Ensituntuma: BMW 840i Gran Coupé – sivistynyt tyyliniekka

BMW 8-sarja sai täydennystä odotetusta neliovisesta Gran Coupésta. Tyylikäs ulkoasu kätkee sisäänsä käyttökelpoiset tilat.

Tykkäsimme

Voimalinjasta

Mukavuudesta

Emme tykänneet

Ohjaustuntumasta

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 138 043 € (xDrive)

Numeroilla mitattuna BMW:n lippulaivamalli on tällä hetkellä 8-sarja. Viime vuonna mallistoon esiteltiin ensimmäisenä kovakattoinen kaksiovinen ja loppuvuodesta täydennystä tuli avoversiosta. Nyt 8-sarjan mallisto saa kaksi lisäovea ja lisänimen Gran Coupé. Käytännössä uusi 8-sarja on seuraaja edellisen sukupolven 6-sarjalaisille. Kyseessä ei siis sinänsä ole täysin uusi tuotesegmentti. Myös edeltäjästä oli tarjolla nyt mallistosta löytyvät kolme korimallia, ja ainoa edelleen 6-sarjaksi nimetty malli on tilava viistoperäinen Gran Turismo.

Gran Coupé on selkeästi kaksiovisia sisarmallejaan isompi. Pituutta ja akseväliä on noin 20 senttiä enemmän. Samalla myös auton leveys on kasvanut muutamalla sentillä. Muotoseikat ovat toki katsojan silmissä, mutta lisäpituus ei ainakaan ensivilkaisulla näytä tuoneen mitenkään raskasta ilmettä. Itse asiassa päin vastoin; sopivista kulmista Gran Coupé on kenties 8-sarjan malliston linjakkain ja tasapainoisin vaihtoehto.

Vaikka pituutta on yli viisi metriä, ei takana ole mitenkään ruhtinaallisesti tilaa. Oviaukko on ahdas ja matalalla sijaitsevat etuistuimet eivät jätä juurikaan varvastilaa. Ryhdikkäästi istuttaessa pää myös ottaa helposti kattoon jo noin 180 senttisellä. Auto on rekisteröity viidelle, mutta keskipaikan edestä löytyy istuimen korkeudella oleva keskikonsoli. Keskipaikalle kulkeminen siis vaatii jalkojen nostelua, ja se soveltuu lähinnä vain väliaikaiseen käyttöön. Tavaratilaan mahtuu muutama isompikin matkalaukku, mutta lastausaukko on varsin pieni. Kuljettajan paikalla on hyvät oltavat. Istuimen säätövarat riittävät monen mittaiselle kuljettajalle ja ergonomia on kohdallaan.

Ratin takana auto tuntuu isolta, mutta ei kuitenkaan epämiellyttävän kankealta. Taajamapyörittelyssä ja tiukissa kulmissa vakiovarusteinen nelipyöräohjaus helpottaa käännöksiä. Etenkin nopeissa ohjauspyörän käännöksissä takapyörien kääntyminen on havaittavissa ainakin alkuun epämiellyttävältä tuntuvana muljahduksena. Ikään kuin perä lähtisi alta. Ilmeisesti järjestelmän olemassaoloa on haluttu korostaa aggressiivisella reagoinnilla.

Pienin bensakone kaikkiin 8-sarjan malleihin on mallinimellä 840i kulkeva 3,0-litrainen ahdettu rivikuutonen. Suomessa kaikki mallit ovat aina nelivetoisia, mutta ensituntumat Portugalissa pääsimme ottamaan takavetoisesta mallista. Voimalinja toimii BMW:lle tyypilliseen tapaan upeasti; moottori vetää tasaisesti läpi koko kierrosalueen, vääntöä on riittävästi vaivattomaan etenemiseen, ja vaihteiston toiminta niin automaattina kuin käsin käytettynä ei jätä toivomisen varaa. Takavetoisuudesta huolimatta pito-ongelmat eivät vaivaa vielä näillä tehoilla. Talven näkökulmasta nelivetoisuus Suomen markkinoilla on kuitenkin täysin perusteltu valinta. Ajoasetusten suhteen on sanottava erillinen kiitos siitä, ettei Sport-asetuksella ohjaamoon kantaudu teennäisiä moottoriääniä.

Isoilla väylillä 8-sarjalainen on pääasiassa miellyttävä matkakumppani. Kuljettajaa avustavien järjestelmien toimintaa on hiottu hienostuneempaan suuntaan ja auto pystyy pitämään itsensä tarkasti kaistalla ainakin hyvin merkityillä tieosuuksilla. Alusta toimii pääasiassa hyvin, mutta ajoittain Comfort-asetuksella kori tekee melko isoja liikkeitä epätasaisuuksien jälkeen. Jämäkämpi Sport-asetus tuo tähän helpotusta ilman liiallista kovuutta. Ohjauksen keskialue on herkkä, mutta varsin tunnoton, mistä johtuen suoraa ajaminen vaatii alituista kaitsemista.

Pienemmälle tielle siirryttäessä auton lähes 1,9 tonnin massa tulee selkeämmin esiin. Alustalta toivoisi hieman määrätietoisempaa toimintaa, mutta toisaalta mukavuus sopii rauhalliseen ajoon. Mutkaisella tiellä eniten toivomisen varaa jättää ohjaus. Nelipyöräohjaus korostuu epäluonnollisella tavalla nopeissa suunnanvaihdoksissa, eikä ohjaus tarjoa juurikaan tuntoa eturenkaiden tapahtumista.

BMW 8-sarjan neliovinen Gran Coupé tarjoaa tyylikkään ja etenkin voimalinjaltaan sivistyneen vaihtoehdon linjakasta sedania etsivälle. 8-sarja on rauhallisessa ajossa mukava ja esimerkiksi pidemmälle matkalla oivallinen matkakumppani.

BMW 840i Gran Coupé sDrive
Polttomoottori
2 998 cm3, R6 turbo
Teho 250 kW (340 hv) / 3 000-4 500 r/min
Vääntö 500 Nm / 1 600-3 500 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Takaveto
0-100 km/h 5,2 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 8,7 l/100 km
CO2-päästöt 199 g/km
Mitat Pituus 5 082 mm, leveys 1 932 mm, korkeus 1 407 mm, akseliväli 3 023 mm
Omamassa 1 875 kg
Perävaunumassa jarruin Ei sallittu
Tavaratila 440 l

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.