Koeajossa Volvo XC40 – täydellinen haastaja kuumentamaan katumaastureiden hypeä

Volvon uusi urbaani maasturi XC40 hipoo täydellisyyttä lähes kaikilla osa-alueillaan. Se asettaa kovan haasteen kilpailijoilleen himotussa katumaastureiden luokassa.

Tykkäsimme

Muotoilusta

Ajettavuudesta

Laatuvaikutelmasta

Ergonomiasta

Emme tykänneet

Vaihteiston epätasaisuudesta

Hinta alkaen 39 953 €
Koeajoauto 64 605 €

Volvo on Suomen neljänneksi myydyin henkilöautomerkki. Sen myynti on kasvanut viime vuodesta 26 prosenttia. Lisäksi Suomessa Volvolla on maailman toiseksi suurin markkinaosuus heti Ruotsin jälkeen; meillä luvuiksi yksityisautojen puolella kirjataan 7,6 prosenttia sekä yritysautoissa 9,8 prosenttia.

Valmistaja ei päästä uutta malliaan yhtään sen helpommalla kuin malliston suurempiakaan. Suomen myynnin tavoitteeksi on asetettu segmenttijohtajan asema noin 1000 auton myynnillä ensi vuoden aikana.

Uusi malli tuo mukanaan uusia värikombinaatioita.

Malliston pienin tulokas yllättää suurella koollaan, tasapainoisella ja huomiotaherättävän kauniilla muotoilullaan, laatuvaikutelmallaan ja ajettavuudellaan. Mallinimi johtaa harhaan, mikäli odottaa kohtaavansa pikkuautosta korotetun version. Lähes neljän ja puolen metrin mittainen auto tarjoaa täydet perheauton tilat ja on esimerkiksi suomalaisten suosimaa Nissan Qashqaita suurempi auto. Lisäksi reilun 21 senttimetrin maavara nostaa XC40:n täysveristen urbaanien maastureiden luokkaan.

XC40 aloitti Volvon uuden pienempää arkkitehtuuria hyödyntävän CMA-pohjalevyn käytön. Samaa rakennetta tullaan käyttämään jatkossa kaikissa 40-sarjalaisissa mukaanlukien mallisarjan sähkö- ja hybridimallit.

360-kamera on erittäin hyvä varuste.

Uusi XC40 lanseerataan Suomessa alkuvuodesta viikolla 5. Ensiesittelyä voi tulla seuraamaan helmikuussa Venemessuille Helsingin messukeskukseen. Ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa viikolla 8.

XC40:n hinnat alkavat 39 953 eurosta D3-moottorilla ja Momentum-varustelutasolla. 150-hevosvoimaisesta voimanlähteestä odotetaan tulevan myös mallin myyntimenestys. Myynti aloitetaan ensisarjan D4- ja T5-moottoreilla, ja mallistoa laajennetaan vähitellen ensi kevään aikana.

MIKÄ Volvon SUV-perheen uusin ja pienin malli.

KENELLE Laadukasta, kaunista ja kyvykästä katumaasturia arvostavalle.

AJETTAVUUS Nopeassa ajossa autoa on helppo hallita suoran ohjauksen ja hyvän tuntuman ansiosta. Tasaisemmin käyttäytyvä D4-moottori sopii painavaan autoon jopa bensiiniversiota paremmin, ja valmistaja uskookin dieselmoottoreiden olevan myydyimpiä ennen sähkö- tai hybridiversioiden tuloa.

SUORITUSKYKY 247-hevosvoimainen huippumalli T5 käyttäytyy hieman vaisummin kuin suoritusarvojen puolesta voisi odottaa. Vaihteisto vastaa koviin kiihdytyksiin pitämällä kierrokset herkästi korkealla. Toisaalta painavan kaupunkimaasturin eteneminen on vaivattoman eleetöntä, jolloin nopeatkaan kiihdytykset eivät välity ohjaamoon repivinä tai hallitsemattomina, vaikka ajoasetuksena olisi valittu urheilullisempi Dynamic.

TILAT Volvon uuden kaunottaren suunnitelussa ei ole unohdettu käytännöllisyyttä ja mukavuutta. Sisätilojen väri- ja materiaalivalinnoissa on valinnanvaraa rohkeammin kuin isommissa sisarmalleissa. Halutessa tunnelman saa suunniteltua Volvolle ominaisen seesteiseksi ja yleväksi, mutta paletista löytyy myös esimerkiksi kierrätysmateriaalista valmistettua tulenoranssia huopaa. Ergonomiasta ja tilan tunteesta vastaavat erinomaiset istuimet ja avarat leikkaukset sisätilan muotoilussa. Tavaratilan hattuhyllylle on suunniteltu paikka lattian alle, ja välipohjan voi tarvittaessa nostaa tilanjakajaksi. Lisäksi takaistuimet taittuvat muodostaen tasaisena jatkuvan tavaratilan lattiapinnan. Uusia käytännön toteutuksia edustavat lisäksi kännykän langaton latausasema sekä huopapintaiset läppärille sopivat ovitaskut.

MALLISTO Uuden XC40:n tuotanto aloitetaan nelivetoisista First Edition -malleista, jotka ovat isommistakin malleista tutut kaksilitrainen D4-diesel ja T5-bensakone. Toukokuun alusta mallistoa laajennetaan myös kolmisylinterisellä, etuvetoisella T3-bensiinimoottorilla sekä nelivetoisella T4-moottorilla. Dieselpuolella vastaavat laajennukset tuovat mallistoon mukaan etuvetoisen D3-moottorin sekä suosituimmaksi povatun saman voimanlähteen nelivetoisen version.

Merkittävänä kilpailutekijänä ja Volvolle jo itsestäänselvyytenä XC40:ssä on vahva kattaus uusimpia turvavarusteita. Auton automaattisen hätäjarrutuksen tarvittaessa tekevä City Safety -järjestelmä tunnistaa toisten ajoneuvojen lisäksi jalankulkijat ja eläimet. Osittain autonominen Pilot Assist -järjestelmä sekä esimerkiksi 360-asteen kamerajärjestelmä ovat uuden mallin myötä kehittyneet hienostuneemmiksi. Auton avustamat ohjausliikkeet ovat luonnollisia ja loogisia, mutta järjestelmä tekee kuljettajalle selväksi sen, että vastuuta vaaditaan myös ratin toisella puolen.

Volvo XC40 T5 AWD R-Design First Edition aut
Polttomoottori
1969 cm3, R4 turbo
Teho 182 kW (247 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 350 Nm / 1 800-4 800 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaattivaihteisto
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 6,5 s
Huippunopeus 230 km/h
EU-keskikulutus 7,3 l/100 km
CO2-päästöt 166 g/km
Mitat Pituus 4 425 mm, leveys 1 863 mm, korkeus 1 655 mm, akseliväli 2 702 mm
Maavara 211 mm
Omamassa 1 684 kg
Perävaunumassa jarruin 2 100 kg
Tavaratila 460-1 336 l

Kuvat: Mia Pelttari

Lue myös:
Ensituntumassa Volvo XC40 – tuleeko mallistoon myös pieni SUV?
Volvon uusi pikku-SUV ihastuttaa tyylillään
Seuraava Volvo-uutuus on XC40 – katso ensimmäiset tiiserikuvat
Volvo ja Geely kehittämään alustaa kompaktille katumaasturille – luvassa XC40
Volvolta miljoona sähköistettyä ajoneuvoa vuoteen 2025 mennessä​​​​​​​