Turbokoneet ja automaattivaihteistot ovat yleistyneet nopeasti useimmissa autoluokissa. Porsche kulkee GT3:n osalta omia polkujaan, sillä auto on tarjolla vapaasti hengittävällä moottorilla ja manuaalivaihteistolla.
Hinta alkaen 289 404 €
Odotukset ovat korkealla. Edellisen GT3-ajokokemuksen jälkeen on vaikea kuvitella mitä kaikkea auto voisi tehdä paremmin. Moottori toki on uusi ja etenkin keskialueen vääntö on parantunut. Myös huipputehoa on tullut lisää, mutta mikä tärkeintä kone kiertää edelleen nykymoottoriksi poikkeuksellisen korkealle; rajoitin katkaisee menon vasta lukemassa 9 000 r/min.
Suurin muutos edeltäjään kuljettajan vierestä. Asiakkaiden palautteesta johtuen Porsche toi manuaalivaihteiston takaisin valikoimaan, ja ensimmäistä kertaa GT3:n historissa auto on tarjolla kahdella vaihteistovaihtoehdolla. 4,0-litraisen ja 500-hevosvoimaisen bokserikutosen parina ei nähdä muusta 911-mallistosta tuttua 7-portaista vaihteistoa, vaan erityisesti GT3:n urheilulliseen luonteeseen sopiva lyhytliikkeinen 6-portainen manuaali.
Ensimmäinen liikkeellelähtö yllättää positiivisesti. Kytkin on jämäkkä, mutta ei häiritsevän raskas. Vaihteensiirto on täsmällinen ja lyhytliikkeinen. Liikkeelle pääseminen ei siis vaadi takavuosien mallien tavoin erityistä varovaisuutta. Vaihdot tapahtuvat sulavasti ja jo ensimmäisten vaihtojen jälkeen hymy nousee huulille; tämä on oikea vaihtoehto GT3:n pariksi. Siinä missä hienosti toimiva kaksoiskytkinautomaatti saa auton tuntumaan arkiajossa kauppakassilta, tarjoaa manuaalivaihteisto jatkuvaa tekemistä ja paremman yhteyden auton kanssa. Manuaalivaihteisella GT3:lla ajaminen tuntuu erityisemmältä jo pieniltä nopeuksilta lähtien, ja kyllä kovemmillakin nopeuksilla tehtävä vaihto vaatii kuljettajalta aivan eritasoista keskittymistä kuin automaatilla ajettaessa.
Muu auto tarjoilee vaihteiston tavoin tarkkaan hiotun kokonaisuuden, joskin auton brutaalius pääsee hieman yllättämään ensimetreillä. Sekä moottorista että voimansiirrosta kantautuu yllättävän voimakkaasti ääniä ohjaamoon, ja melua on hieman vakiomalleja enemmän. Tämä luo autenttista urheiluautotunnelmaa, joka on huomattavasti vähentynyt nykypäivänä tekniikan mahdollistaessa häiriöiden eristämisen äärimmäisestä suorituskyvystä huolimatta.
Ja sitten se moottori. 4,0-litrainen bokserikutonen on kokenut muutoksia GT3 RS:ään verrattuna yhtenevistä sylinterimitoista ja teholukemista huolimatta. Keskialueen vääntöä on saatu lisää ja rajoitinta on nostettu. Moottorin käyttöalue on suoraan sanottuna käsittämättömän laaja. Kone vetää mukisematta 1 500 minuuttikierrokselta lähtien. Noin 3 500 jälkeen meno alkaa piristyä. 6 000 paikkeilla ääni alkaa muuttua metallisen raa'aksi, ja tässä vaiheessa järki haluaisi vaihtaa ensimmäisen kerran isommalle. Tätä virhettä ei kuitenkaan kannata tehdä, sillä oodi kierroskoneille löytyy väliltä 8 000-9 000. Kierrosalueen läpikäyntiin ei vaan kyllästy ja loppurekisteri aiheuttaa joka kerta ihmetyksen tunteen; miten katukäytössä oleva takuunalainen auto voi tarjota jotain tällaista?!
Moottorin viemän huomion rinnalla auton muut ominaisuudet meinaavat jäädä huomioimatta. Ajettavuudeltaan 991-sukupolven GT3 ei ole juuri moitteita kerännyt, eikä uudistuksessa ole menty ainakaan huonompaan suuntaan. Alusta on jämäkkä, mutta epätaisaisuudet ylittyvät hämmästyttävän pehmeästi. Ohjaus on tarkka ja tarjoaa hyvän tunnon. Takamoottorisuudestaan huolimatta pidon raja on pehmeä ja kuljettajan on kaikin puolin helppo viedä autoa juuri haluamansa linjan mukaisesti, tai leikitellä luiston puolella.
Porsche on tehnyt hyvästä paremman. 911 GT3 tarjoaa manuaalivaihteiston paluun myötä entistäkin puristisemman ajokokemuksen, josta on vaikea löytää mitään häiritsevää. En haluaisia ajaa tällä arkiajoja, mutta nautintolaitteena se täyttää ajajan auton määritelmän kutakuinkin täydellisesti.
Kuvat: Mikko Autio
Teknavin tv-ohjelma palaa jälleen ruutuun! Uudet 14. tuotantokauden jaksot alkavat maanantaina 18.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.