Koeajossa Ford Mustang 2,3 EcoBoost – Amerikan meininkiä aiempaa taloudellisemmin

Mustang on kerennyt malliuudistuksen ikään. Ikonia on hiottu kaikin puolin, mutta tunnelma on edelleen kohdallaan.

Tykkäsimme

Moottorin ominaisuuksista

Säädettävästä iskunvaimennuksesta

Parantuneesta äänimaailmasta

Emme tykänneet

Korin tärähtelystä epätasaisuuksissa

Valikkorakenteiden monimutkaisuudesta

Hinta alkaen 60 068 €
Koeajoauto 74 057 €

Ford esitteli nykyisen korimallin Mustangin noin kolme vuotta sitten. Suurin merkkipaalu oli kuitenkin valmistajan päätös aloittaa mallin virallinen tuonti myös Eurooppaan, ja tämä on osoittautunut oikeaksi ratkaisuksi. Myynti on käynyt erittäin pirteästi monilla Euroopan markkinoilla.

Ford perusteli Mustangin tuontipäätöstä auton aiempia sukupolvia paremmalla ajettavuudella sekä eurooppalaiseen makuun sopivalla laatuvaikutelmalla. Toki tallella oli edelleen Mustangin tyypilliset piirteet, jotka kunnioittivat mallin pitkää historiaa.

Mustang on nyt saavuttanut mallisukupolven puolivälin ja sopivan ajankohdan kasvojenkohotukselle. Ulkoiset muutokset ovat varsin perinteistä pientä viilausta. Parhaiten uudistuneen version tunnistaa keulan viirumaisemmista valoista sekä uusista tuuletusaikoista konepellissä.

Sisätiloissa valmistaja on kiinnittänyt huomiota materiaalien laatuvaikutelmaan, mikä on parantunut kauttaaltaan. Edelleen muutamien paneelien istuvuudessa ja sisätilojen viimeistelyssä on havaittavissa amerikkalaista tyyliä, mutta kokonaisuutta tämä ei kuitenkaan pilaa. Myös multimediajärjestelmä on päivitetty uuteen sukupolveen, ja jatkossa kuljettajan näkökentästä löytyvä mittaristo on toteutettu muokattavissa olevalla näytöllä. Käyttöliittymä kummassakaan ei valitettavasti ole intuitiivisin ja etenkin mittariston valikkorakenteet vaativat paljon valikkojen selaamista. Käyttöliittymissä olisi siis vielä hiomista, ja myös vasteaika näppäimissä on varsin hidas. Esimerkkinä toimii myös erillisellä kytkimellä valittava ajotila, jota voi selata vain yhteen suuntaan. Jos ajotilan valinnassa siis menee ohitse haluamastaan, täytyy jälleen selata hitaalla vasteella koko viiden ajotilan luettelo läpi. Periaatteessa pieni asia, mutta vaativassa nykymaailmassa valitettava turhautumista ajoittain aiheuttava yksityiskohta.

Ei pelkkää kosmetiikkaa

Ford on tehnyt uudistuksia myös pintaa syvemmälle. Molemmat moottorivaihtoehdot ovat käyneet läpi uudistuksia, ja hieman poikkeuksellisesti 2,3-litraisen neloskoneen tehostuneesta pakokaasujen käsittelystä johtuen teholukema on laskenut. Ympäristö kuitenkin kiittää, sillä pakoputkien päästä tuprahtelee entistä vähemmän ilmoille haitallisia päästöjä. Valmistajan lupausten mukaisesti laskenutta tehoa ei ratin takana juurikaan huomaa, vaan huomio kiinnittyy enemmänkin laakeaan vääntöön, jonka turvin auto liikahtaa vaivattomasti aina kuskin niin halutessa. Samassa yhteydessä myös nelisylinterisen turbokoneen äänimaailmaa on viritetty paremmin muskeliauton tyyliin sopivaksi, vaikkei se vieläkään pysty vetämään vertoja kasikoneelle. Vuosimalliin 2019 on tulossa parannusta nykyiseenkin, sillä tarjolle on tulossa aktiivinen pakoputkista.

