Korotetun maavaran ja pätevän nelivedon ansiosta Golf Alltrack menee yllättävänkin hankaliin paikkoihin.
Maastohenkiset farmariautot ovat muotia. Mustat pyöränkotelot, korotettu maavara, jykevämmät helmat ja puskurit sekä lisäsuojat pohjaan ja moottoritilan alle luovat maastouskottavuutta. Korkeampi maavara on monesti Suomessa hyvä asia, mutta maastoon harva näillä autoilla silti lähtee.
Ulkoilmeen muutokset ovat Golfissa siis pitkälti samanlaisia kuin Seat Leonin X-Perience-versiossa (Leon X-Periencen koeajojuttu) tai Skoda Octavia Scoutissa. Golfiin on kuitenkin laitettu yksi lisuke, joita ei kilpasiskoista löydy. Se on ajotilavalikosta vakiona löytyvä Off Road -asento, joka sopeuttaa vaihteiston ja kaasupolkimen toiminnan paremmin maastoajoon sopivaksi. Samalla käyttöön tulee alamäkihidastin. Auton voi siis laskea jyrkkään alamäkeen, jolloin se jarruttaa menoa itse. Kuljettajan tarvitsee vain ohjata, jalan voi nostaa kokonaan pois jarrupolkimelta. Henkilökohtaisesti en itse ole koskaan nähnyt kyseistä varustetta tarpeelliseksi, mutta tottumattomalla maastoon joutuneelle ominaisuudesta saattaa toki olla hyötyä.
Maantiellä Alltrack tuntuu tavalliselta Golfilta, auto on siis useimmiten etuvetoinen. Auton vakiorengas on 17-tuumainen 205/55, joka tuo maantieajoonkin mukavuutta. Maastoon ja myös erittäin heikkokuntoisille teille profiili voisi olla vieläkin korkeampi.
Tykkäsimme
menee yllättävän vaikeistakin paikoista
tiloista citymaasturiin verrattuna
mukavuudesta muhkuraisilla hiekkateillä
Emme tykänneet
Alltrack-lisukkeet vähän päälle liimattuja
110 hv diesel ei Suomen tuontiohjelmassa
alle olisi kiva saada vieläkin korkeamman profiilin renkaat
MIKÄ Aina nelivetoinen välimalli tavallisen Golf-farmarin ja Tiguanin väliin.
KENELLE Niille, joiden kesämökki on pikemminkin erämökki. Korotettu maavara ja älykäs neliveto vievät Alltrackin yllättävän pitkälle. Kurahelmat eivät ole pelkkä koriste.
AJETTAVUUS Alltrack ei normaalikäytössä eroa juuri tavallisesta farkku-Golfista. Off Road -tilassa ero on maastossa jo merkittävä. Alltrack on myös yllättävän mukava röykkyisemmälläkin tiellä.
SUORITUSKYKY Ajoimme tehokkaimman dieselin, jonka voimavarat istuvat hyvin yksiin auton seikkailuhenkisemmän imagon kanssa. Kävin ajamassa autolla Malagaa ympäröivillä kukkuloilla, ja Alltrack on yllättävän kova kiipeämään hankalampaankin paikkaan. Maastoradalla auto näytti puolestaan kyntensä edetessään sekä kolmella pyörällä että hyvinkin röykkyisellä polulla. Suurin ero maastureihin tulee lähestymis-, ylitys- ja jättökulmissa.
TILAT ovat samat kuin tavallisessa perhe-Golfissa. Tavaratila vetää 605 litraa. Jos perheeseen ei ole pakko saada citymaasturia, Alltrack on harkinnan arvoinen vaihtoehto. Sen tavaratila on selvästi isompi kuin vaikkapa Tiguanissa. Vetokykyäkin löytyy kahteen tonniin asti.
MALLISTO Suomessa Alltrack tarjotaan kolmella moottoriversiolla: 180-heppaisella 1.8 TSI:llä sekä 150- että 184-heppaisena dieselinä. 150 hv diesel on manuaali, muut ovat aina DSG-automaatteja. Valmistusohjelmassa on myös 1,6-litrainen ja 110-hevosvoimainen diesel, mutta se ei kuulu Suomen tuontiohjelmaan. Varustelu on jo vakiona hyvällä tasolla.
VW Golf Alltrack 2.0 TDI 135 KW BlueMotion Technology 4Motion DSG
Hinta alk. 39 096 €
Suomeen kesällä 2015
Moottori 1 968 cm3, turbodiesel
Teho 135 kW (184 hv) / 3 500
Vääntö 380 Nm / 1 750
0-100 km/h 7,8 s
Huippunopeus 219 km/h
EU-kulutus 5,0 l/100 km
CO2-päästöt 132 g/km
Mitat Pituus 4 578 mm, leveys 1 799 mm, korkeus 1 515 mm, akseliväli 2 630 mm
Omamassa 1 584 kg
Tavaratila 605–1 620 l
—
Lue lisää:
Koeajo: Volkswagen Golf GTD Variant – erinomainen matka-auto
Koeajo: Volkswagen Golf R Variant – Rrrriehakas järkiauto