Hyundai on yksi harvoista autonvalmistajista, jotka panostavat paljon vetyteknologiaan. Pääsimme tutustumaan täysin uuteen Nexoon Norjassa.
Hinta ei tiedossa
Ensimmäisellä vilkaisulla Nexoa saattaisi luulla konseptiautoksi. Erittäin ohuet viirumaiset ajovalot tuovat keulan ilmeeseen viekkautta. Maskin design ei muistuta merkin muista tuotteista, vaan edustaa omaa tyyliään. Muotoilu muutuu keulasta perään päin siirryttäessä kuitenkin pyörälinjaiseksi, ja jokseenkin perä tuntuu olevan eriparinen keulan kanssa. Makuasioita joku sanoisi.
Sisätilat puolestaan edustavat täysin uutta tyyliä. Kuljettajan näkökenttää hallitsevat kaksi näyttöä. Kojelaudan keskeltä löytyvää 12,3-tuumaista näyttöä voi käyttää joko koskettamalla tai massiivisesta keskikonsolista löytyvällä pyöritettävällä kytkimellä. Käyttöliittymässä on tuttuja elementtejä, mutta osa kuljettajan näytön takana olevista toiminnoista on Nexossa siirretty keskusnäytön kautta hallittavaksi. Kuljettajan edessä oleva 7-tuumainen näyttö näyttää puolestaan hieman pieneltä ison näytön vieressä ja ison kehyksen keskellä, mutta sekin hoitaa tehtävänsä asiallisesti. Harmittavasti personointimahdollisuuksia ei juurikaan ole, eikä esimerkiksi karttanäkymää ole tarjolla pienemmälle näytölle. Ohjaamon laatuvaikutelma on kuitenkin kohdallaan ja ratin takana on helppo viihtyä.
Vetyautot kulkevat sähkömoottorin toimesta, joten ajaminen ei käytännössä eroa täyssähköautoista. Nexossa etuakselilla oleva sähkömoottori tarjoaa vääntöä miellyttävästi (395 Nm) ja voimalinja (yhteisteho 120 kW) toimii hienostuneesti sekä liikkeellelähdöissä että hidastuksissa. Sähköautoista poiketen vetyauton akku on suhteellisen pieni, tässä tapauksessa 1,56 kWh. Polttokennon käynnistymistä ei kuitenkaan huomaa sisällä muusta kuin energiakaaviosta, ja yhteensä 156,6 litran vetysäiliöt mahdollistavat uuden WLTP-mittaussyklin mukaan 666 kilometrin ajomatkan.
Ensimmäisten kilometrien perusteella Nexo on varsin miellyttävän oloinen kulkupeli. Eteneminen on miellyttävän pehmeää, mutta esimerkiksi mutkaisemmilla teillä auto ei kallistele häiritsevästi. Ohjaus istuu hyvin yhteen kokonaisuuden kanssa, eikä viimeisimmän tunnon puute häiritse. Hyundai on pakannut Nexoon myös viimeisimmät kuljettajaa avustavat järjestelmät, joten aktiivinen vakionopeudensäädin ja aktiivinen kaistallapitoavustin helpottavat kuljettajan tehtävää. Järjestelmät toimivat huomattavasti hienostuneemmin kuin valmistajan pienemmissä tuotteissa.
Hyundain panostus vetyteknologiaan on kunnioitettava suoritus. Valmistaja on pakannut viimeisimmän teknologian helposti lähestyttävään muotoon, ja Nexo tuntuu loppuun asti hiotulta tuotteelta. Vetyautojen yleistymisen esteenä ovat edelleen perinteiset ongelmat eli hinta ja tankkausasemien vähäisyys. Suomi saanee odottaa vielä jonkin aikaa kunnollisen verkoston rakentamisen aloittamista, mutta liikenteen päästötavoitteiden saavuttamiseksi pelkästään vettä pakoputken päästä tiputteleva vetyauto tulee epäilemättä herättämään lähitulevaisuudessa entistä enemmän kiinnostusta.
Kuvat: Mikko Autio
Lue lisää vetyautoista:
Vetyautot nostavat päätään – tiesitkö tätä vedystä?
Vety autojen polttoaineena: utopiaa vai mahdollisuus?
Tuhat kilometriä Tanskasta Suomeen vetyautolla: tätäkö on tulevaisuus?