53 prosenttia suomalaisista tekee tämän virheen salasanojen kanssa

Samsungin Pohjoismaissa toteuttaman kyselytutkimuksen mukaan 53 prosenttia suomalaisista on viimeisen vuoden aikana käyttänyt samaa salasanaa useammalla eri tilillä vastoin yleisiä suosituksia.

Lisäksi 50 prosenttia on käyttänyt automaattista sisäänkirjautumista mukavuuden vuoksi ja liki kolmasosa (29 %) on tallentanut salasanoja muistiosovellukseen.

Samsungin Suomen maajohtaja Mika Engblomin mukaan moni päätyy käyttämään samaa salasanaa, koska kirjautumisen vaativia sovelluksia ja sivustoja on nykyisin niin paljon. Toimintatavassa piilee kuitenkin vakavia tietoturvariskejä.

”Saman salasanan käyttäminen altistaa käyttäjän sille, että kun yksi palvelu joutuu tietomurron kohteeksi, ovat myös muiden tilien tiedot vaarassa. Näin rikollinen voi päästä käsiksi esimerkiksi sähköpostiin, sometileihin, henkilötietoihin ja pahimmassa tapauksessa jopa käyttäjän rahoihin”, Engblom sanoo.

Kyselytutkimuksen mukaan 90 prosenttia suomalaisista on vähintään hieman huolissaan siitä, että muut pääsevät käsiksi henkilökohtaisiin tietoihin, jos puhelin katoaa tai varastetaan. Ainoastaan 5 prosenttia kertoi jatkaneensa sellaisen salasanan käyttöä, joka on ollut tietomurron kohteena.

Engblom kehottaa jokaista tarkistamaan oman salasanatilanteensa ja päivittämään tarvittaessa jo toisaalla käytetyn salasanan uuteen.

”Salasanojen muistamista voi helpottaa erillisillä salasanojen hallintasovelluksilla, kuten vaikkapa Samsung Passilla, joka muistaa salasanan puolestasi. Lisäksi kaksivaiheista tunnistautumista kannattaa käyttää aina, kun se on mahdollista”, Engblom korostaa.

Pohjoismaisen kyselyn toteutti Samsungin tilauksesta Norstat 12.-26.8.2025. Tutkimukseen vastasi 1 060 suomalaista, 1 021 ruotsalaista, 1 044 norjalaista ja 1 013 tanskalaista. Kaikki vastanneet olivat vähintään 18-vuotiaita.