Maranello, Italia. Kahdeksan pitkän odotusvuoden jälkeen Teknavi palaa jälleen moottorimaailman pyhimpään ytimeen.
Markku Alénin ja Marko Terva-ahon matkassa pääsemme kokemaan jotain, mikä on yhä harvinaisempaa sähköistyvän automaailman keskellä – perinteisen V12-Ferrarin voiman ja äänen.

“Ei turboahtimia, ei hybridiä, vaan Ferrarin perinteinen voimalinja, V12”, kiteyttää Terva-aho.
Kyseessä on Ferrari 12Cilindri, mallinimi, joka jo itsessään kertoo kaiken oleellisen. Se on kunnianosoitus menneille ajoille, mutta toteutettu tämän päivän insinööritaidolla. “En usko, että ollaan ihan viimeisen klassikon äärellä. Jotain vielä rajumpaakin saattaa tulla”, Markku pohtii hymyillen.
Maranellon taika

Ferrarin tehtaiden kotipaikka Maranellossa huokuu historiaa, inspiraatiota ja tulevaisuuden kestävää kehitystä. “Se on suorituskykyä ja tyyliä. Ja kun Maranellosta tulee kutsu, siihen on tartuttava heti”, Terva-aho kuvailee.

Kun vuoristotiet on ajettu, matka jatkuu sinne, mihin vain harvat pääsevät – Fioranon testiradalle, Ferrarin omaan “salaisuuksien pihaan”.
Fiorano – paikka, jossa jokainen Ferrari syntyy

Fiorano sijaitsee vain puolentoista kilometrin päässä tehtaan portilta. Enzo Ferrari rakennutti radan kotinsa viereen jo vuonna 1972, ja siitä lähtien jokainen Ferrari – kilpa- ja katuauto – on syntynyt siellä.
Ferrarin insinööritiimi kuvaa paikkaa ytimekkäästi:
“Fiorano on rata, jossa jokainen Ferrari kehitetään. Vaikka virtuaalisilla työkaluilla ja simulaattoreilla on suuri merkitys, auton todellisen luonteen viimeistelevä kehitystyön vaihe tapahtuu aina täällä.”
Päivä, joka jää mieleen
Kun Alén ja Terva-aho saapuvat radalle, tunnelma on sähköinen – tällä kertaa ilman sähkömoottoria.
“Alkuvalmistelut on tehty ja päivä on täynnä odotusta ja jännitystä. Tää auto on aivan sairas”, Terva-aho huudahtaa, kun Ferrari 12Cilindri herää henkiin.

Markulle päivä on myös nostalginen paluu: “Oon ollut täällä radalla viimeksi vuonna 1986, kun laitettiin S4 viimeiseen MM-ralliin kuntoon Ferrarin mekaanikkojen kanssa.”

Nyt, vuosikymmeniä myöhemmin, hän on jälleen Fioranossa – ja tunne on käsinkosketeltava.
V12:n maaginen ääni
“V12 edessä, voima takana. Ferrarin manettino yläasentoon ja lisää rumpua”, Terva-aho kuvailee radan varikolla.

Vaihde kytkeytyy huomaamattomasti, kiihtyvyys on vaivaton, ja tunne lähes epätodellinen. “Tää paranee mitä kovempaa ajaa. Tässä on ihan käsittämätön maailma.”
Aerodynamiikka ja insinöörien tarkkuus
Fioranon vaihtelevat mutkat tarjoavat täydellisen ympäristön testata auton aerodynamiikkaa ja alustan hallintaa. “Kaikki se suunnittelu ilmanvastuksen minimoimiseksi ja ajettavuuden parantamiseksi on osunut napakymppiin”, tiivistää Terva-aho.
15 vuotta Teknavi – ja edelleen vauhdissa

“15 vuotta Teknavia ja vielä ollaan tässä pisteessä – ja hengissä!” Markku nauraa radalta palatessaan.
Päivä huipentuu yhteiseen toteamukseen: “Onhan tämä ollut mieletön kokemus. Kaksi päivää nautiskelua, ja tänään päästiin oikeasti kokeilemaan, mitä tästä lähtee.”
Katse tulevaisuuteen
Ferrari ei vielä paljasta kaikkea tulevasta, mutta vihjeitä annetaan:
“Jotain on tulossa… ehkä vielä tämän vuoden loppupuolella.”
Kun kaksikko poistuu radalta, he huomaavat kauempana vilahtavan auton. “Katos, tuolla se menee.”
Ja niin Maranellon taika jatkuu – sukupolvesta toiseen.
LUE MYÖS
Teknavin 30. juhlakausi tuo tullessaan yllätyksen – oma podcast käynnistyy!
Audi A6 Avant e-tron ja A6 e-hybrid – koeajossa kaksi sähköisen aikakauden vaihtoehtoa
Ford E-Tourneo Courier – käytännöllinen tila-auto sähköisenä
SEURAA TEKNAVIA SOMESSA
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, YouTubesta, TikTokista, LinkedInista ja Spotifyssa.