Hyundai laajentaa sähköautomallistoaan jo toisella täyssähköautolla. Suosittuun ja kasvavaan kompaktien katumaasturien luokkaan sijoittuva Kona tekee sähköstä entistä houkuttelevamman vaihtoehdon monelle.
Hinta-arvio 50 000 €
Kona electricin erottaa muusta mallistosta helpoiten suljetusta maskista. Tämän lisäksi sähköllä kulkeva versio on puskurien muotoilusta johtuen aavistuksen pidempi ja pari senttiä korkeampi kuin perusmalli. Myös aerodynaamisesti muotoillut vanteet ovat electric-version yksinoikeus.
Sisätiloissa muutokset ovat ulkonäköä isompia. Kojelaudasta löytyy tutulla käyttöliittymällä varustettu 7-tuumainen kosketusnäyttö, mutta keskikonsolin tyyli poikkeaa täysin perusmallin Konasta. Keskikonsoli on jaettu kahteen osaan siltarakenteella, ja esimerkiksi latauspistokkeet sekä älypuhelimen langaton latauspaikka löytyy alatasolta. Sinänsä tehokasta tilankäyttöä hieman haittaa tilan haastava saavutettavuus; esimerkiksi kuskin paikalta säilystilaan on ajon aikana hyvin vaikea päästä käsiksi. Keskikonsolista löytyy Hyundain toisesta sähköautosta, Ioniq electricistä, tuttuun tapaan ajovaihteen valintanapit. Myös digitaalinen mittaristo on sähköisestä sisarmallista tuttu. Tilojen puolesta Konan sähkömallissa ei tarvitse tehdä uhrausta, sillä akusto löytyy ohjaamon alapuolelta.
Pääsimme tutustumaan markkinoille tulevista kahdesta tehoversiosta tehokkaampaan ja isommalla akustolla varustettuun. 64 kWh:n akusto on huomattavasti suurempi kuin muissa kompakteissa sähköautoissa, ja samalla Kona electric tarjoaa merkittävästi kilpailijoitaan pidemmän toimintasäteen; parhaimmillaan yhdellä latauksella taittaa matkaa valmistajan mukaan 470 kilometriä. Koeajon aikana keskikulutus asettui lukemaan 13,5 kWh/100 km, joten valmistajan ilmoittama ei vaikuta lainkaan utopistiselta lukemalta.
Etuakselilta löytyvä sähkömoottori tarjoaa tehoa 150 kW (204 hv) ja vääntöä miellyttävät 395 newtonmetriä. Näiden turvin Kona electric ampaisee sataseen 7,6 sekunnissa ja paikaltaan lähdöllä pystyy yllättämään sähköautoilla ajamattoman. Kokonaisuutena suorituskyky on hyvin vaivaton aina moottoritienopeuksiin saakka. Hienosti toimivan voimalinjan käyttökokemuksen kruunaa hienosti toimiva regeneraation säätö. Kuljettaja pystyy säätämään auton moottorijarrutusta ohjauspyörän takaa löytyvillä ”vaihdeläpysköillä” neljän pykälän verran. Esimerkiksi kaupunkiajossa voimakkainta moottorijarrutusta hyödynnettäessä ei juuri tarvi jarrupoljinta käyttää muuhun kuin pysähtymiseen. Pysähtymisen voi hoitaa myös pitämällä vasemman puolesta läpyskää vedettynä, mutta saman asian hoitamien jarrupolkimella tuntuu ainakin alkuun luonnollisemmalta. Maantiellä taasen autolla voi hyödyntää rullaamista, kun regeneraation säätää vähäiseksi, tai kokonaan pois päältä.
Hyundai Kona electric on tasapainoinen kokonaisuus ja erittäin mielenkiintoinen tulokas sähköautomarkkinoille. Se tarjoaa huomattavasti pidemmän toimintamatkan kuin muut keskihintaluokan sähköautot, minkä lisäksi kyseessä on ensimmäinen täyssähköinen kompakti katumaasturi. Jos hinta saadaan kohdilleen, on menestys taattu. Huhujen mukaan esimerkiksi Norjassa on tosin jo tilattu noin 8 000 Konan sähköversiota, eli nähtäväksi jää kuinka paljon ja milloin autoja saadaan Suomeen asti.
Kuvat: Mikko Autio