Teknavin ikoninen kaksikko, Markku Alén ja Marko Terva-aho, suuntaa jälleen Ferrarin kotikaupunkiin Maranelloon – nyt jo neljättä kertaa ohjelman historiassa.
Edellisestä Italian-matkasta on kulunut kahdeksan vuotta, joten paluu aurinkoisiin maisemiin ja Ferrarin pyhättöön tuntuu erityisen merkitykselliseltä. Täällä ollaan lähellä sitä maailmaa, johon harva koskaan pääsee – ja nyt alla on ehtaa Ferraria.
Uutuus, joka jakaa mielipiteitä
Ferrarin tuore superauto on herättänyt keskustelua sekä nimensä että ulkonäkönsä vuoksi. Malli tunnetaan nimellä Ferrari 12Cilindri – suomeksi yksinkertaisesti ”kaksitoista sylinteriä”. Nimivalinta on suoraviivainen, mutta osuva: V12 on ollut Ferrarin DNA:n ytimessä vuodesta 1947 lähtien.
Ulkonäössä huomio kiinnittyy mustaan etupaneeliin, joka tuo mieleen 1960–70-lukujen Ferrari Daytonan. Muotoilussa on onnistuttu yhdistämään klassiset linjat moderniin teknologiaan – juuri sitä, mistä Ferrari tunnetaan.


Korvatessaan 812 Superfast -mallin, 12Cilindri vie suorituskyvyn uudelle tasolle:
- 6,5-litrainen vapaasti hengittävä V12
- 830 hv ja 678 Nm
- 0–100 km/h alle 3 sekunnissa
- Huippunopeus 340 km/h
- Sulava ja salamannopea 8-vaihteinen kaksoiskytkinlaatikko
Auto on etumoottorinen ja takavetoinen, mutta painopiste on tasapainotettu: painojakauma 48/52. “Luulisi kelpaavan perärimiehelle”, Markku naurahtaa.
Lisäksi mukana on nelipyöräohjaus, joka parantaa ketteryyttä, sekä aktiivinen aerodynamiikka, joka kytkeytyy päälle vain tarpeen mukaan – säilyttäen auton elegantit linjat.
Ferrarille ominainen sisätila
Ohjaamo on tyylikäs ja selkeä, kuten Ferrarilta odottaa sopii. Suuret näytöt hallitsevat näkymää, ja jopa etumatkustajalla on oma näyttönsä, josta voi seurata nopeutta ja kierroslukua. Hienona yksityiskohtana vaihteenvalitsin, joka mukailee entisaikojen manuaalivaihteiston H-kuviota – kunnianosoitus brändin historialle.


Ajokokemus puhuu puolestaan
”Tämä on katuauto!” Marko Terva-aho hämmästelee. Vaikka suorituskyky on hurja, auto on yllättävän helppo ajaa myös tavallisella tiellä. Jousitus on miellyttävä, voimaa on rajattomasti, ja vaihteisto toimii huomaamattoman tehokkaasti. ”Tämä alkaa olla ihan tapissa”, Markku Alén summaa.

Onko tämä viimeinen V12?
Elämme vahvasti sähköistyvää aikakautta, joten kysymys on väistämätön: voiko 12Cilindri olla Ferrarin viimeinen vapaasti hengittävä V12-bensiinimoottori?

Ferrarin tuotemarkkinointipäälikkö, Jacopo Marcon, vastaa näin:
”Emme voi paljastaa tulevaa strategiaa, mutta olemme jo kertoneet, että Ferrari jatkaa investointeja plug-in hybrideihin, sähköautoihin sekä polttomoottoreihin. Ja niin kauan kuin sääntely sallii, investoimme myös V12-moottoreihin.”
Hyviä uutisia siis kaikille V12-faneille.
Onhan 12Cilindri on maailmalla valtavan haluttu. Tilauksia on jonoksi asti, ja autoja joutuu odottamaan jopa vuoden tai kaksi. Ferrari-moottorit ovat yhä brändin ylpeydenaihe, ja V12 on heidän historiansa sielu.
Ja matka jatkuu… Fiorano kutsuu
Teknavin reissu ei pääty tähän. ”Ensi viikolla Fioranon testirata!”, Markku hehkuttaa. On siis luvassa lisää vauhtia, syvempää sukellusta Ferrarin maailmaan – ja ehkä jopa uusia paljastuksia legendaarisen valmistajan tulevaisuudesta.