Koeajossa Honda Civicin kymmenes painos – turvallisuus edellä tulevaisuuteen

Harva auto kerkeää nähdä kymmentä sukupolvea, mutta Honda Civic on saavuttanut tämän merkkipaalun. Uusin sukupolvi tarjoilee paljon uutta tekniikkaa edeltäjäänsä helpommin lähestyttävässä paketissa.

Tykkäsimme

Voimalinjasta rauhallisessa ajossa

Ajettavuudesta

Emme tykänneet

Lievästä pintakovuudesta

Multimediajärjestelmän vanhanaikaisuudesta

Hinta alkaen 23 416 €
Koeajoauto 31 509 €

Uusin Honda Civic on rohkeasti muotoiltu edeltäjänsä tavoin. Sisätilat ovat kuitenkin aiempaa helpommin lähestyttävät ennen kaikkea perinteisen tyylisen yksiosaisen mittariston vuoksi. Muutenkin auton perusrakenteessa on otettu askel tavallisempaan suuntaa. Samalla joistakin toimivistakin ratkaisuista on jouduttu luopumaan, kuten aiemman sukupolven kätevistä nousevalla istuinosalla varustetuista takapenkeistä. Valmistajan mukaan sisätilat ovat kuitenkin kasvaneet.

Nykypäivänä tärkeää roolia näyttelee autojen multimediajärjestelmät. Hondan keskikonsolista löytyy Comfort-tasolla 5-tuumainen, ja korkeampien varustelujen yhteydessä 7-tuumainen kosketusnäyttö. Käyttöjärjestelmä on Android-pohjainen, mutta käyttöliittymä on valitettavan vanhanaikaisen oloinen, mikä näkyy paitsi grafiikoissa myös osittain järjestelmän hitaudessa. Nähtäväksi jää tuleeko näihin päivityksiä älypuhelimien tapaan esimerkiksi vuosihuoltojen yhteydessä.

Honda on myös panostanut merkittävästi turvallisuutta parantavaan aktiiviseen avustintekniikkaan. Kaikki Civicit on varustettu Honda Sensing -turvajärjestelmäpaketilla johon kuuluvat törmäysvaroitusjärjestelmä, kaistavaroitin sekä kaistavahti, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä sekä älykäs nopeudenrajoitin, tieltä suistumisen ennakointi, ja mukautuva vakionopeudensäädin, johon kuuluu CVT-vaihteiston yhteydessä myös alhaisen nopeuden seuranta. Lisäturvaa tulee korkeampien varustetasojen myötä peruutuskamerasta ja siihen liittyvästä poikittaisesti liikenteestä varoittavasta järjestelmästä, sekä kuolleen kulman avustimesta. Turvajärjestelmien toimintaa on esitetty oheisella videolla.

Myös moottoripuolella on koettu merkittäviä muutoksia. Honda lähti mukaan nykytrendeihin ja esitteli Civicin perusmallin keulalle modernin kolmisylinterin turbomoottorin. 1,0-litraisesta pikkupadasta puristetaan kiitettävät 129 hevosvoiman teho ja 180 newtometrin vääntöä, joiden turvin kompakti auto liikkuu arkiliikenteessä kiitettävään tahtiin. Voimavaroihin ja menohaluihin nähden alustan viritys on hieman turhankin napakka.

Uusi Civic jatkaa persoonallisella ilmeellä. Persoonallinen muotokieli jakaa varmasti mielipiteitä enemmän kuin moni muu luokan auto. Moottorin ja vaihteiston toiminta sopii hyvin rauhalliseen ajoon, minkä vuoksi myös alusta voisi olla aavistuksen mukavampi. Yksi Civicin merkittävistä vahvuuksista on sen kattava turvavarustelu, joka on tuotu mukaan jo hinnaston aloittavasta mallista lähtien.

MIKÄ Civicin kymmenes sukupolvi.

KENELLE Persoonallisen näköistä perusautoa etsivälle.

AJETTAVUUS Civicillä on kilpailijoitaan vahvempi maine sporttisena autona ja ratin takana tunne vahvistuu. Auto reagoi tarkasti kuljettajan pyyntöihin ja etenkin ohjaus on luokassaan positiivinen kokemus. Alustassa on normaaliin ajoon hieman turhaa pintakovuutta, jota tarjoilee vielä lisää iskunvaimentimien Sport-asetus. Auto kääntyy nöyrästi myös reippaammassa ajossa, eikä kuljettajalle tule yllätyksiä.

SUORITUSKYKY 1,0-litraisesta bensaturbosta on puristettu kiitettävät 129 hevosvoimaa, mutta kovin urheilullisia kyytejä nämä voimavarat eivät tarjoa. Normaalissa ajossa portaaton automaatti pitää kierrokset varsin matalina ja järkevimmältä ajo tuntuu ECON-asetuksella ilman turhaa kierrosherkkyyttä. Tällöin vaihteisto myös hyödyntää suhteellisen hyvää vääntöä. Kovemmissa kiihdytyksissä moottorin ääni on varsin kova ja hieman rasittuneen oloinen, joten korkeita kierroksia mieluummin välttää.

TILAT Kuljettajan paikalle kaipaisi hieman parempia säätövaroja etenkin penkin etulaidan suhteen. Nyt reisituki varsinkin pidemmällä kuljettajalla jää vajavaiseksi. Takapenkillä on luokassaan tyypilliset tilat, kun taas syvä tavaratila sijoittuu luokkansa kärkipäähän. Valitettavasti korkea nostokynnys vaikeuttaa käyttöä etenkin raskaampien tavaroiden kohdalla. Säilytystilaa löytyy syvästä keskikonsolista suorastaan paljon, minkä lisäksi kojelaudan alaosasta löytyy erillinen syvennys.

MALLISTO Uuden Civicin mallisto rakentuu kahden bensakoneen ja kuuden varustelun ympärille. Koeajossa ollut litrainen versio on tarjolla neljällä varustelulla, jotka kulkevat nimillä Comfort, Elegance, Executive ja Executive Premium. 1,5-litrainen moottori tarjoaa 182 hevosvoimaa ja sen varustetasoja ovat Sport, Sport Plus, Executive sekä Executive Premium. Tehokkaamman mallin hinnat alkavat vajaasta 30 000 eurosta. Molempien moottorien pariksi on tarjolla kuusiportainen manuaalivaihteisto tai portaaton CVT-automaatti.

Honda Civic 1,0 Executive Premium CVT
Polttomoottori
988 cm3, R3 turbo
Teho 95 kW (129 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 180 Nm / 1 700-4 500 r/min
Vaihteisto CVT-automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 11,0 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 5,0 l/100 km
CO2-päästöt 114 g/km
Mitat Pituus 4 518 mm, leveys 1 799 mm, korkeus 1 428 mm, akseliväli 2 697 mm
Omamassa 1 355 kg
Perävaunumassa jarruin 800 kg
Tavaratila 478-1 245 l

Kuvat: Mikko Autio