Kerrankin ajossa räväyttävä Toyota, yksi toive kuitenkin olisi…

Silmä on ehtinyt jo tottua Toyotan räväkän kompaktin crossoverin muotoihin useammassakin autonäyttelyssä, mutta kadulla muun liikenteen seassa C-HR näyttää edelleen ufolta. Erinomaista! Maailmassa on jo liikaa tylsiä autoja…

Auton villit muodot myös hämäävät katsojan silmiä. C-HR näyttää kokoistaan pienemmältä. Tämä johtuu ainakin osittain siitä, että ihminen hakee luonnostaan vertailukohtaa kaikelle näkemälleen, eikä C-HR:ää voi olla vertaamatta Nissan Jukeen. Kokonsa puolesta C-HR on kuitenkin lähes Qashqain kokoinen.

Pääsimme koeajamaan C-HR-uutuutta tällä viikolla Madridissa. Ensintuntuman perusteella CH-R yllättää villien muotojen lisäksi myös ajossa. Sen alakerta on rakennettu varsin toimivaksi, menossa ei ole niin monelle Toyotalle tyypillistä pintakovuutta. Myös ohjaus yllättää positiivisesti. Tätä autoa on hienosäädetty toden teolla Euroopassa, koska iso osa C-HR:n ostajista tulee olemaan eurooppalaisia.

Siksi on hieman sääli, että auton voimalinjat eivät vastaa täysin ulkonäön autolle luomia odotuksia. Hinnat alkaen (26 492 €) versio on Aurisista tuttu 1,2-litrainen bensaturbo, joka on ihan kelvollinen kone, muttei tarjoa erityisen urheilullista kyytiä. Tarjolla on sekä manuaali että automaatti, ja myös nelivetoinen versio on tarjolla. Se jäänee tosin marginaalituotteeksi, sillä valtaosa valinnee autonsa etuvetoisena hybridiä.

Hybridissä voimalinja muodostuu 1,8-litraisesta bensakoneesta, pienestä sähkömoottorista sekä näiden yhteydessä olevasta CVT-automaatista. Voimalinja on siis sama kuin tuoreimmassa Priuksessa. Myös auton pohjalevy on sama, mutta C-HR:ää on viritetty paremman ajonautinnon tarjoavaksi. Hybridin hinnat alkavat 30 775 eurosta.

Kaikki olisi siis kohdallaan, jos konepellin alle saisi vielä yhden moottoriversion. Toivelistalla olisi riittävän vahva bensaturbo käsivaihteistolla. Silloin C-HR olisi kokonaispakettina vieläkin houkuttelevampi.