Koeajossa sähköautoilun keihäänkärki

Sähköautoja valmistava Tesla on ollut automaailman huulilla jo vuosia. Paljon huomiota kerännyt merkki esitteli toisen mallinsa, joka jatkaa ihmisten yllättämistä persoonallisilla ratkaisuillaan.

Tykkäsimme

Hurjasta kiihtyvyydestä

Rohkeasta toteutuksesta

Sisätilojen pelkistetystä tyylistä

Emme tykänneet

Ovien toiminta talvella epäilyttää

Alustan pintakovuudesta

Hinta alkaen 93 799 €
Koeajoauto 185 910 €

Teslan uutuus on Risto Virtasen testissä Teknavin 12. tuotantokauden 4.jaksossa, jonka uusinta on lauantaina 22.10. kello 18.00 MTV3-kanavalla.

Tesla hämmästytti autoilevaa maailmaa, kun se esitteli vuonna 2012 Model S -sähköauton. Silloin 85 kilowattitunnin akustolla varustetulle autolle ilmoitettiin jopa 500 kilometrin toimintasäde, jollaista ei oltu autoilevan maailman keskuudessa nähty. Sittemmin Tesla on esitellyt jo uusia isompia akkuja, joista suurin on kapasiteetiltaan 100 kilowattituntia.

Eikä ole pahemmin sen jälkeenkään. Tesla on saanut temmeltää yksinään kalliiden ja tehokkaiden arkikäyttöön soveltuvien sähköautojen markkinoille neljä vuotta ilman ensimmäistäkään kunnon kilpailijaa. Suuret saksalaiset valmistajat ovat tänä aikana alkaneet tuoda markkinoille pistokkeesta ladattavia hybridejä, mutta Teslaa vastaan markkinoilla ei vieläkään ole kunnollista kilpailijaa.

Kesän aikaan Suomeen lennähtänyt haikansiipi-Tesla on toinen lajiaan. Model S:n kanssa saman alustan ja tekniikan jakava Model X on kuitenkin muotoilullisesti täysin eri auto. Katumaasturin ja tila-auton ominaisuuksia yhdistelevän mallin tavaramerkiksi ovat muodostuneet ylöspäin aukeavat takaovet, joita valmistaja itse nimittää haukansiipioviksi (falcon wing doors).

Näiden takaa avautuvat upean pelkistetyt ja modernit sisätilat, joihin kasvanut korkeus tuo huomattavasti avaramman vaikutelman. Keskikonsolia hallitsee iso 17-tuumainen kosketusnäyttö ja käyttöliittymä on tuttu sisarmallista, kuten myös kuljettajan edessä oleva mittariston näkymä.

Model X:n ratin taakse hyppääminen eroaa perinteisistä autoista jo ovia avatessa. Keskuslukituksen avaamalla myös kuljettajan ovi aukeaa valmiiksi. Toki kauko-ohjaimella voi myös avata näyttävästi takaovet. Kuljettajan paikalla ei ole liikaa nappeja nähtävissä. Päävirta kytkeytyy jarrupoljinta painettaessa, ja samalla myös kuljettajan ovi sulkeutuu. Muita ovia pystyy hallinnoimaan keskusnäytöltä. Jarrupolkimen painamisen jälkeen liikkeelle voi lähteä vain kytkemällä eteenpäin menevän vaihteen.

Liikkeellelähtö on luonnollisesti äänetön. Ensimmäiset metrit ovat aina yhtä lumoavia. Ohjaamoa hallitsee hiljaisuus, eikä veto katkea missään vaiheessa. Reilummin kiihdytettäessä alkaa kuulua pientä ujellusta, minkä lisäksi rengasmelu alkaa vallata alaa. Ajamisen kannalta eniten totuttelua vaativa seikka on liike-energian talteenoton myötä voimakas moottorijarrutus, jonka voimakkuutta käytännössä hallinnoidaan kaasupolkimen asennolla. Normaaleissa ajotilanteissa kuljettajan ei tarvitse koskea jarrupolkimeen muuta kuin täysin pysähdyttäessä.

Ohjaamo on hyvin pelkistetty ja kaikkea hallinnoidaan keskikonsolin näytön kautta

Vielä vakuuttavampaa kuin auton hiljaisuus ja voimalinjan hienostunut toiminta on ison ja painavan auton kiihtyvyys. Hymy nousee väkisinkinkin huulille kiihdytys toisensa jälkeen. Ensimmäisellä kerralla voi kyydissä olijoille tehdä vaikka yllätyksen, sillä auton kiihtyvyys ei vain istu perinteiseen käsitykseen ja se tuntuu järjettömältä.

Rehellisyyden nimissä Tesla ei kuitenkaan ole pelkkää tyylin ja uusimman sähkötekniikan iloittelua. Tarkemmin viimeistelyä tutkien kovin monien koripaneelien istuvuudessa on aika paljonkin petrattavaa. Sama pätee vasta muutaman tuhat kilometriä ajetun autojen tiivisteisiin, joissa oli jo ensimmäiset repeämät. Ja nämä juuri monimutkaisten ovimekanismien kohdalla, joiden toimivuus käytännön talvioloissa on vielä vasta arvoitus. Jo muutaman päivän ajelun jälkeen ovien hitaus ja suojasensoreiden herkkyys alkoi hieman ärsyttää. Ovet eivät käytännössä auenneet läheskään niin paljoa kuin olisi ollut mahdollista. Toki mieluummin näin päin.

