Uusi Cayenne esiteltiin Porschen kotikulmilla Stuttgartissa. Teknavi oli paikalla seuraamassa tärkeän uutuuden julkaisua.
Mielikuvat Porschesta urheiluautovalmistaja kokivat joidenkin mielessä kolauksen valmistajan tuodessa 15 vuotta sitten markkinoille katumaasturin. Sittemmin Cayennesta on tullut yksi Porschen malliston peruspilareista eikä sen olemassaoloa tarvitse kyseenalaistaa. Nyt esitelty kolmas sukupolvi jatkaa tutun turvallisella tiellä.
Uudistuksen resepti on pitkälti tuttu vuosi sitten nähdystä Panamerasta. Muotoilua on muutettu Porschelle ominaiseen tapaan, joten mitään äärimmäisen radikaalia ei ole tapahtunut. Etenkin keulan osalta auto näyttää jopa hämmästyttävän paljon edeltäjältään, eikä pieni lisäsärmä olisi ollut pahitteeksi.
Perä sen sijaan on kokenut suuremman muutoksen. Panameran tavoin matalammat ja terävälinjaisemmat valot ja vaakalinjojen korostaminen antavat auton perälle huomattavasti edeltäjäänsä kevyemmän ilmeen. Myös varsin voimakkaasti kallistettu C-pilari vie painopistettä eteenpäin ja kokonaisuus on aiempaa ryhdikkäämpi. Ulkomittojen osalta Panamera on kasvanut pituutta reilun kuusi senttiä muiden mittojen pysyessä pääasiassa entisellään.
Ulkonäköä suurempia muutoksia on tapahtunut sisätiloissa. Sekä mittaristo että keskikonsolin uudet käyttöjärjestelmät ovat tuttuja Panamerasta, joten sinänsä kyseessä ei ole varsinaisesti maailmanuutuuksia. Tilaa auto tarjoaa hyvin kuten kokoluokka huomioiden on lupa odottaa.
Ensivaiheessa auto tulee markkinoille vain kahdella bensiinimoottorilla. Perusmallin Cayennen keulalla toimii 3,0-litrainen ahdettu V6, joka tuottaa 340 hevosvoimaa ja 450 newtometrin väännön. Cayenne S saa voimansa puolestaan 2,9-litraisesta kaksoisahdetusta V6:sta, joka tuottaa 440 hevosvoimaa ja 550 newtometrin väännön. Sport Chrono -paketilla varustettuna jälkimmäinen spurttaa sataseen 5,2 sekunnissa.
Cayenne on aina ollut tunnettu luokassaan hyvästä ajettavuudesta. Tähän on luonnollisesti kiinnitetty paljon huomiota ja yleisön odotukset ovat ymmärrettävästi korkealla. Teräsjousituksen lisäksi autoon on tarjolla ilmajousitus, aktiiviset kallistuksenvaimentimet sekä eteen että taakse, ja myös takapyöräohjaus. Paneudumme Cayennen teknisiin yksityiskohtiin myöhemmin.
Uusi kolmannen sukupolven Cayenne on tilattavissa heti. Hinnat alkavat perusmallin 121 551 eurosta ja Cayenne S:n hinta alkaa 150 758 eurosta.
Kuvat: Mikko Autio
Teknavin tv-ohjelma palaa jälleen ruutuun! Uudet 14. tuotantokauden jaksot alkavat maanantaina 18.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.