Koeajo: Volvo V40 Cross Country – ei räyhähenki, mutta muhkeampi ja tehokas perusperheauto

Volvon V40-malliin ilmestyi mielenkiintoinen neliveto-automaattiyhdistelmä uudella Drive-E T5 turbomoottorilla. 

Tykkäsimme

Pienistä päästöistä

Neliveto–automaattiyhdistelmästä

Emme tykänneet

Hinnasta

Vanhahtavaa viihdejärjestelmää

Volvon keulalla on nähty viime vuosina kirjava joukko eri valmistajien tekemiä voimanlähteitä. Takana on pitkä taival vanhoja 5-sylinterisiä moottoreita ja PSA-Ford-yhteistyön dieseleitä. Volvon viimeisestä ikiomasta moottorista on kulunut yli kaksi vuosikymmentä, joten kyseessä on iso virstanpylväs ruotsalaismerkille. Ylpeyden aihetta lisää se, että moottorit on suunniteltu ja tehty ruotsissa. 

Uudesta moottoripaletista ajoimme aikaisemmin ulkomailla D4-dieselmoottorin (181 hv) ja malliston yläpäästä löytyvän kaksoisahdetun T6:n (306 hv). Nyt vuorossa oli kotimaan koeajo Volvo V40 Cross Countrylla, joka oli varustettu uudella Drive-E T5 -moottorilla.

Aikaisemmin T5–mallimerkinnällä varustettu voimanlähde oli viisisylinterinen ja iskutilavuudeltaan 2,5-litrainen. Uuden moottorin myötä iskutilavuutta on kutistettu kahteen litraan ja sylintereitä on yksi vähemmän. Sen myötä kulutus on laskenut peräti 2,4 litraa sadalla kilometrillä. Vastaavasti CO2-lukema on pudonnut 57 grammalla. Pienentyneisiin päästöihin ovat osaltaan vaikuttaneet uudet vaihteistot. Automaatin yhteydessä käytetään täysin uutta Aisanin valmistamaa 8-lovista automaattia.

​

Moottorin suurin vääntömomentti 350 Nm on tarjolla laajalla kierrosalueella, mikä antaa moottorille dieselmäisen luonteen. Väkevän bensiinimoottorin yhdistäminen nelivetoon ja automaattivaihteistoon korostavat ajamisen vaivattomuutta. Luonteeltaan moottori ei ole räyhähenki vaan pikemminkin tehokas perusmoottori. Kaasun survaiseminen pohjaan voi siis yllättää, sillä auto spurttaa satasen vauhtiin 6,3 sekunnissa.

Ajettavuudeltaan Volvo V40 Cross Country on varsin tavanomainen perheauto. Se ei herätä suuria tunteita puolesta tai vastaan. Neliveto ja hieman korotettu maavara rauhoittavat kuitenkin mieltä huonon ajokelin yllättäessä. Maantiellä auto kulkee paimentamatta suoraan ja ohjaus on hyvin painotettu. Ainoa varsinainen miinus tulee hieman pintakovasta alustasta. Toisaalta sen ansiosta korin kallistelut on onnistuttu pitämään minimissä.

Perusversiona auton saa edullisimmillaan 46 692 eurolla. Koeajoyksilön varustetaso nostaa hinnan liki 58 000 euroon. Se saakin miettimään mitä kaikkea muuta vastaavalla rahalla saisi. 

Volvo V40 Cross Country T5 AWD automaatti
Hinta alkaen 46 692 € (V40 Cross Country T5 AWD)
Koeajoyksilö 57 897 € (V40 Cross Country T5 AWD Business Summum Aut.)

Moottori 1965 cm3, 4-syl., turbo, bensiini
Teho 180 kW (245 hv) / 5500 r/min
Vääntö 350 Nm / 1500–4800 r/min
0-100 km/h 6,3 s
Huippunopeus 240 km/h
Vaihteisto 8-vaiht, automaatti, neliveto
EU-kulutus 5,9 l/100 km
CO2-päästöt 137 g/km
Mitat pituus 4370 mm, leveys 1802 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2647 mm
Tavaratila 335–1032 l
Omamassa 1582 kg