Ensituntuma: BMW X2 – raskaan taakan kantaja

BMW:n X-mallisto on kasvanut vuosituhannen vaihteen yhdestä mallista kattamaan kaikki numeron ykkösestä kuuteen. Viimeisin lisäys on hieman pakotetun oloinen X2.

Hinta alkaen 50 131 €

Urbaani ja urheilullinen neliovinen coupé. Näin BMW kuvailee uutta kompaktiin X1-katumaasturiin pohjautuvaa X2-mallia. Se on paljon sanottu pienestä katumaasturin tyylisestä autosta, joka ei näytä edes X4:n tai X6:n verran coupélta. Tilannetta ei paranna myöskään se, että valmistaja viittaa klassisiin 2000 CS ja 3.0 CSL -malleihin C-pilarista löytyvän BMW-logon vuoksi.

C-pilarista löytyvä BMW-logo ei tee autosta coupéa.

Jos nämä valmistajan lataamat odotukset jättää huomiotta, auto on ihan näppärän näköinen. Keulan ilme on aggressiivinen terävien pokkausten ja valojen viirumaisen ilmeen ansiosta. Korkea ja taakse päin nouseva kylkilinja antaa sivuprofiilille vankan ilmeen. Takaosan vaakalinjat yhdessä vaakasuuntaisten valojen kanssa korostavat puolestaan auton leveyttä. Mittojen puolesta X2 on hieman X1:tä pienempi.

Sisätilat noudattavat ulkomuotoa enemmän X1:n tyyliä. Kuljettajan paikalla kaikki on kohdallaan ja urheiluistuimet tarjoavat hyvät säätövarat sekä riittävän tuen. Nouseva ikkunalinja yhdessä massiivisen C-pilarin kanssa puolestaan heikentää takanäkyvyyttä. Takapenkillä on riittävästi tilaa ja noin 180 senttisen kuljettajan takana mahtuu istumaan toinen saman mittainen. Koska kattolinja ei ole kovin coupémainen, on myös pääntilaa kiitettävästi.

BMW on viime vuosina viljellyt M-logoa ahkerasti ja niin näyttää myös jatkuvan. Normaalin varustelun lisäksi uutuuteen ovat tarjolla sekä muista malleista tuttu M Sport -varustelu, mutta myös uusi ajossa ollut M Sport X -versio. Erona kahden viimeisen välillä on X:n mukanaan tuomat maastohenkisyyttä korostavat hopeanharmaat autoa kiertävät listat.

Jo ensimmäisten kilometrien myötä auton jämäkkyys tulee selkeästi esille. Molemmat M Sport -varustelut tuovat mukanaan M Sport -jousituksen, joka tarkoittaa vakiota jäykempää ja 10 millimetriä matalampaa alustaa. Arkiseen ajoon alustan viritys tuntuu turhankin jäykältä, ja alusta pääsee oikeuksiinsa vasta mutkaisemmalla tiellä vauhdin noustessa. Ohjaus on BMW:n nykytyyliin varsin raskas, mutta samalla miellyttävän tarkka ja nopea olematta hermostunut.

Sisarmallista tuttu voimalinja on ehdottomasti auton parasta antia. 2,0-litrainen 190-hevosvoimaa tarjoava turbodiesel yhdessä 8-portaisen automaattivaihteiston kanssa toimii kuten saksalaisessa premium-valmistajan autossa kuuluukin. Auto liikahtaa 400 newtometrin turvin vaivattomasti, eikä vaihtotapahtumia rauhallisessa ajossa huomaa juuri muusta kuin kierroslukumittarista. Vaihteistoa voi käyttää myös manuaalisesti paitsi vaihdekepistä myös ratin takaa löytyvillä vaihdeläpysköillä.

BMW haluaa asemoida X2:n teknisen sisarmallinsa yläpuolelle ja tämä tulee esille korkeammassa hinnassa. Vastineeksi tälle saa hieman menevämmän ulkonäön ja paremman ajettavuuden. Korkeammasta hinnasta huolimatta auto on mitoiltaan ja tiloiltaan X1:tä pienempi, mikä ei tee sen tilannetta helpoksi. Päällimmäisenä mielessä on vain kysymys, mikä tämän auton tehtävä on.

Kuvat: Mikko Autio