USA:ssa valmistettavat Opel Ampera ja Chevrolet Volt tulevat Suomeen aikaisintaan kevättalvella. Sedan-korinen Volt tulee olemaan viisiovista Amperaa edullisempi, mutta myös autojen varustelussa on eroja. Ampera maksaa kaikkialla Euroopassa ilman autoveroa 42 900 euroa.
Ampere/Volt riittää 4-henkisen perheen ainoaksi autoksi ilman merkittäviä rajoituksia. ”Laajennetun toimintasäteen sähköauto” kulkee yhdellä latauksella 40–80 kilometriä. Latauksen laskiessa bensiinimoottori alkaa ladata akkuja, mikä kasvattaa Amperan toimintasädettä noin 500 kilometriä.
Sähköautona markkinoitava Ampera on pistokehybridi. ”Perinteisessä” hybridissä päävoimanlähteenä on polttomoottori, ja sähköllä ajetaan vain olemattomia matkoja. GM on kääntänyt kaksienergia-ajattelun toisin päin, eikä 1,4-litrainen (63 kW) bensiinimoottori ole yhteydessä vetäviin pyöriin.
111 ja 54 kW:n tehoiset sähkömoottorit on kytketty planeettavaihteistoon, jonka kautta voima siirtyy vetopyörästöön. Nopeuden noustessa generaattorina toimiva pienempi moottori kytketään isomman tueksi. Kun akustoa ladataan tai ajetaan tyhjällä akulla suuremmalla nopeudella, polttomoottori pyörittää generaattoria.
Keskitunnelin ja takaistuimen alustan muodostavan T-muotoisen akuston kapasiteetti on 16 kWh. Kun virta loppuu, matka jatkuu ilman erityistoimenpiteitä. Apumoottori pitää akut vain minimivarauksessa.
Verkkovirralla tehtävä täyslataus kestää vain neljä tuntia. Akkuja säästetään mm. jäähdytyksellä ja viilennyksellä, joten niille annetaan kahdeksan vuoden takuu.
Amperalla ajetaan kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla. Perusajo-ohjelman lisäksi valittavana on sport- ja vuoristomoodit sekä pakkolataus, joka käyttää polttomoottoria, vaikka akuissa on virtaa. Tämä mahdollistaa virran säästämisen esimerkiksi kaupunkiajoa varten.
Ampera ei ole nollapäästöinen, mutta sen kulutus ja käyttökulut ovat alhaiset. Euroopassa tuntemattoman ECE R101 -normin mukaan Amperan kulutus on alle 1,6 l/100 km ja CO2-päästöt alle 40 g/km.
Pekka Virtanen