Koeajossa sähköautouutuus Porsche Taycan – odotusten täyttäjä

Sähköautot ovat kuuma puheenaihe autoalalla. Porsche liittyy mukaan kasvavaan markkinaan Taycanilla.

Tykkäsimme

Suorituskyvystä

Ajettavuudesta

Emme tykänneet

Tavaratilan pienuudesta

Hinta alkaen 113 986 €
Koeajoauto 221 399 €

Taycanin ensiesittelyn yhteydessä esiitynyt Porsche AG:n pääjohtaja Oliver Blume korosti Taycanin olevan ehta Porsche. Sen muotoilusta löytyy tuttuja elementtejä, mutta ulkoisia piirteitä tärkeämpää on valmistajan mukaan auton sielu. Porschen henki elää nyt ensimmäistä kertaa pelkällä sähköllä kulkevassa autossa. Tämän myötä ajettavuudelta ja suorituskyvyltä on lupa odottaa paljon.

Taycanin tuotantoversio muistuttaa ilahduttavan paljon Mission E konseptiautoa, joka nähtiin Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 2015. Uutuus on myös helppo tunnistaa Porscheksi. Keulasta löytyy monista sisarmalleista tuttu neljän valopisteen ilme, keulapellissä on pituussuuntaiset pokkaukset, ikkuna- ja kattolinja muistuttavat legendaarisesta 911-mallista, ja perää hallitsee koko leveydeltä loistava valonauha. Pyörät ovat lähellä kulmia ja kokonaisuus on linjakkaan näköinen. Pituutta Taycanilla hieman vajaa viisi metriä, joka on noin sentin Panameraa vähemmän. Leveyttä löytyy lähes kaksi metriä ja korkeutta on alle 1,4 metriä. Taycanin alustasta löytyy yhteisiä komponentteja esimerkiksi pyöräntuennasta, mutta kokonaisuus on kokenut sen verran laajasti muutoksia, ettei se vaikuta kompromissiratkaisulta.

Porsche on kehittänyt Taycanissa nähtävän sähköautoille suunnitellun J1-pohjalevyn yhteistyössä Audin kanssa. Kyseessä näiden merkkien urheilullisimpiin sähköautoihin tarkoitettu perusrakenne, jonka yksityiskohdissa on kiinnitetty huomiota nimenomaan suorituskyvyn maksimoimiseen. Esimerkiksi akun rakenteessa on huomioitu matala ohjaamo ja 800-voltin sähköjärjestelmällä varmistetaan aina saavutettavissa oleva korkea teho ilman lämpöongelmia.

Sisätilojen päälinjojen osalta Taycan noudattaa Porschella viime vuosina nähtyä tyyliä, jossa korostuvat suorat linjat. Nappien määrä on karsittu minimiin ja näyttöjen määrää on lisätty. Kuljettajan edestä löytyy iso kaareva mittaristonäyttö, jonka molemmille laidoille on sijoitettu ajoon vaikuttavien toimintojen painikkeita.

Tämän vieressä keskikonsolissa on 10,9-tuumainen näyttö, minkä lisäksi apukuljettajan eteen on tarjolla erillinen 8,4 tuumainen näyttö. Näiden lisäksi myös ilmastoinnin säätöjä hoidetaan keskikonsoliin sijoitetulta näytöltä. Valikkojen selailuun kannattaa varata alkuun hetki aikaa ainakin, jos haluaa perehtyä auton tarjoamiin ominaisuuksiin. Esimerkiksi tavaratilojen ja latausluukkujen avaaminen näytöltä löytyvien valikoiden kautta ei täysin vakuuta käytännöllisyydellään.

Kaksi luonnetta

Porsche Taycan tuntuu valmistajan lupauksien tapaan hyvin porschemaiselta. Auton perusolemus on hyvin jämäkkä olematta kova. Taycan lipuu miellyttävästä kaupunkinopeuksilla ja ilmajousitus nielee epätasaisuudet sivistyneesti. Hitaissa nopeuksissa ja etenkin hidastustilanteissa voimansiirron äänet kuuluvat hieman sisään, mutta ei kuitenkaan häiritsevästi. Voimalinja toimii kaikissa tilanteissa hienostuneesti ja tarkasti. Jarrupolkimella säädellään normaalissa ajossa sähköautojen tapaan regeneraation voimakkuutta ja tähän on saatu hyvin luonnollinen tuntuma, mikä ei ole itsestään selvää.

Hienostuneisuuden lisäksi Taycan tarjoaa myös toisen luonteen. Kun ajomoodiksi valitaan Sport Plus, tarjoaa Taycan rajua urheiluautomaisuutta. Voimalinja reagoi suorastaan hätäisesti kuljettajan pienimpiinkin liikkeisiin, eikä alusta enää suodata epätasaisuuksia pois. Taycan tarjoaa suorastaan elämyksellisen kiihtyvyyden; 0-100 km/h taittuu 2,8 sekunnissa ja 200 km/h tulisi mittariin alle kymmenessä sekunnissa. Rajuja lukuja 2,3 tonnia painavalle nelioviselle sedanille. Myös ajettavuus vastaa suorituskykyä. Taycan tarjoaa luonnollisen ajotuntuman, se tottelee tarkasti kuljettajan käskyjä ja autoon on helppo luottaa.

