Koeajo: Opelilta astetta parempi paahto Mokkasta

Opel on uudistanut Mokkaa, ja uuden etu- ja takailmeen sekä uusitun kojelaudan myötä Mokka on saanut peräänsä myös X-kirjaimen. Jatkossa X merkkaa kaikki Opelin katumaasturit, ja tuo mallisto kasvaa vauhdilla.

Tykkäsimme

kompaktista koosta

ulkomittoihin nähden tilavasta matkustamosta

tarjolla sekä etu- että nelivetona, asiakas päättää kumpaa tarvitsee

hyvistä AGR-etuistuimista

Emme tykänneet

rengasmelu kohoaa huonopintaisella tiellä

ohjaamoa olisi voinut uudistaa vieläkin modernimmaksi

Suomeen lokakuu 2016
Hinta alk. 22 974 €

Mokka X:n keula tottelee Opelin nykyilmettä. Uusi ilme uusine ajovaloineen ja maskeineen on jollain tapaa elegantimpi ja samalla myös edeltäjää mielenkiintoisempi. Uusi takapuskuri uusine takasumuvaloineen ja uudelleen muotoiltuine muovisine pohjapanssareineen sekä uudet takavalot tekevät saman tempun Mokkan perälle. Kaiken kaikkiaan Mokka näyttää myös jotenkin vähemmän kömpelöltä kuin ennen.

Pääsimme ensikoeajolla valitettavasti vain 136-heppaisen dieselin rattiin. Paljon mielenkiintoisempaa olisi ollut tutustua uuteen ja Astrasta jo tutuun 152-heppaiseen ja 1,4-litraiseen suorasuihkutteiseen bensaturboon. Siihen päästään käsiksi vasta myöhemmin Suomessa.

Moottorivalikoima on mielenkiintoinen sekoitus uutta ja vanhaa. Hinnat alkaen versio on esimerkiksi 1,6-litrainen ja 115-heppainen vapaasti hengittävä bensakone. Sijoittamalla 1 000 euroa lisää pääsee käsiksi joko 1,4-litraiseen ja 140-heppaiseen bensaturboon tai 1,6-litraiseen dieseliin. Nelivedon saa muiden paitsi heikkotehoisimman bensakoneen yhteyteen ja se nostaa auton hintaa noin 2 000 eurolla.

Mielenkiintoisin versio on siis uusi 152-heppainen bensaturbo, ja se on aina nelivetoinen ja automaattivaihteinen. Sen hinta asettuu Enjoy-varustelulla 28 346 euroon eli selvästi alle 30 000 eurolla pääsee nelivetoisen ja automaattivaihteisen Opelin omistajaksi. Neliveto on nykymaailman menoon istuvasti fiksu, eli hyvissä olosuhteissa auto on etuvetoinen – neliveto kytkeytyy vasta tarvittaessa. Tämä säästää polttoainetta.

Mokkasta on uudistuneen Zafiran tapaan tarjolla on kaksi varustetasoa: Enjoy ja Innovation. Niiden hintaero on noin 2 500 euroa. Jo Enjoyssa on oikeastaan kaikki tarvittava, joten satsaus Innovation-tasoon on oikeastaan satsaus lisämukavuuteen. Pakettiin kuuluvat tällöin OnStar-palvelu, pysäköintiavustin, avain housuntaskussa kulku autoon ja auton avaimeton käynnistys sekä automaattiset kaukovalot. Myös auton ilme muuttuu aavistuksen, kun pyöräkoko kasva 17:stä 18:aan tuumaan ja takalasit tummennetaan.

Ensikoeajo oli järjestetty Skotlantiin, jossa tiestö on yllättävän lähellä kotimaista. Asfaltti on siis karkeaa ja siinä on paljon paikkauksia. Rengasmelu on näillä teillä jotain aivan muuta kuin sileämmillä Etelä- tai Keski-Euroopan teillä, joilla ensikoeajot usein suoritetaan. Ja osuipa koeajoreitille myös pätkä metsätietä, joka sekin oli kuin suoraan Suomesta repäisty.

Mokka kerää näillä teillä kiitosta ohjauksesta ja jousituksesta, mutta melutaso nousee hieman häiritseväksi. Mäkinen maasto on myös myrkkyä dieselin hieman ohuelle alaväännölle. Vaihdekeppiä joutuu käyttämään tiuhaan.

Opel kertoo panostaneensa Mokkan laatuvaikutelman parantamiseen, ja se näkyy ohjaamossa. Kojelauta on aiempaa selkeämpi, koska nappulaviidakkoa on karsittu rajusti. Kojelauta on myös aiempaa modernimi, koska kosketusnäyttö on nyt varustetasosta riippuen joko 7- tai 8-tuumainen.

Opel on tällä hetkellä hyvässä vauhdissa ja se näkyy myös panostuksena tuotekehitykseen. Luvassa on lähitulevaisuudessa huima määrä uusia malleja. Lisää Opelin tulevaisuudesta voit lukea tästä linkistä.

Opel Mokka X 1.4 Ecotec Turbo
Moottori 1 399 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 112 kW (152 hv) / 5 600 r/min
Vääntö 245 Nm / 2 200-4 400 r/min
0-100 km/h 7,7 s.
Huippunopeus 193 km/h
EU-kulutus 6,2 l/100 km
CO2-päästöt 144 g/km
Mitat Pituus 4 275 mm, leveys 1 781 mm, korkeus 1 658 mm, akseliväli 2 555 mm
Omamassa 1 481 kg
Tavaratila 356-1 372 l

Kuvat: Vesa Eskola