Testissä Maxus eTerron 9 ja T60 Max

Markku Alén tunnetaan lava-autojen ystävänä ja hän pääsi tällä kertaa testaamaan kahta mielenkiinnosta Maxuksen pickuppia. Toinen näistä oli täyssähköinen ja toinen puolestaan polttomoottorilla.

Kerrankin nukutti hyvin – ja vieläpä autossa! Siitä piti huolen Maxuksen uusi sähköinen lava-auto, eTerron 9, jonka ilmajousitus sai kokeneetkin testikuskit hieraisemaan silmiään.

”En mä ois ikinä uskonut nukkuvani näin hyvin autossa. Tämä on kuin linnunmaitoa”, totesi Marko Terva-aho.

Täyssähköinen Maxus eTerron 9 on viisipaikkainen, nelivetoinen ja varustettu ilmajousituksella, joka tekee menosta pehmeää ja vakaata. Kaksimoottorinen järjestelmä vie autoa lähes äänettömästi ja sähköisen vetovoiman ansiosta liikkeellelähtö on sulavaa.

”Ei ääntä missään ja silti mennään!” kuuluu ohjaamosta Markku Aléninkin suunnalta.

Sähköinen pick-up on rakennettu pitkälle, lähes viisimetriselle rungolle, mutta siitä huolimatta ajotuntuma on kevyt ja hallittu. Testiryhmä totesi, että vaikka painoa on 200–300 kiloa enemmän kuin monissa vastaavissa, menee ajo kepoisasti.

Ilmajousituksen pehmeyttä ja sähkön voimaa

Ilmajousitus oli yksi testipäivän kuuma puheenaihe.

”Nyt meil on pitkästä aikaa ilmajousitus. Kyllä sen tuntee heti! Se on pehmeä, mukava ja tekee ajosta ihan toista luokkaa”, todettiin koeajon aikana.

Auton ajoasetuksia kehuttiin monipuolisiksi: auto reagoi automaattisesti ajotilaan ja esimerkiksi moottoritielle siirryttäessä se laskee korkeuttaan ilmanvastuksen pienentämiseksi.

”Tässä on vaikka mitä asetuksia!”

Maxus 2.0 – uutta aikakautta rakentamassa

Maxuksen edustaja, Heidi Nieminen kuvaili vuotta 2025 käännekohdaksi.

”Me ollaan nyt top 10 -rekisteröinneissä ja voidaan puhua jo Maxus 2.0 -aikakaudesta. Neljä ja puoli vuotta Suomessa ja koko mallisto on uudistunut, hän kertoo.

eTerron 9:n rinnalle on tuotu myös diesellä toimiva T60 Max, joka tarjoaa saman 3 500 kilon vetomassan, mutta perinteisemmällä voimansiirrolla.

– eTerron 9 on oman luokkansa luoja – sähköinen työjuhta, jolla pääsee vaikeisiinkin maastoihin. Mutta T60 Maxilla on oma uskollinen käyttäjäkuntansa, jossa arvostetaan raakaa suorituskykyä ja varmaa tekniikkaa, Kai Bärlund jatkaa.

Diesel vastaan sähkö – eri tarpeisiin

T60 Max -dieselversio testattiin heti perään, ja se joutui syvälle metsään – kirjaimellisesti.

”Nyt mennään metsän siivekkeeseen, eikä anneta armoa.”

Vaikka tehoa on ”vain” 215 hevosvoimaa, vääntö on jykevä ja etenemiskyky vakuuttava.

”Upea traction control!” huudahdus kuuluu, kun auto selvittää vaikean kohdan ongelmitta.

Keskustelun lomassa nousee esiin myös ero ajotuntumassa. Sähkömalli vie mukavuudessa voiton, mutta dieselin puolella korostuvat vääntö ja perinteinen voima – ne ominaisuudet, joita moni työ- ja harrastekäyttäjä yhä kaipaa.

Lava-autojen uusi aikakausi

Maxus on onnistunut tuomaan markkinoille kaksi hyvin erilaista, mutta täydentävää lava-autoa. eTerron 9 edustaa hiljaista, pehmeää ja modernia sähköistä tulevaisuutta, kun taas T60 Max jatkaa dieselvoiman perinteitä.

Ja jos testikuskeja on uskominen, niin ainakin yksi asia on varma:

”Jos lava-auto saa sut nukahtamaan kesken koeajon, jotain on tehty oikein.”

LUE MYÖS

Teknavin 30. juhlakausi tuo tullessaan yllätyksen – oma podcast käynnistyy!

Näkyvyys alkaa tuulilasista – pieni särö voi olla iso riski

Ford E-Tourneo Courier – käytännöllinen tila-auto sähköisenä

SEURAA TEKNAVIA SOMESSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramistaYouTubestaTikTokistaLinkedInista ja Spotifyssa.