Teknisesti isompi uudistus on 6-portaisen vanhahtaneen automaattivaihteiston korvaaminen uudella 10-portaisella vaihteistolla. Pääsimme kokeilemaan vaihteistoa isomman moottorivaihtoehdon kanssa, ja sen perusteella kyseessä on huima parannus vanhempaan vaihteistoon verrattuna. Vaihtonopeus on parantunut merkittävästi, minkä ansiosta automaatti kellottaa manuaalia paremmat kiihtyvyysarvot, ja kasikoneen yhteydessä myös taloudellisuus on manuaalia parempi. Ainoa ensiajoilla esille nouseva myönnytys automaatin kanssa on pieni lovi ajamisen fiiliksessä. Ensituntumissa kerroimme ajokokemuksista manuaalivaihteisella V8:lla, ja ajamisesta pitävälle manuaalivaihteistoa voi suositella.

Toinen merkittävämpi tekninen uudistus on nimellä MagneRide kulkeva säädettävä iskunvaimennus, joka tosin täytyy poimia halutessaan lisävarustelista. Säätövaihtoehtojen ääripäät tarjoavat laajan skaalan pehmeimmän asetuksen leppoisan mukavasta kyydistä urheilullisen jämäkkään asetukseen. Uuden iskunvaimennusjärjestelmän ansiosta myös avokorin tärähtelyjä on saatu hieman hillittyä, mutta avonaisuus on edelleen havaittavissa ohjaamossa.

Mustang edustaa edelleen alkuperäistä ideologiaansa suhteellisen edullisena ja monen saavutettavissa olevana urheiluautona. Vaikkei kyseessä ole se suurinta ajonautintoa tarjoava ajoauto, tarjoaa Mustang nykypäivänä keskimääräistä enemmän fiilistä. Ja se jos mikä sopii auton maineeseen.

MIKÄ Ikonin uudistunut versio avokattoisena.

KENELLE Perinteisestä muskelityylistä ja avoautoilusta pitävälle.

AJETTAVUUS Mustang on iso auto ja se tuntuu myös ratin takana. Avonaisuus tuo oman mausteensa ajamiseen, mutta samalla se tekee Mustangista urheiluauton sijaan leppoisan kruiserin. Avonaisuuden huomaa myös korin tärähtelynä poikittaissaumoissa, mikä johtuu korin heikentyneestä vääntöjäykkyydestä. Vauhtia nostettaessa auto yllättää nöyrällä käytöksellään, mitä on parantanut myös uusi säädettävä iskunvaimennus. Myös ohjauksen vaste on säädettävissä kolmen asetuksen (Comfort, Normal, Sport) väliltä, mutta tuntuma jää kaikilla hieman etäiseksi.

SUORITUSKYKY Uudistuksen yhteydessä 2,3-litrainen turbokoneen teholukema on hieman laskenut, mutta ratin takana muutosta ei käytännössä huomaa. Moottori tarjoaa vahvaa vääntöä 2 000 minuuttikierrokselta lähtien ja meno jatkuu pirteänä reilulla 5 000 kierroksella saavutettavan huipputehon alueelle. Uusi 10-portainen automaattivaihteisto on manuaalia nopeampi, mutta täsmällistä manuaalivaihteistoakin käyttää mielellään.

TILAT Edessä on hyvät oltavat ja vakiopenkit tarjoavat napakan sivuttaistuen. Pidempijalkainen voi jäädä kaipaamaan lisäsäätöä istuinosaan, ja selkänojan kallistuksen säätö voisi portaallisuuden sijaan olla portaattomalla rullalla varustettu. Takapenkille mahtuu juuri ja juuri noin 180 senttisen kuljettajan taakse, mutta kovin pitkää matkaa siellä ei mielellään matkusta. Keskimittaisen kuljettajan takana lapsille on kohtuullisesti tilaa.

MALLISTO Mustang on tarjolla kahdella moottorilla (290 ja 450 hv), kahdella vaihteistolla (6-vaihteinen manuaali ja 10-vaihteinen automaatti) ja kahtena korimallina (kova- ja avokatto). Malliuudistuksessa tarjolla on tullut kattaus uusia värejä, vanteita sekä varustepaketteja.

Ford Mustang 2,3 EcoBoost Convertible
Polttomoottori
2 261 cm3, R4 turbo
Teho 213 kW (290 hv) / 5 400 r/min
Vääntö 440 Nm / 3 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Takaveto
0-100 km/h 6,0 s
Huippunopeus 233 km/h
EU-kulutus 9,1 l/100 km
CO2-päästöt 200 g/km
Mitat Pituus 4 789 mm, leveys 1 916 mm, korkeus 1 387 mm, akseliväli 2 700 mm
Omamassa 1 723 kg
Tavaratila 332 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Ensituntuma: Uusi Ford Mustang 5,0 V8 – entistäkin vakuuttavampi

Teknavin uudet 15. tuotantokauden jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.