Testasimme (pakon edessä) Toijalan Supercharger-asemaa

Oman elementtistä täyssähköautoiluun tuo myös sähkön ja latauspaikkojen jatkuva metsästys. Jokapäiväinen sähköautoilu vaatii käytännössä mahdollisuuden kotilataukselle. Tesla Model X P90D:llä pääsi käytännön rauhallista arkiajoa noin 400 kilometriä, joka on toki useimmille riittävä. Pitemmät maantiematkat kuitenkin on hyvä suunnitella tarkkaan, ja huomioida esimerkiksi moottoritieajon merkittävästi suurempi kulutus. Näissä tilanteissa valitettavan heikko latausinfrastruktuuri harmittaa.

Suurimman helpotuksen pitkämatkalaisille tuovat ehdottomasti Teslan omat Supercharger-latausasemat, joissa tämänkin kokoisen akun saa täyteen reilussa tunnissa. Näitä asemia on Suomessa muutamia isoimpien pääväylien varrella ja niiden käyttö on Tesla-kuskeille ilmaista.

Tesla on tehnyt hienoa työtä sähköautoilun saralla. Se on myös samalla tehnyt autoilusta täysin uudenlaisen kokemuksen. Sähköautolla ajaminen vaatii kuitenkin suunnitelmallisuutta, eikä satojen kilometrien päähän vievät päähänpistot ole Suomessa mahdollisia toteuttaa kovin tiukalla aikataululla. Jos on siis valmista tekemään kompromissin tämän suhteen, on Tesla yksi houkuttelevimmista vaihtoehdoista arkiseen autoiluun.

Ohjaamo ilahduttaa tyylikkyydellään kerta toisensa jälkeen

MIKÄ Teslan toinen malli. Teknisesti yhtenevä Model S:n kanssa.

KENELLE Tesla on profiloitunut kehityksen kärjessä kulkevien kulkupeliksi. Nyt Model X tuo perheystävällisemmän vaihtoehdon, minkä lisäksi 2 270 kilon vetokapasiteetti tekee tästä ensimmäisen varteenotettavan sähköisen vaihtoehdon isoja kärryjä vetävälle.

AJETTAVUUS Model X on iso ja painava auto. Tähän suhteutettuna se on hämmästyttävän ketterä ja kevyen tuntoinen käsiteltävä. Ohjauksen vasteelle löytyy kolme eri asetusta ja ilmajousituksen korkeutta voi säätää ajotilanteen mukaan. Jousitus myös sopeutuu tilanteeseen automaattisesti ajonopeuden mukaan. Isot 22-tuumaiset vanteet ja matalaprofiiliset renkaat tuovat aavistuksen pintakovuutta ja poikittaissaumat tuntuvat välillä ikävinä tärähdyksinä.

SUORITUSKYKY Kiihtyvyys on hurja. Sähkömoottorien välitön vääntö heti ensimmäisestä kaasupolkimen, tai siis ajoneuvon moottorien kierroslukua säätelevän polkimen, painalluksesta ja nelivedon hurja pito sinkoavat Model X:n naurettavalla tavalla liikkeelle. Satasen vauhti saavutetaan Ludicrous-varustepaketin ansiosta ainoastaan 3,4 sekunnissa. Kiihtyvyys on vaikuttavaa myös maantienopeuksista, eikä Teslalla tarvitse jäädä muiden jalkoihin laillisten nopeuksien puitteissa.

TILAT Massiivinen Model X on tarjolla 5-, 6- ja 7-paikkaisena. Koeajossa ollut 6-paikkainen versio on tyylikkäimmän näköinen avaran keskiosan ansiosta. Kahdella ensimmäisellä rivillä on hulppeat tilat, mutta viimeisellä rivillä alkaa olla jaloilla jo hieman ahdasta. Kolmannen rivin penkit ovat kaadettavissa parilla napin painalluksella.

MALLISTO Model X on aina nelivetoinen ja se on tarjolla neljälle eri akkupaketilla ja viitenä eri tehoversiona. Mallit ovat 60D, 75D, 90D, P90D ja P100D, joissa numero tarkoittaa aina akuston kokoa kilowattitunteina. Nyt koeajotussa autossa lisävarusteena ollut Ludicrous Speed -paketti on jatkossa tarjolla vain P100D-mallin yhteydessä.

Tesla Model X P90D Ludicrous
Kaksi sähkömoottoria

Edessä 193 kW (262 hv)
Takana 375 kW (510 hv)
Akun rajoittama yhteisteho 396 kW (539 hv)
Yhteisvääntö 967 Nm
Akkukapasiteetti 90 kWh
Neliveto Ei vaihteistoa
0-100 km/h 3,4 s
Huippunopeus 250 km/h
Toimintamatka 467 km
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 5 037 mm, leveys 2 070 mm, korkeus 1 684 mm, akseliväli 2 964 mm
Omamassa 2 468 kg
Vetokapasiteetti 2 270 kg
Tavaratila 775-1645-2180 l penkeistä riippuen, edessä 150 l

Myös ulkomuodot ovat modernin pelkistetyt

Kuvat: Mikko Autio