Koeajossa täysin uusi Toyota Corolla – isojen saappaiden täyttäjä

Toyota Corolla on maailman myydyin auto, jonka valmistusmäärä lähentelee jo 50 miljoonaa. Uuden sukupolven myötä Corollan tarjonta laajenee sekä korimallien että voimalinjojen osalta.

Tykkäsimme

Voimalinjan toiminnasta

Tiloista

Emme tykänneet

Multimediajärjestelmän käyttöliittymästä

Rengasmelusta

Hinta alkaen 27 990 €
Koeajoauto 36 390 €

Maailman myydyimmän automallin ensiesittely tapahtui vuonna 1966, kun Toyota esitteli ensimmäisen Corollan. Hieman laskentavasta riippuen uusimman mallin kohdalla puhutaan jo 12. sukupolvesta. Tähän mennessä mallia on myyty kaikkiaan jo lähes 50 miljoonaa kappaletta.

Vuonna 2006 Toyota teki kritiikkiäkin herättäneen liikkeen esitellessään Corollan tilalle nimeä Auris kantaneen automallin. Tämä korvasi Toyotan keskikokoisen perheauton kaksi korimallia, viisiovisen sekä farmarin, mutta sedan säilytti myös meidän markkinoilla Corolla-nimen. Muutosta perusteltiin muun muassa imagollisena nuorennusleikkauksena. Kaksi sukupolvea ja 13 vuotta myöhemmin japanilaisvalmistaja päätti palata koko malliston osalta tuttuun ja turvalliseen nimeen.

Perusteet kunnossa

Auriksen korvaamisen lisäksi uuden Corollan tehtäväkenttään kuuluu osittain myös Avensiksen jättämän aukon täyttäminen. Vaikka uusi Corolla sijoittuu ulkomittojensa osalta vanhan Auriksen ja Avensiksen välimaastoon, on se tehostuneen tilankäytön ansiosta sisätilojensa osalta kolmikon suurin. Corollan lisäksi Euroopan markkinoille paluun tehnyt Camry tarjoaa vaihtoehdon isompaa perinteistä sedania haluaville.

Muotokielen osalta Toyota on löytänyt varsin näyttävän yhdistelmän modernia kulmikkuutta ja pelkistettyjä laajoja pintoja. Autolla on persoonallinen ilmeensä, mutta se ei herätä liiaksi huomiota. Malliston sisällä myös jokaisella korimallilla on oma tyylinsä; farmari on perheautomaisin, viisiovinen hatchback edustaa urheilullisempaa tyyliä, kun taas perinteinen Sedan edustaa hillitympää tyylisuuntaa.

Uusi Corolla perustuu valmistajan useimmissa uusissa malleissa käytetylle moneen kokoluokkaan skaalautuvalle TNGA-perusrakenteelle (Toyota New Global Architecture). Edeltäjiään tehokkaamman tilankäytön lisäksi uusi perusrakenne on nostanut Toyotan perheautojen ajettavuuden uudelle tasolle. Alusta on huomattavasti aiempaa mukavampi ja suoriutuu myös vauhdikkaammasta etenemisestä aiempaa tasapainoisemmin. Koeajoauto oli varustettu lisävarusteisella säädettävällä iskunvaimennuksella, jonka Sport-asetus tosin vaikutti jokseenkin turhalta. Kun kokonaisuuteen lisätään merkittävästi miellyttävämpi ohjaus, on paketin lähtökohdat varsin hyvät.

Auton alla pyörivillä renkailla on luonnollisesti vaikutusta sekä ajettavuuteen että mukavuuteen. Corollan tapauksessa varustelusta riippuen auton alla pyörivät pienimmillään 15- ja suurimmillaan 18-tuumaiset vanteet. Koeajoauton alla pyörineet 17-tuumaiset tarjosivat riittävää mukavuutta ajotuntuman puolesta, mutta valitettavasti rengasmelu nousee epämiellyttävän kovaksi jo maantienopeuksissa. Tämä on etenkin pitkän matkan ajamisen kannalta suurin yksittäinen harmistuksen aiheuttaja Corollan ratissa.

