Koeajo: McLaren 675LT – tarjolla Englannista myrkkyä Italian ja Saksan suuntaan

McLarenin uuden supersportin jokaisen hevosvoiman liikuteltavana on alle kaksi kiloa massaa. Tehopainosuhde lupaa hyvää nopealle ratakierrokselle.

Tykkäsimme

erinomaisista pidosta

järjen vievästä suorituskyvystä

tekniikasta

Emme tykänneet

rengasmelusta

kaksoiskytkinautomaatin toiminnasta varauksin

Alkuun vähän nippelitietoa besserwissereille. LT ei ole lyhenne sanasta light. LT tulee sanasta longtail, ja tällä McLaren viittaa legendaariseen F1 GTR:ään, jolla Mäkki voitti GT1-luokkamestaruuden Le Mansin 24-tunnin ajoissa vuonna 1997 ja tuli kokonaiskilpailussa upeasti toiseksi sekä kolmanneksi.

Kyseessä on tavallisesta McLaren 650S -mallista rakennettu ratahirmu, joka taipuu kuitenkin samalla myös arkiliikenteeseen. Tämä on englantilaisten isku ennen kaikkea Ferrarin ja Lamborghinin keveiden versioiden suuntaan.

Resepti on tuttu niin monesta superautosta. Kaikki turha massa on karsittu autosta pois, aerodynamiikkaa on viilattu tehokkaan etenemisen ehdoilla, tehoa on kasvatettu sekä ajettavuutta terävöitetty entisestään. 675LT painaa 100 kiloa vähemmän kuin 650S, joka ei sekään ole mikään läski. Kevennykseen on päästy pääosin lisäämällä hiilikuidun käyttöä korirakenteissa, joskin suurin yksittäinen 20 kilon painon säästö tulee uusista kuppi-istuimista.

Vähintään yhtä vakuuttava on konehuoneessa tehty remontti. Tehoa ei ole kasvatettu todellakaan pelkästään turboa ruuvaamalla. Peräti puolet moottorin komponenteista on uusia. McLarenin pitkät perinteet autourheilussa näkyvät ja tuntuvat – ja myös kuuluvat. Titaanisen pakosarjan kautta kuski päästää kaasupolkimen avulla ilmoille jumalaisen sinfonian. Maranellossakin höristellään korvia…

McLaren on tullut mukaan superautojen kisaan ryminällä. Se myi viime vuonna 1 649 autoa, ja uusien mallien voimin on tarkoitus myydä vuonna 2017 jo 4 000 autoa. Ei kuulosta mahdottomalta. Hyvä esimerkki on tämä 675LT. Autoa valmistetaan rajoitettu 500 kappaleen erä, ja ne myytiin loppuun jo ennen tuotannon aloitusta. Maailman raharikkaat ovat löytäneet uuden leikkikalun.

Ja auto on upea. Kasvanut teho työntää kevennetyn auton satasen vauhtiin 2,9 sekunnissa, ja 200 km/h saavutetaan 7,9 sekunnissa. Oman osansa suorituskykyyn tarjoaa uusittu 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti, jonka vaihdot sujuvat täyskaasukiihdytyksessä nopeammin kuin ajatus. Ainoastaan vaihtelevissa ajo-olosuhteissa aski hakee hieman rytmiään.

Vaikka Mäkki on takavetoinen, sen perä pysyy Silverstonen radalla uskomattoman hyvin kiinni tiessä. Pitoa on käsittämättömästi. Tässä auttavat autoon varta vasten leivotut Pirellin Trofeo R -renkaat. Myös uuden etuhelman avulla luotu downforce vakuuttaa, sitä on peräti 40 prosenttia enemmän kuin 650S-versiossa. Takasiipi hakee sekin perään pitoa aktiivisesti oikeaa kulmaa muuttelemalla. Käsittämätöntä!

Vielä vaikuttavampi on kuitenkin auton jousitus tavallisilla teillä, kunhan aktiivijousituksesta on valittu mukavin eli normaaliasetus. Tällä autolla viitsii ajaa pidempiäkin siirtymiä – Monacoon, St Tropeziin tai miksei jopa Montenegron Sveti Stefaniin. Paikat hampaissa ovat paikoillaan vielä perilläkin. Myös erittäin hyvä ajoasento auttaa viihtymään ohjaamossa.

Ainoa mukavuutta hieman laskeva tekijä on melko korkea rengasmelu. Tämä on auton keveydestä maksettava hinta. Keskustelut matkakumppanin kanssa pitää hoitaa vasta perillä…

McLaren 675LT
Moottori 3 799 cm3 tuplaturbo-V8
Teho 496 kW (675 hv) / 7 100 r/min
Vääntö 700 Nm / 5 500–6 000 r/min
0-100 km/h 2,9 s
Huippunopeus 330 km/h
EU-kulutus 11,7 l/100 km
CO2-päästöt 275 g/km
Mitat Pituus 4 546 mm, leveys 2 095 mm, korkeus 1 188 mm, akseliväli 2 670 mm
Omamassa n. 1 350 kg
Tavaratila 144 l