Vaikka sääolosuhteet ovatkin jatkuneet suorastaan kesäisinä poikkeuksellisen pitkään, alkaa syksy ja sen myötä myös talvi tehdä tuloaan. Autoilijoille tämä tarkoittaa valmistautumista liukkaisiin oloihin.
Kuten kaikilla tekniikan osa-alueilla maailma kehittyy ja muuttuu. Näin tapahtuu jatkuvasti myös autojen renkaiden kohdalla. Yksi suurimmista teknologian ja lainsäädännön mahdollistamista muutoksista on ollut viime vuosina talvirenkaiden merkittävästi nousseet nastamäärät. Michelinin tulevan talvikauden uutuudessa nastoja on yli puolet enemmän kuin edeltäjässä.
Nastarenkaiden nastamäärää ohjataan lainsäädännöllä, joka muuttui sallivammaksi vuonna 2009. Pitkään vielä tämänkin jälkeen valmistajat noudattivat asetusta, jonka mukaan renkaassa sai olla 50 nastaa yhtä renkaan vierintämetriä kohden. Uudistuksen jälkeen nastoja on saanut olla enemmän, mutta tällöin renkaan täytyy läpäistä niin sanottu yliajokoe, jossa mitataan nastan pistovoimaa ja renkaan tienpäällysteelle aiheuttamaa kulumaa.
Uudessa 16-tuumaisessa Michelin X-Ice North 4 -renkaassa nastoja on ennätykselliset 250 kappaletta. Pelkän nastojen määrän lisäksi asettelulla on iso merkitys renkaan ominaisuuksiin. Esimerkiksi Michelinin tapauksessa nastat muodostavat 22 pitkittäistä ja 22 poikittaista riviä kulutuspinnassa. Pito-ominaisuuksien lisäksi sijoittelulla ja kiinnityksellä on merkitystä rengasmeluun, ja Michelinin tapauksessa melua on onnistuttu vähentämään viidenneksellä edeltäjään verrattuna.
Hyvän jääpidon lisäksi renkaan täytyy toimia myös muissa olosuhteissa. Näihin ominaisuuksiin puolestaan vaikutetaan ennen kaikkea pintakuviolla ja kumiseoksella. Uutuusrenkaassa Michelin käyttää pinnan V-kuviointia ja aiempaa yhtenäisempää renkaan keskiosaa, millä on valmistajan mukaan positiivinen vaikutus ajettavuuteen. Leveissä kuviolohkoissa puolestaan on aiempaa enemmän lamelleja, jotka lukkiutuvat nopeammin renkaan kuormittuessa, millä saavutetaan vakaa käytös haastavissakin tilanteissa. Kumiseoksessa puolestaan on käytetty uuden sukupolven elastomeerejä, joiden ansiosta rengas mukautuu tienpinnan muotoihin aiempaa paremmin myös kovilla pakkasilla.
Nastallisia talvirenkaita saa käyttää Suomessa marraskuun alusta lähtien, tai keliolosuhteiden niin vaatiessa. Talvirenkaita, joko nastallisia tai nastattomia, on käytettävä 1.12. alkaen. Lain vaatima urasyvyys talvirenkaissa on 3 millimetriä.
Kuvat: Valmistaja
Teknavin 16. tuotantokauden uudet jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaisin ja sunnuntaisin MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.