Edeltäjää vaivattomampi

Ajettavuuden lisäksi Auriksen ostajakuntaa rajoitti osaltaan taloudellisuutta korostaneet voimalinjavaihtoehdot. Vaivattomuutta arvostavalle ei oikein ollut mitään miellyttävää vaihtoehtoa. Asiaa on lähdetty korjaamaan nyt uudella tehokkaammalla hybridivoimalinjalla. Kyseessä on rakenteeltaan Toyotalle tyypillinen vapaasti hengittävällä polttomoottorilla ja kahdella sähkömoottorilla varustettu hybridikokonaisuus. Teknisissä tiedoissa ilmoitetaan vain tehokkaamman ja varsinaisesti auton liikuttamiseen liittyvän sähkömoottorin teho. Toinen ja pienempi näistä toimii pienissä nopeuksissa avustavassa roolissa ja hoitaa pääasiallisesti akuston lataamista. Voimansiirto on toteutettu Toyotan kutsumalla e-CVT-ratkaisulla, joka on käytännössä huoltovapaa ja energiatehokas planeettapyörästö ilman luistavia komponentteja. Voimalinjan kokonaisteho on nykypäivän mittapuulla perheautoon kiitettävä 132 kW (180 hv). Henkisen eron lisäksi tämä voimalinja parantaa mukavuutta hienostuneemman äänimaailmansa osalta, sillä rauhallisessa ajossa ja normaaleissa kiihdytyksissä moottorin ääni ei kuulu yhtä merkittävästi sisälle kuin 1,8-litraisen kohdalla. Kiihtyvyys on portaattomalle vaihteistolle tyypilliseen tapaan katkotonta ja kierrokset siis pysyvät vakiotasolla tehontarpeen mukaan.

Uusi Corolla on myös muutoin kuljettajan näkökulmasta hyvin vaivaton kumppani. Auto on pakattu täyteen nykyaikaisia aktiivisesti kuljettajaa avustavia järjestelmiä, joiden toiminta on pääasiassa miellyttävän hienostunutta. Esimerkiksi aktiivinen vakionopeudensäädin yhdessä aktiivisen kaistallapitoavustimen kanssa tekevät ruuhka-ajosta aiempaa rentouttavampaa. Moderniin tapaan keskikonsolista löytyy iso multimediajärjestelmän näyttö. Käyttöliittymä ja grafiikat eivät ihan edusta tätä päivää; etenkin valikkorakenteiden opetteluun kannattaa käyttää aikaa myöhempien turhautumisten välttämiseksi. Myös mittariston keskelle on lisävarusteena tarjolla näyttö, joka tarjoaa muutaman vaihtoehdon nopeusnäytölle. Muokattavuus ei ole kovin kattavaa, eikä mittariston selkeys ole parasta mahdollista. Hauskana yksityiskohtana aiemmin Auriksesta löytyneen energiamittarin sijaan Corolla on varustettu perinteisellä kierroslukumittarilla.

Vahva vaihtoehto

Uusi Toyota Corolla on moneen makuun taipuva tasapainoinen pakkaus. Selkeästi myydyimmäksi malliksi odotetun farmarimallin kasvaneet tilat tekevät siitä vaihtoehdon entistä useampiin tarpeiin. Omalta osaltaan huomattavasti parantuneet ajo-ominaisuudet sekä tehokkaampi voimalinja saattavat houkutella auton pariin täysin uutta asiakaskuntaa. Kun pakettiin yhdistetään monipuoliset varustelumahdollisuudet ja nykypäivän trendikkäät personointimahdollisuudet, on kasassa varsin vahva vaihtoehto monen autoilijan tarpeisiin.

MIKÄ Uusi myyntitilastojen kärkeen tähtäävä Toyota Corolla.

KENELLE Helppokäyttöistä perheautoa etsivälle.

AJETTAVUUS Toyotat eivät varsinaisesti ole lumonneet asiakkaita ajettavuudellaan, mutta uuden TNGA-arkkitehtuurin myötä asiassa on otettu merkittäviä askeleita maukkaampaan suuntaan. Tärkeimpänä kehityksenä on nykyään huomattavasti edeltäjiä luonnollisempi ja tunnokkaampi ohjaus. Myös koeajoauton säädettävä alusta toimii sivistyneesti sekä kaupunkiajossa että vauhdikkaammin mutkaisella tiellä edetessä. Edes jälkimmäisen tapauksessa tosin ei varsinaisesti ole tarvetta jäykemmälle Sport-asetukselle, joten todennäköisesti myös vakioalusta selvittää Corollan kohtaamat arkitilanteet.

SUORITUSKYKY Uusi tehokkaampi hybridivoimalinja on ehdottomasti yksi Corollan kohokohdista. 132 kW (180 hv) tarjoava kokonaisuus liikuttaa autoa miellyttävällä vaivattomuudella. Rauhallisessa ajossa polttomoottorin kierrokset pysyvät matalalla, eikä ääni nouse arkiajossa häiritsevälle tasolle. Syvemmälle kaasupoljinta painettaessa voimalinja tarjoaa jopa ripeäksi luonnehdittavaa suorituskykyä. Myös eteneminen moottoritienopeuksissa ja maanteillä ohitustilanteissa on riittävää.

