Volkswagenin ykköstähti Pariisin autonäyttelyssä oli kokonaan uuden ja vuonna 2020 valmistukseen tulevan sähköauton prototyyppi. VW lupaa hieman Poloa isommalle I.D.-konseptille isoja asioita – Passatin tiloja, maksimissaan 600 kilometrin toimintamatkaa ja tavallisen perheauton hintaa.
Uudella sähköautolla VW haluaa myös pyyhkäistä maton alle dieselskandaalissa hieman nokeentuneen imagonsa sekä löytää konservatiivisuudestaan tunnettuun merkkiin uutta imua.
I.D. on ensimmäinen VW-konsernin kokonaan uudelle modulaarisille ja sähköisiin voimalinjoihin perustuvalle pohjarakenteelle valmistettava auto. Kokonaismittaa I.D:lle on kertynyt 4,10 metriä, mutta samalla akseliväli on todella reipas 2,75 metriä.
Taka-akselille sijoitetussa sähkömoottorissa on tehoa 170 hevosvoimaa. Sen voimin kirmaistaan satasen vauhtiin kahdeksassa sekunnissa ja voidaan päästellä saksalaisella moottoritiellä 160 km/h nopeutta.
VW on lähtenyt sähköautokisaan hieman takamatkalta, mutta tahti on kiristyvä. VW:n tavoitteena on myydä vuoteen 2025 mennessä vuosittain miljoona sähköautoa.
Tällä hetkellä VW:n sähköautomallisto koostuu e-Upista ja e-Golfista. Näistä ensimainittu on hauska ja pääosin taajamiin tarkoitettu sähikäinen, kun e-Golf on taas… no… Golf. Joku on ilmeisesti VW:lläkin osannut käyttää laskutikkua sen verran, että näillä kahdella mallilla ei tavoitteeseen päästä. Tarvitaan enemmän, tarvitaan hypeä. Ja paras tapa sen luomiseksi on tehdä jotain tavallisesta poikkeavaa.
I.D. on varsin sutjakka ja tredikäs kaappariovinen sähköauto, jonka simppeliydessä on jotain sympaattista. Se ei ole tyypillinen Volkswagen. Samalla i.D:n muodoissa on kuitenkin riittävästi veeweemäisiä piirteitä. Ohjaamo on puolestaan yhtä yksinkertainen kuin älypuhelimen näyttö. Nappuloita ei ole, mutta ominaisuuksista ei tarvitse tinkiä.
I.D:n ominaisuuksiin kuuluu myös paljon älytekniikkaa, mm. autonomisen ajamisen mahdollistavat järjestelmät. Fiilistä haetaan puolestaan sisätilojen tunnelmavalaistuksesta.
I.D. pyöri valokeilassa VW:n osastolla, ja auton takana isolla ruudulla lähetettiin ihmisten alitajuntaan viestejä, että nyt ollaan luomassa VW:n uutta historiaa. Ruudulla näytettiin niin alkuperäisen Kuplan kuin ensimmäisen sukupolven Golfinkin kuvia. I.D. oli vedetty niiden jatkoksi. Symboliikka ei voisi olla selvempi.
Volkswagen satsaa tällä hetkellä isolla sähköisiin voimalinjoihin, joten I.D. voi kieltämättä aloittaa kokonaan uuden aikakauden VW:llä. Mutta onko siitä uuden ajan Kuplaksi? Tätä on konseptiautojen tietojen perusteella mahdotonta sanoa.
Kuvat: Vesa Eskola