Ensiajossa Suomen lumilla Mercedes-Benz C 250 Coupé

Mercedes-Benz esitteli hiljattain C-sarjan kaunislinjaisen Coupén. Teknavi tutustui syksyllä kaunokaiseen jo etelän lämmössä, mutta nyt auto on rantautunut Suomeen ja pääsimme tutustumaan uutuuteen kunnon talvioloissa.

Malliston hinta alkaen 49 493 €
Koeajoauto alkaen 54 529 €

Muotoilultaan C Coupé edustaa klassisen kaunista coupé-tyyliä, ja omaa yhdennäköisyyttä malliston lippulaiva Ässän kanssa. Jäisenä puikkona autorivistössä seistessäänkin se houkuttelee muodoilla luokseen. Käynnissä olleen auton sisätilat ovat koeajotilanteessa lämpiminä, joten karmittomat ovet aukeavat ilman ongelmia. Suurissa lämpötilavaihteluissa näiden ikkunaratkaisujen kanssa voi perinteisesti olla ongelmia, kun lumi ja vesi jäätyvät tiivisteen ja lasin väliin estäen ikkunan laskeutumisen ovea avatessa.

Kuljettajan paikka on tuttu muista C-sarjalaisista. Viimeistely on korkeatasoista ja ajoasennon saa säädettyä hyväksi. Tutustumme auton tilantarjontaan ja käytännöllisyyteen paremmin laajemmassa koeajossa talven aikana.

Koeajoauto oli varustettu 2,0-litraisen bensaturbon keskimmäisellä eli 211-hevosvoimasella tehoversiolla. Mallimerkintää 250 totteleva moottori tarjoaa kuljettajan käyttöön 350 newtonmetrin väännön ja voima välitetään tämän moottorin yhteydessä takapyörille aina 7-portaisen automaattivaihteiston kautta.

Lyhyen koeajon perusteella voimalinja toimii hyvin, mutta kenties hieman pakkasen kangistamana vaihtotapahtumat eivät alkuun olleet aivan Mercedekselle totutun huomaamattomia. Tehoa ja vääntöä on siinä määrin tarjolla, että suurimmaksi etenemistä rajoittavaksi tekijäksi lumisena päivänä muodostuu vetopito, joka sekin osoittautui kohtuulliseksi. Luistonesto toimii hienostuneesti leikkaamatta liian rajusti tehoa tilanteessa, jossa takapyörät alkavat sutia. Muutaman ratakierroksen kokeilun perusteella C 300 -mallilla auto käyttäytyy myös pidon rajoilla ennakoitavasti ja sitä on helppo viedä pienessä luisussa. Ohjaus on miellyttävän tarkka ja nopea, mutta tuntoa kaipaisi etenkin talvirenkain hieman enemmän.

Koeajoauto oli varustettu kokoluokassaan harvinaisella ilmajousituksella. Käytännössä normaaleissa maantiennopeuksissa oli vaikea havaita eroa normaaliin teräsjousitukseen, ja esimerkiksi terävät poikkisaumat tuntuvat varsin selkeästi korissa. Moottoritien puolella alusta toimii Comfort-asetuksella aavistuksen perinteistä alustaa hienostuneemmin.

Uusi C-sarjan Coupé on yksi alkuvuoden kauneimmista autotulokkaista. Se tarjoaa C-sarjan autosta tutut hyvät ajoominaisuudet kauniinpaan kuoreen pakattuna. Hyvin varusteltuna auton hinta toki nousee helposti varsin korkealle ja esimerkiksi koeajoyksilön hinta oli noin 76 000 euroa. Se haluaako takaovien puutteen myötä heikommasta käytettävyydesta maksaa lisähintaa jääköön jokaisen omaan harkintaan. Itseäni ainakin tämän korin kauneus viehättää.

Avauskuva C 300 Coupé: Markus Markkanen
Muut kuvat: Mikko Autio