Jeep Avenger on monipuolinen sähköauto. Ulkoinen muotoilu mahdollistaa liikkumisen haastavammassakin maastossa.
Uuden täyssähköisen Jeep Avengerin on sanottu olevan odotetuin Jeep vuosikymmeniin. Malli valittiinkin vuoden alussa Euroopan Vuoden Auto 2023 -äänestyksen voittajaksi.
Jeep Avenger on varustettu sähkömoottorilla, joka tuottaa etuakseliin 260 Nm vääntöä. Mallin kiihtyvyys 0-100 km/h on 9,0 sekuntia. Kaikissa Avengereissa on vakiona 11 kW:n kolmivaiheinen sisäinen ajoneuvolaturi sekä tuki pikalataukselle. Pikalaturilla Avenger tukee 100 kW:n pikalatausta, jolloin lataus 20 %:sta 80 %:iin onnistuu jopa 24 minuutissa. Mallille luvataan kaupunkiajossa 550 km toimintasädettä ja maantieajossakin kiitettävää 400 km.
Jeep Avengerista löytyy kolme varustetasoa; Longitude, Altitude ja Summit. Vakiona löytyvät automaattinen ilmastointi, lämmitettävät etuistuimet, vakionopeudensäädin, tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin ja 7-tuumainen digimittaristo. Ajamista voi helpottaa kattavalla ADAS-ajoavustinpaketilla johon kuuluvat mm. kaistakeskitin ruuhka-avustimella, kuolleen kulman varoitin, pysäköintitutkat eteen, sivuille ja taakse, pysäköintiavustin sekä automaattiset kaukovalot.
Muotoilu on Jeepille uskollinen
Auton ulkomuoto on Jeepille tyypillisen kulmikas ja dynaaminen. Autoa ympäröi ilmeeseen sopivat suojaavat mustat muoviosat. Keulalla on uusi aerodynaaminen keulamaski.
-Kahdeksantoista tuumaiset kevytmetallivanteet tuovat auton sivuprofiilille näyttävyyttä ja hyvää ilmettä. Matkustusmukavuutta lisäämässä ovat myös tummennetut takalasit. Hauskoja pikku yksityiskohtia löytyy myös auton katolta sekä tuulilasin alareunasta, Anniina Pohjonen luettelee.
– Autoon on mukava tulla sisälle korkeamman maavaran ansiosta. Penkki on mukavan tuntuinen ja siinä on hyvät sivuttaistuet. Sisätilat ovat ulkomitoista huolimatta tilavan oloiset ainakin minun kokoiselle. Täällä on hyvin käytetty auton korkeutta hyödyksi sisätiloissa. Korkeutta riittää, että mahtuu pidempikin matkustamaan, Pohjonen arvioi.
Ajotilat tarjoavat vaihtoehtoja
Avengerista löytyy paljon eri ajotiloja kuten Eco, jolla ajettaessa auto pyrkii keräämään talteen ylimääräisen energian sekä pitämään auton suorituskyvyn hillittynä.
-Normal-ajotilalla ajettaessa, auto kulkee pehmeän mukavasti ja lähes äänettömästi, mutta vauhdin kiihtyessä ja varsinkin kaarteisiin tultaessa alusta tuntuu pehmeältä ja ohjauksen ollessa kevyt, alkaa mieli tehdä muutoksia ajotilaan, Pohjonen vertaa.
-Kun Sport-mode laitetaan päälle, kaasupolkimen tuntuma muuttuu huomattavasti sporttisemmaksi ja nyt auto vastaa kaasun liikkeisiin aiempaa herkemmin. Voi myös todeta että auto kiihtyy ihan riittävän ripeästi rataolosuhteissakin. Sport-ajotilalla auton alusta ja tuntuma kaarteissa muuttui reippaasti jäykemmäksi ja ohjaukseen tuli myös jäykkyyden puolesta lisää tuntumaa joka sopii hyvin vähän vauhdikkaampaan ajoon, Pohjonen sanoo.
Sport-, Normal- ja Eco-tilojen lisäksi ajotilavalikosta löytyvät Sand-, Mud- ja Snow-ajotilat jotka saa valittua kelin ja maaston olosuhteiden mukaan. Lyhyen etu -ja takaylityksen ansiosta melkein neljä metriä pitkä Avenger läpäisee jopa 20 asteen lähestymis- ja ylityskulman sekä 32 asteen jättökulman. Lyhyt etu -ja takaylitys on vaatinut E-CMP2-perusrakenteen törmäysrakenteiden uudelleensuunnittelun.
-Tasaisen pitävällä hiekalla ajettaessa Sand-ajotila vaikuttaa pätevältä ja alusta ottaa hyvin vähän suuremmatkin montut vastaan. Luistonesto ja ajonvakautusjärjestelmä pyrkii pitämään luiston minimissä tai antaa pienen luistamisen tapahtua, mutta pitää sen kurissa niin ettei itse tarvitse juurikaan korjausliikkeitä tehdä, Pohjonen, kertoo.
Ajettavuus on huomioitu suunnittelussa
Ajettavuus Jeep Avengerissa on napakka, sillä auton alusta on suunniteltu pykälää aiempaa tiukemmaksi. Korin sivuttaisliikkeitä on vähennetty 20%, pituuskallistusta 18% ja keinahtelua 12% verrattuna muihin vastaaviin sähkö -ja polttomoottorimalleihin.
-Suuret korin heilahtelut on saatu karsittua pois, mutta siltikään auton alusta ei ole turhan pintakova montuissa tai heikkokuntoisella alustalla ajettaessa, Pohjonen sanoo.
Pohjan ja akuston suojana toimii aerodynaamisesti suunniteltu suojalevy. Maavaraa Jeepistä löytyy 200 mm auton matalimmasta kohdasta mitattuna.
-Olosuhteet huomioon ottaen Avenger etenee hienosti, pitäen mielessä sen, että kyseessä on kuitenkin ainoastaan etuveto.
Jeep Avenger on suunniteltu yllättäviin ja ennalta arvaamattomiin paikkoihin ja niissä selviytymiseen. Mustat puskurit ja lokasuojien muoviosat on tarkoituksella tuotu muuta koria ulommaksi , jotta ne olisivat ottamassa ensimmäiset kosketukset ja pyyhkäisyt vastaan sillä ajatuksella ettei auton maalipinta vaurioituisi turhaan pienistä hipaisuista. Muoviosien korjauskustannusten ollessa huomattavasti maltillisempia korinvärisiin pelteihin verratessa.
-Kaiken kaikkiaan uusi Jeep Avenger on mielenkiintoinen kokonaisuus, jossa yhdistyy niin ajomukavuus, kuin käytännöllisyys. Energiatehokas sähkömoottori yhdistettynä ketterään koriin tuo autolle monia eri käyttömahdollisuuksia, Pohjonen tiivistää.
Lue myös
Auton omistaminen ei ole ainoa tapa liikkua
Valokuituverkon rakentaminen on monivaiheinen prosessi
Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista ja YouTubesta.