Ajossa Seat Leon X-Perience – Maasturifarkku moneen makuun

Korotettu maavara, tehokas dieselmoottori ja neliveto. Seat Leon X-perience on kuin tehty Suomen olosuhteisiin.

Tykkäsimme

(Uusista moottorivaihtoehdoista

Ajettavuudesta

Emme tykänneet

Sisätilojen laatuvaikutelmasta

Kulmikkaasta automaatista

Leon kattaa nykyisellään yli puolet Seatin myynnistä Suomessa. Viime vuonna markkinoille tullut farmariversio on otettu markkinoilla hyvin vastaan. Nyt listaan tulee myös X-perience, joka on varmasti odotettu uutuus, sillä se tuo mukanaan diesel-neliveto-automaattiyhdistelmän. 

Auto pohjautuu tavalliseen ST–malliin, eli mitat ja korin muotoilu ovat identtiset. Tarkkasilmäinen voi huomata kuitenkin muoviset pyöränkaaret ja helmat, jotka kielivät maasto-ominaisuuksista. Alustan korotuksen ja suurempien pyörien ansiosta maavaaraa on 27 milliä tavallista farkkua enemmän. Neliveto on toteutettu Haldex-menetelmällä, eli tavallisessa ajossa voima välitetään etupyörille ja tarvittaessa vetoa ohjataan millisekunneissa takapyörille. Maastossa rämpimiseen auttaa myös perusmallia suurempi renkaan profiili (225/50 R17).

Vaikka etenemiskyky ei ole aivan nelivetoisten katumaasturien luokkaa, on lisäsenteistä hyötyä etenkin talvella ajettaessa. Lumiaurojen jättämät kinokset tienvarsiin ylittyvät vaivattomasti ja mökkitien auraamisen voi jättää naapurin murheeksi. 

Ajettavuudeltaan Leon on tasavahva suorittaja. Alusta on asetettu jämäkäksi, joten korkeasta painopisteestä huolimatta korissa ei ilmene huojumista. Dieselmoottori vääntää väkevästi ja neliveto pitää huolen perillepääsystä. Oikeastaan Suomen olosuhteisiin ei paljon kätevämpää autoa markkinoilta löydy. Varsinkin jos haussa on tilava perhefarkku. Tavaratila vetää kiitettävät 587.

X-Periencen valintaa puoltavat myös uudet voimalinjastovaihtoehtoehdot. Mallisto kattaa kolme TDI-dieselmoottoria (110-180 hv) ja ST-nelivetomallista poiketen valikoimaan kuuluu myös TSI-bensamylly (1,8 TSI / 180 hv).

Koeajamamme dieselneliveto automaattivaihteistolla (2.0 TDI 180 hv) keventää lompakkoa 35 560 eurolla. Vastaaviin kilpailijoihin nähden hintaa voi pitää edullisena. Esimerkiksi Teknavin vertailutestissä (2/2015) ollut Skoda Octavia Scout maksaa samalla tekniikalla vajaat 5000 euroa enemmän. Audi A4 Allroad on puolestaan yli 50 000 euroa dieselneliveto automaattiyhdistelmällä. 

Seatin vakiovarustukseen kuuluvat mm. urheiluetuistuimet ja automaatti-ilmastointi, joten kaikkia varusteita ei tarvitse ruksia lisävarustelistalta. Leon X-perience onkin houkutteleva vaihtoehto kalliimmille katumaastureille tai perhefarmareille. 

SEAT LEON X-PERIENCE
Hinta alkaen 30 269 €
Koeajoyksilö 38 254 €

Malli 2,0 TDI 184 hv DSG 4Drive Moottori 1968 cm3, 4-syl. Turbo Diesel.
Vaihteisto 7-vaiht. aut.
Teho 135 kW (184 hv) 3500–4000 r/min
Vääntö 380 Nm / 1750–3000 r/min
0-100 km/h 7,1 s
Huippunopeus 224 km/h
Keskikulutus 4,9 l / 100 km
CO2-päästöt 129 g/km
Mitat Pituus 4543 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1481 mm, akseliväli 2630 mm
Omamassa 1529 kg
Tavaratila 587 l


 

comments powered by Disqus