BMW:n 5-sarja on suorastaan käsite. Tästä syystä odotukset uuden mallin suhteen ovat kovat, mutta baijerilaiset hoitavat homman varmoin ottein.
BMW esitteli nykyisen F10-koodilla kulkevan 5-sarjalaisen vuonna 2010. Muutos edeltäjään oli varsin suuri, ja muotoilu muuttui huomattavasti konservatiivisemmaksi E60-mallin irroittelun jälkeen. F10 on ollut menestys ja kyseessä on onnistunut malli siinäkin suhteessa, ettei se tänäkään päivänä näytä juurikaan vanhentuneelta.
Tästä syystä täysin uusi 5-sarja, nimeltään G30, ei ole kokenut vastaavanlaista hyppäystä kuin edeltäjä. Sukunäkö paitsi edeltäjään myös nykyiseen lippulaiva 7-sarjaan on hyvin selkeä. Ulkonäkö on saanut annoksen särmikkyyttä, minkä ansiosta lapsenomainen pyöreys on kadonnut. Kasvaneista mitoista huolimatta kokonaisuus näyttää kevyemmältä eikä silmä valehtele; uutuus on laajasti käytettyjen kevytrakennetekniikoiden ansiosta parhaimmillaan 100 kiloa edeltäjäänsä kevyempi.
Sisätilat noudattelevat ulkokuoren linjaa, eikä vastassa ole siis suurempia yllätyksiä. Kuljettaja paikka noudattelee hyvin tarkasti nykyisen 7-sarjan linjaa, ja monet isoveljen varustelumahdollisuudet ovat tarjolla nyt myös Vitoseen. Näiden joukkoon lukeutuvat muun muassa aktiiviset ajoavustimet, digitaalinen mittaristo, iDrive-järjestelmän eleohjaus ja keskusnäytön kosketusohjaus.
Ensikoeajojen yhteydessä oli mahdollisuus tutustua 530d A xDrive ja 540i A xDrive -malleihin. Suomen kannalta näistä diesel on huomattavasti olennaisempi, joten hyppäsimme sen rattiin. Ensimmäinen istuutuminen autoon tuotti rehellisyyden nimissä lievän pettymyksen. Odotus monisäätöisiä mukavuusistuimia kohtaan olivat korkeammalla, ja varsin jämäkkä toppaus ei ota etupenkkiläisiä yltäkylläiseen syleileen. Ajoasennon saa kuitenkin BMW:lle tyypilliseen tapaan hyvin kohdalleen laajojen säätövarojen ansiosta. Muutenkin kuljettajan paikalle on helppo kotiutua. Kaikki toiminnot ovat loogisissa paikoissa ja laatuvaikutelma on hieno.
Kuusisylinterisen dieselin käynnistäminen saa suorastaan hymyn huulille. Moottorin ääni on kaikkea muuta kuin dieselmäinen. Liikkeellelähtö tapahtuu äärimmäisen pehmeästi, eikä ZF:n valmistaman kahdeksanportaisen automaattivaihteiston toimintaa voi olla kehumatta. Moottorin kierrosluku ei nouse rauhallisessa ajossa juurikaan yli 2 000 minuuttikierroksen lukemiin, joten moottorin ääni pysyy etäisenä. Voimalinja on nähnyt pientä viilausta, mutta käytännössä kyseessä on edeltäjästästä tuttu kokonaisuus. Sama pätee myös pienempään 520d-malliin, joten näiden suhteen Vitonen ei tarjoa suurta uutuusarvoa.
Kaikkien hallitalaitteiden toiminta on kokonaisuudessaan hyvin kevyttä ja miellyttävää. Ensimmäistä kertaa tarjolla olevan uusimman sukupolven aktiiviset ajoavustimet vievät 5-sarjan kohti autonomista autoilua. Aktiivinen ohjausavustin toimii joko kameran löytämien kaistaviivojen, tai edellä ajavien autojen mukaan. Tämä aiheutti pari kertaa koeajon aikana hämmennystä, sillä kaupunkiympäristössä auto olisi halunnut seurata edellä ajavaa autoa vastoin kuljettajan tahtoa. Toki auton ohjaaminen kuljettajan haluamaan suuntaan tapahtuu kevyesti, mutta pienetkin kauneusvirheet järjestelmien toiminnassa lasketaan tässä autoluokassa. Moottoritienopeuksissa järjestelmä toimi hienostuneesti yhdessä pehmeästi toimivan aktiivisen vakionopeudensäätimen kanssa.
BMW:n maine ajajan autoja valmistavana tahona on säilynyt tiukasta, vaikka ajodynamiikan suhteen onkin tehty myönnytyksiä mukavuuden vuoksi. Vakioalustalla varustettu auto etenee suorastaan korostuneen pehmeästi ja korin liikkeet ovat matalissa nopeuksissa yllättävänkin isoja, mikä luo ison ja painavan auton vaikutelmaa. Pehmeydestä huolimatta poikittaissaumat tuntuvat korissa varsin selvästi. Myöhempi kokeilu M-Sport-alustalla ja tuumaa suuremmilla 19-tuumaisilla vanteilla aiheutti ihmetystä, sillä se suoriutui poikittaussaumoista sivistyneemmin. Jälleen hyvä esimerkki siitä, että alustan toiminta on monien osien summa, ja esimerkiksi rengastuksella on hurja vaikutus ajomukavuuteen.
Perusalustalla korin liikkeet pienenevät selvästi iskunvaimennuksen Sport-asetuksella. Samalla myös moottorin reagointi muuttuu terävämmäksi ja ohjauksen tehostusta vähennetään. Portugalin mutkaisilla rantateillä uusi Vitonen tarjoaa tässä vaiheessa suurimman yllätyksensä. Vauhdin noustessa auto ei tunnukaan enää yhtä isolta ja ennen kaikkea alustan toiminta yllättää positiivisesti. Autolla voi ajaa naurettavalla nopeudella jyrkkiin kaarteisiin, joista se selviää täysin eleettömästi. Tässä on luonnollisesti huomattavaa apua auton keveydestä. Ohjaus puolestaan on autoluokka huomioiden miellyttävän tarkka, mutta vanha virsi on pakko toistaa; tuntoa saisi olla enemmän. Pidon rajalla ohjaus ei juurikaan välitä tietoa alkavasta luistosta. Maantiellä auto etenee suuntavakaasti ja tässä on merkittävä parannus edeltäjän ohjauksen epämääräiseen keskialueeseen.
Vaikka 5-sarja ei tarjoakaan mitään ennen näkemätöntä, kiinnostus sitä kohtaan on suurta. Kyseessä on BMW:lle kaupallisesti äärimmäisen tärkeä malli, jonka edeltäjää on myyty globaalisti yli 2,2 miljoonaa kappaletta. Se on myös Suomen myydyin BMW-malli, joten maahantuojan odotukset ovat kovat. Suomessa kaupalliseen aloitukseen saadaan mukaan malliston syömähammas eli 190-hevosvoimainen 520d A xDrive -malli, jonka hinta Business-varusteltuna asettuu varsin kilpailukykyiseen 55 397 euroon. Maahantuojan mukaan ennakkokysyntä autoa kohtaan on ollut hyvää, ja koko Euroopan laajuinen kaupallinen lanseeraus tapahtuu 11. helmikuuta.
Kuvat: Mikko Autio
Edit: 10.12. klo 12.35 Otsikkoa muokattu