Teknavin Risto Virtanen koeajoi legenda-auto Ford Mustangin mullistavan Mach-E–sähköauton GT-version Alastaron moottoriradalla.
Risto Virtanen koeajoi jo aiemmin Ford Mustangin Mach-E:n perusversion, ja nyt vuorossa on auton tehoversio, jonka erottaa GT-maininnasta auton mallinimessä ja somisteissa.
– Ulkoisesti auton erottaa perusversiosta korinvärisistä pyörän kaarista, GT-mallia varten suunnitellusta korisarjasta ja lukuisista mustista yksityiskohdista, Virtanen analysoi auton ulkonäköseikkoja.
Tämän version maksimitoimintamatka on 500 kilometriä, mutta Mach-E–mallistosta löytyy versio, joka kelaa jopa 610 kilometriä täydellä akulla.
Tämän GT-tehoversion suoritusarvot ovat vaikuttavat. Etu- ja taka-akselin sähkömoottorit operoivat 487 hevosvoiman maksimiteholla, 860 newtonmetrin väännöllä ja tuottavat 3,7 sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan.
– Heti ensimetreillä huomaa, että auto nyt on kyseessä todella painava auto – tyypillistä sähköautoille. Alusta on jämäkkä, muttei epämiellyttävän pintakova.
Urheilullisessa ajossa nelivetoinen Mach-E GT on takavetopainotteinen.
– Mutkassa kun avataan kaasua, niin perä lähtee piirtämään nätisti kuviota irrotessaan tien pinnasta, Virtanen fiilistelee.
Hän kehuu auton johdonmukaista käytöstä siitä huolimatta, että SUV-mallinen auto on painava. Alastaron pääsuoralle Ford hyökkää terävästi ja pääsuoralla nopeus kasvaa 160 kilometriin tunnissa.
Ohjaustuntuman puolesta Risto Virtanen ei ylly puhumaan. Hänen mielestään tuntuma ei ole paras mahdollinen rauhallisemmassa tai nopeatempoisessakaan ajossa. Sama koskee auton urheilullisen näköisiä penkkejä, niiltä Virtanen kaipaa enemmän sivutukea ja istuinosan säätöjä.
Mustang Mach-E–malliston hinnat lähtevät hieman alle 50 000 eurosta, GT-tehoversiosta pääsee nautiskelemaan alkaen noin 83 500 eurolla. Lisää Fordin omilla sivuilla täällä!