Suomalainen peliyhtiö Fingersoft on vahvistanut kymmenvuotisjuhlavuoden huipennukseksi Hill Climb Racing -pelisarjan tulevan saamaan jatkoa.
Fingersoft kehittää parhaillaan vauhdikasta Hill Climb Racing 3 -mobiilipeliä.
”Olemme ylpeitä voidessamme vahvistaa näin juhlavuoden lopulla, että toistaiseksi menestynein pelisarjamme on saamassa jatkoa Hill Climb Racing 3 -pelin kehityksen aloittamisen myötä. Merkittävimpiä muutoksia aikaisempiin pelisarjan peleihin ovat reaaliaikainen moninpelimahdollisuus ja 3D-grafiikka”, kertoo Fingersoftin toimitusjohtaja Jaakko Kylmäoja.
Fingersoftin tarina sai alkunsa vuonna 2012, kun oululaisen Toni Fingerroosin muutaman kuukauden projektista syntyi yksi aikamme suosituimmista fysiikkapohjaisista autopeleistä.
”Totta kai on myönnettävä, että pelin suosion jatkuminen näin kymmenen vuoden jälkeenkin tuntuu hyvältä. Se on ehdottomasti osoitus siitä, että työntekijämme ovat onnistuneet siinä mitä he tekevät. Mielestäni se on seurausta siitä, että olemme yhdessä onnistuneet luomaan työympäristön jossa on tasapaino niin luovuuden ja tuottavuuden, kuin työn ja vapaa-ajan välillä”, Kylmäoja kertoo.
“Se, että meillä on töissä hauskaa heijastuu peliemme kautta pelaajillemme. Hauskuuden tarjoamisen osalta jatkamme kehitystyötä luomalla peliympäristölle yhä vaikuttavampaa tarinaa: Mikä on se maailma ja sen tarina, johon Hill Climb Racing -peli sijoittuu”, toimitusjohtaja paljastaa.
Fingersoft tulee kertomaan lisätietoa uuden pelin kehitystyöstä ensi vuoden aikana. Parhaillaan peliä kehitetään yhtiön Oulussa ja Helsingissä sijaitsevissa toimipisteissä.
Huhtikuussa 2022 Fingersoft kertoi Hill Climb Racing -pelien latausten ylittäneen 2 miljardin rajan.
Hill Climb Racing -pelisarja on tähän asti koostunut alkuperäisestä Hill Climb Racingista, sen jatko-osasta Hill Climb Racing 2:sta sekä pelin kiinalaisesta Android-versiosta. Yhteensä pelien kerrottiin tuottaneet nettotuloina yli 180 miljoonaa euroa.
2012 julkaistu Hill Climb Racing sai jatkoa vuonna 2016 julkaistusta Hill Climb Racing 2:sta. Jatko-osassa pelaajille tuotiin uusia ominaisuuksia, kuten asynkroninen moninpelimahdollisuus ja hahmojen ja ajoneuvojen ulkoasun muokkaus. Myöhemmin peliin on lisätty tiimiominaisuuksia, liigat ja säännölliset LiveOps-tapahtumat.
“Tuskinpa kymmenen vuotta sitten kovinkaan moni olisi uskonut, että pelin menestys kestää näin pitkään. Kehitämme jatkuvasti pelejämme eteenpäin, ja alkuperäinen Hill Climb Racing -peli on myös edelleen kovassa käytössä pelaajien keskuudessa: vuonna 2021 pelin pariin löysi yli 220 miljoonaa uutta pelaajaa, joka tarkoittaa keskimäärin 600 000 latausta joka päivä. Pelillä oli keskimäärin yli 4 miljoonaa käyttäjää per päivä”, Kylmäoja kertoo taustaa.
Tällä hetkellä Fingersoft työllistää 110 pelialan osaajaa Suomessa, ja yhtiö etsii jatkuvasti uusia pelialan osaajia joukkoihinsa.
Maailmanlaajuisessa kilpailussa työvoimasta on pystyttävä erottautumaan. Fingersoft haluaa erottua panostamalla erityisesti työntekijöidensä hyvinvointiin. Tänä vuonna yritys on noussut esille työaikakokeilullaan, jossa työntekijät saivat 80 prosentin työajasta 90 prosentin palkan. “Kokeilun tulokset olivat hyvät, ja päätökset sen jatkosta tullaan julkaisemaan lähiaikoina”, Kylmäoja kertoo.