Rengastyypit jakautuvat Suomessa selkeästi alueittain. Sähköautot tuovat rengasvalmistajille uusia ominaisuuksia huomioitavaksi.
Talven tullessa -muodossa tai toisessa- palataan jokavuotiseen ongelmaan, kitkat vai nastat? Keskustelu käy kuumana puolesta ja vastaan, kun puhutaan turvallisuudesta, ajo-ominaisuuksista ja siitä, mikä rengas sopii parhaiten erilaisiin ajotarpeisiin ja sääolosuhteisiin.
Vianor Oy:n aluepäällikkö Perttu Sihvola perustelee rengastyyppien alueellista jakautumista asuinympäristön olosuhteilla.
-Kaupungeissa kitkojen osuus on selkeästi isompi, koska tiet on aurattu ja suolattu ja varsinaisia pääkallokelejä on todella vähän. Kun taas jossain maaseudulla aamut ovat sellaisia, että tietä ei ole aurattu ja hiekoitettu, ja siellä nastarenkaat ovat edelleen suositumpia.
Kokonaismarkkinoissa kitkarenkaiden käyttäjien osuus Suomessa on noin 20 %, mutta pääkaupunkiseudulla jopa 40 %. Etelä-Suomessa ja etenkin pääkaupunkiseudulla kitkarenkaiden käyttäjien määrä on tasaisesti nousussa.
Sähköautot vaativat erilaiset talvirenkaat
Sähköautot haastavat rengasvalmistajia uudella tavalla. Sähköautojen massa on suurempi, verrattuna polttomoottoriautoihin. Tämä asettaa renkaalle kovemmat vaatimukset.
-Sähköauton renkaan rungolta vaaditaan erityistä jäykkyyttä. Esimerkiksi Nokian Tyres talvirenkaiden runkoon on lisätty Aramid-kuitua lisäämään renkaan rungon jäykkyyttä ja kestävyyttä. Samalla se lisää rungon kestävyyttä vaurioitumiselta vaikka kantttikiveä päin ajettaessa, Sihvola kertoo.
Sähköautot ovat asettaneet myös toisen vaatimuksen renkaille: hiljaisuus. Kun auto ei itsessään tuota melua, kaikki sivutuotteena syntyvä ääni nousee esiin.
-Myös rengasmelua halutaan mahdollisimman vähän sinne ohjaamoon. Nokian Tyres EV on kehitetty nimenomaan sähköautoille. Renkaan sisälle on lisätty vaahtomuovi, joka vähentää merkittävästi melun laatua. Se ei leikkaa desibelejä, mutta sisälle kantautuva ääni on matalaa, mielyttävää kohinaa.
Etenkin verkkokauppojen myötä Suomen rengasmarkkinoille on tullut lähinnä Etelä- ja Keski-Eurooppaan tarkoitettuja rengasmalleja, joita ei ole suunniteltu Suomen olosuhteisiin. Ne saattavat kestää korkeampia nopeuksia, mutta keliolosuhteiltaan ne on tarkoitettu enemmänkin märän kelin ajoon. Pohjoismaissa talvirenkailla on maksimoitu jään- ja lumenpito-ominaisuudet. Vuodesta 2024 alkaen laki edellyttää talvirenkaissa erillistä merkintää jään- ja lumenpidosta.
-Se on ensiarvoisen tärkeää, että renkaista löytyy se merkintä. Kun puhutaan nastattomista renkaista, niin silloin puhutaan nimenomaan pohjoismaisista kitkarenkaista, Sihvola painottaa.
LUE MYÖS
Vauhtikaksikko kohtaa 1460 heppaisen Lamborghinin
Auto ja persoona: Marja Hintikka vaihtoi sähköautoon eikä ole katunut
SEURAA TEKNAVIA SOMESSA
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, YouTubesta, TikTokista ja LinkedInista.