Testissä Ford Puma Gen-E: yllättävän taloudellinen

Ford Puma on tuttu näky Suomen teillä, mutta nyt suosittu katumaasturi on saanut täysin uuden elämän – täyssähköversiona Gen-E.

Kyseessä on Fordin henkilöautovalikoiman neljäs täyssähköinen malli, ja sen myötä Puma liittyy Mustang Mach-E:n ja Explorerin rinnalle osaksi merkin sähköistä aikakautta.

Tuttua muotoilua, sähköisenä tunnistettavasti erilainen

Puma Gen-E jatkaa mallille tuttua pyöreiden linjojen muotokieltä, mutta sähköisen version erottaa selkeästi umpinaisesta keulamaskista, joka viestii täyssähköisestä voimalinjasta. “Ulkonäkö on heti tunnistettavasti Pumaa, mutta keulasta näkee, että nyt puhutaan sähköstä,” toteaa Risto Virtanen.

Sähkömoottori välittää tehon eturenkaille, ja tarjolla on 168 hevosvoimaa ja 290 newtonmetriä vääntöä – arvoja, jotka riittävät arkiajossa enemmän kuin hyvin.

Kompakti akku, ketterä ajettavuus

Autossa on 43 kWh akku, mikä voi kuulostaa nykypäivän mittakaavassa pieneltä, mutta Puman kokoluokkaan se sopii erinomaisesti. Akku tukee 100 kW pikalatausta, jolloin 10–80 % lataus onnistuu noin 30 minuutissa.

Toimintamatkaksi Ford ilmoittaa noin 370 kilometriä, riippuen varustelusta ja ajotyylistä. Testilenkillä keskikulutus jäi vain 10 kWh/100 km, mikä on selvästi alle valmistajan ilmoittaman arvon. “Harvinaista, että auto kuluttaa vähemmän kuin paperilla luvataan,” kuului Riston kommentti.

Hyvin jämäkkä, mutta ei pintakova

Jousitusta voi kuvailla napakaksi, mutta mukavaksi. Se ei tunnu pintakovalle, mutta tarjoaa jämäkkyyttä, joka sopii auton luonteeseen. “Ohjaustuntuma ei ole aivan täyskymppi, mutta siihen tottuu nopeasti. Muutaman viikon ajon jälkeen se ei enää häiritse,” Risto arvioi.

Äänimaailmaltaan auto on hiljainen, mutta karhealla asfaltilla rengasäänet kantautuvat jonkin verran matkustamoon. Autossa on myös valinnainen keinotekoinen moottoriääni, joka kuuluu kaiuttimien kautta – sen voi halutessaan kytkeä pois.

Käytännöllinen sisusta

Keskikonsolin 12,5-tuumainen kosketusnäyttö ja kuljettajan selkeä digitaalinen mittaristo tekevät käyttöliittymästä modernin ja helppolukuisen. Vaihteenvalitsin on sijoitettu ohjausviikseen, mikä vapauttaa tilaa keskikonsolista. Sieltä löytyy langaton latausalusta ja runsaasti säilytystilaa pienille tavaroille.

Radalla ja kaupungissa

Testi vietiin lopuksi myös Vantaan Vauhtikeskuksen radalle, jossa Puman luonne pääsi esiin ääritilanteissa. Sport-ajotilassa ajovakaudenhallinta toimii hienovaraisesti – ei äkkinäisiä leikkauksia, vaan pehmeä ja hallittu puuttuminen. Kori kallistelee hieman, kuten korkeammassa crossoverissa voi odottaa, mutta liike pysyy hyvin kontrollissa.

Yhteenveto – sähköinen Puma vakuuttaa arjen ketteryydellä

Ford Puma Gen-E:n vahvuudet löytyvät kaupunki- ja taajama-ajosta. Se on helppo, ketterä ja näppärä pyöriteltävä. Tavaratilakin yllättää tilavuudellaan, ja kulutus on poikkeuksellisen pieni.

Tämä on auto, joka toimii juuri siellä missä useimmat meistä ajavat – arjessa. Pieni, mutta pippurinen.

LUE MYÖS

Teknavin 30. juhlakausi tuo tullessaan yllätyksen – oma podcast käynnistyy!

Audi A6 Avant e-tron ja A6 e-hybrid – koeajossa kaksi sähköisen aikakauden vaihtoehtoa

Ford E-Tourneo Courier – käytännöllinen tila-auto sähköisenä


SEURAA TEKNAVIA SOMESSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramistaYouTubestaTikTokistaLinkedInista ja Spotifyssa.