Rajun suorituskyvyn lisäksi Porsche on halunnut kiinnittää huomiota myös lataamiseen. Taycan onkin mahdollista ladata jopa 270 kW teholla. Käytännössä näin tehokkaalla pikalatauksella 80 prosentin varaustaso saavutetaan 22,5 minuutissa, eli 100 kilometrin energiamäärä latautuu reilussa viidessä minuutissa. Uusi 800 voltin sähköjärjestelmä on avainasemassa tehokkaan latauksen mahdollistajana. Pikalatauksen lisäksi Taycan tarjoaa 11 kW tehoisen OBC-laturin, jolla kotioloissa täysi lataus on mahdollista saavuttaa noin yhdeksässä tunnissa.

Porsche Taycan on vakuuttava avaus merkin sähköautomallistolle. Se on hyvin laadukas kokonaisuus, joka tarjoaa merkille tuttuja ja monien arvostamia ominaisuuksia. Pääjohtajan lupauksen mukaisesti se on aito Porsche, joka vain kulkee sähkön voimalla.

Porsche Taycan on koeajossa Teknavin 18. tv-kauden päätösjaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 10.11. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Porschen ensimmäinen sähköauto.

KENELLE Laadukkaan ja nopean sähköauton haluavalle.

AJETTAVUUS Taycanin ratin takana on muista Porscheista tuttu napakka tunnelma. Autoa ohjastaa mielikseen sekä rauhallisessa ajossa että vauhdin kasvaessa. Taycan käyttäytyy kaikissa tilanteissa loogisesti ja nelipyöräohjaus tuo kaupunkipyörittelyyn ketteryyttä. Olemus on lähellä Panameraa, mutta siinä on pieni lisäripaus urheilullisuutta matalan istuma-asennon ja kompaktimman vaikutelman ansiosta. Porschen insinöörit ovat tehneet alustan suhteen hienoa työtä, sillä Taycan tarjoaa rauhallisessa ajossa miellyttävää mukavuutta, mutta korkea massa ei tule korostuneesti esille edes vauhdin kasvaessa. Massan huomaa ainoastaan kovemmassa vauhdissa isoissa epätasaisuuksissa, joissa auto keventää tuntuvasti.

SUORITUSKYKY Taycanin lippulaivamalli Turbo S tarjoaa 560 kW (761 hv) hetkellisen huipputehon ja yli tuhannen newtonmetrin väännön. Viiveettömästi tarjolla oleva voima liikuttaa Taycania vakuuttavaan tahtiin kaikissa tilanteissa, eikä voimalinja jätä toivottavaa. Takamoottorin yhteydessä olevan vaihteiston toimintaa ei ratin takana huomaa eikä sen toimintaan pysty edes vaikuttamaan. Rajuimmissa kiihdytyksissä vaihteen vaihtumisen kuulee äänestä.

TILAT Kuljettajan paikalla on hyvät säätövarat ja ergonomia on merkille tyypilliseen tapaan pääasiassa kohdallaan. Ainoastaan uuden 911:ta tapaan mittariston laidat jäävät hieman ohjauspyörän taakse piiloon. Keskikonsoli jakaa ohjaamon selkeästi kahteen osaan. Myös takamatkustajille tarjotaan hyvää tukea ja siellä istutaan suorastaan poteromaisesti. Tilaa on keskimittaiselle riittävästi, mutta ei mitenkään yltäkylläisesti. Takaa löytyvä päätavaratila on auton mitat huomioiden melko pieni, mutta käytännöllisen muotoinen. Keulalta löytyy pieni lisätila latauskaapeleille.

MALLISTO Taycan on tarjolla tällä hetkellä neljänä tehoversiona. Edullisin versio on Taycan 4S ja vakiona se on varustettu 79,2 kWh Performance Battery -akustolla. Tässä yhteydessä voimalinja tarjoaa tehoa 390 kW (530 hv). Autoon voi myös valita tehokkaamman Performance Battery Plus -akun, jolloin kapasiteetti on sama 93,4 kWh kuin Turbo ja Turbo S -malleissa. Tällä akulla varustettuna Taycan 4S tarjoaa tehoa 420 kW (571 hv), ja malliston pisimmän toimintamatkan 463 kilometriä yhdellä latauksella. Turbon teholukemaksi kirjataan 500 kW (680 hv) ja huippumalli Turbo S tarjoaa 560 kW (761 hv). Perinteiseen tapaan Porschen lisävarustelumahdollisuudet ovat hyvin kattavat, mutta samalla varusteisiin voi upottaa helposti pikkuauton verran rahaa. Taycanin hinnoittelu on hyvin mielenkiintoinen, sillä mallit sijoittuvat hyvin lähelle Panameran hybridiversioiden hintoja.

Porsche Taycan Turbo S
Kaksi kestomagnetoitua synkronimoottoria
Yhteisteho
560 kW (761 hv)
Yhteisvääntö 1 050 Nm
Akkukapasiteetti 93,4 kWh (tehollinen 83,7 kWh)
Vaihteisto Edessä kiinteä välitys, takana 2-vaihdetta
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 2,8 s
0-200 km/h 9,8 s
Huippunopeus 260 km/h
EU-kulutus 24,5 kWh/100 km
Toimintamatka 412 km
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 4 963 mm, leveys 1 966 mm, korkeus 1 378 mm, akseliväli 2 900 mm
Omamassa 2 295 kg
Perävaunumassa jarruin Ei ilmoitettu
Tavaratila 366+81 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Ensituntuma: Sähkö-Porschen ratissa ei haikaile polttomoottorin perään
Porsche esitteli edullisemman version sähköautostaan – Taycan 4S alkaen 113 990 euroa

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.