TILAT Valmistaja on vastannut asiakkaiden pyyntöihin paremmista sisätiloista. Kuljettajan paikalla on aiempaa paremmat säätövarat ja ergonomia on kehittynyt huimasti. Vaikka painikkeiden määrää on vähennetty löytyy pikavalinnat edelleen olennaisimmille toiminnoille. Myös takana on enemmän tilaa joka suuntaan. Aikuisten viihtymistä takapenkillä voisi parantaa aavistuksen paremmalla sivuttaistuella, mutta tämänkin kokoluokan autoissa takapenkin aikuismatkustajat lienevät toissijainen kohderyhmä. Myös tavaratilalle on syytä antaa huomiota. Onhan se etenkin monen lapsiperheen kohdalla yksi kriittisimmistä kriteereistä. Se tarjoaa hieman yli 50 litraa enemmän tilaa ja järkevän muotoinen. Välipohjan yläasennossa sen alla on tilaa esimerkiksi lentolaukulle ja korkeampaa tilaa tarvittaessa pohjan voi asettaa myös alemmalle tasolle. Tämän lisäksi välipohja tarjoaa kaksi erilaista pintamateriaalia. Toiselta puolelta pohjalevyä löytyy paremmin tavarat paikoillaan pitävä tekstuuri, kun taas toinen puoli tarjoaa kovamuovisen ja helposti puhdistettavan liukkaan pinnan.

MALLISTO Uusi Corolla on tarjolla farmarin lisäksi perinteisenä sedanina sekä viisiovisena hatchbackina. Farmari on tulossa tarjolle myös 20 milliä vakiota korkeampana ja maastohenkisesti muovilistoilla koristeltuna Trek-versiona. Sedanin parina voimanlähteenä toimii aina 90 kW (122 hv) tuottava hybridivoimalinja, josta löytyy 1,8-litrainen polttomoottori ja sähkömoottori. Tämän lisäksi kahteen muuhun korimalliin on tarjolla nyt koeajettu tehokkaampi hybridivoimalinja (132 kW (180 hv)), sekä perinteinen 1,2-litrainen turboahdettu bensakone, joka tarjoaa 85 kW (116 hv). Varustelu farmarin kohdalla on kiitettävän kattava jo Life-perustasolta lähtien Vakiovarusteluun kuuluvat esimerkiksi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti ohjausavustuksella, hybridimalleissa aktiivinen kaistanseuranta, automaattiset kaukovalot, aktiivinen vakionopeudensäädin, LED-ajovalot, automaatti-ilmastoinnin. Tehokkaamman hybridin varustelu alkaa seuraavalta tasolta, joka kulkee nimellä Active. Pienempiin malleihin tämä kustantaa 1 100 euroa, ja tällä saa kevytmetallivanteet, radion paikalle tulee 8-tuumaisella kosketusnäytöllä varustettu mediakeskus. Lisäksi mittaristosta löytyvä ajotietokoneen näyttö kasvaa 4,2-tuumaisesta 7-tuumaiseksi ja tarjoaa mahdollisuuksia muokkauksiin. Turvallisuutta lisää peruutuskamera ja mukavuutta tarjoaa ohjauspyörän lämmitys. Active Plus -paketti tarjoilee mallista riippuen noin 1 600 euron panostuksella navigoinnin, LED-tekniikkalla toteutetut kaukovalot, avaimettoman sisäänkäynnin autoon, sähkötoimisen takaluukun farmarimallissa sekä sadetunnistimen tuulilasinpyyhkimiin. Tämän yläpuolella ovat tarjolla vielä Style (+2 900 €) ja Premium (+5 400 €), jotka tuovat esimerkiksi isommat vanteet, yksityiskohtia ulkonäköön, tyylikkäämpää verhoilua sisätiloihin, pysäköintitutkat eteen ja taakse, parempaa äänentoistoa, automaattisen pysäköintiavustimen, kuolleen kulman varoittimen ja esimerkiksi tuulilasin heijastusnäytön.

Toyota Corolla 2.0 Hybrid Touring Sports
Polttomoottori
1 987 cm3, R4
Teho Ei ilmoitettu
Vääntö 190 Nm / 1 500-3 500 r/min
Sähkömoottori
Teho
80 kW (109 hv)
Vääntö 202 Nm
Yhteisteho 132 kW (180 hv)
Yhteisvääntö Ei ilmoitettu
Vaihteisto e-CVT
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,1 s
Huippunopeus 180 km/h
EU-kulutus 5,3 l/100 km
CO2-päästöt 120 g/km
Mitat Pituus 4 653 mm, leveys 1 790 mm, korkeus 1 435 mm, akseliväli 2 700 mm
Omamassa 1 560 kg
Perävaunumassa jarruin 750 kg
Tavaratila 581-1 591 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Ensituntuma: Toyota Corollan uusi aikakausi – tavoitteena myydyimmän auton titteli
Toyotalta tarjolle korotettu Corolla maastomausteilla

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.