Syyskuun alussa EU:ssa otettiin käyttöön uusi aiempaa todenmukaisemmin autojen kulutusta kuvaava mittausmenetelmä. Suomessa tämä vaikutti myös autojen verotukseen, mutta hallitus teki asiaan pikakorjauksen.
Uusi syyskuun alussa käyttöönotettu WLTP-mittausmenetelmä (Worldwide harmonized Light Vehicle Testing Procedure) kuvaa aiempaa NEDC-mittausta tarkemmin autojen kulutusta. Tämä siis tarkoittaa, että autonvalmistajien ilmoittamat kulutus- ja päästölukemat nousivat, vaikka autojen kulutus käytännössä ei muuttunut mitenkään.
Suomen autoverotus puolestaan pohjautuu CO2-päästölukemaan, ja Suomi siirtyi ensimmäisenä maana käyttämään WLTP-arvoja autoverotuksessa. Hallitus valmisteli jo keväällä uuden autoverotaulukun, jonka tavoitteena oli varmistaa muutoksen neutraalius. Tämä kuitenkin toteutui vain osittain, ja keski- ja suuripäästöisten autojen kohdalla verotus kiristyi. Hallitus kuitenkin reagoin asiaan, ja teki nopealla aikataululla uuden autoverotaulukon, joka astui voimaan maanantaina 3.12. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Verohallinto korjaa 3.12. tai sen jälkeen ensirekisteröitävien autojen autoverotuksen uuden verotaulukon mukaiseksi jälkikäteen. Keski- ja suuripäästöisten autojen hinnat siis laskevat päästöistä riippuen. Uusi autoverokäyrä löytyy hallituksen esityksen luonnoksesta sivulta seitsemän.
– Hallitus toimi rivakasti ja vastuullisesti. Autoveromuutoksen toteutustapa on kuin oppikirjasta: yllättäen ja yön yli, toteaa Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Päivityksen myötä autoala uskoo myös isompien autojen ostajien pysyvän uusien Suomesta ostettavien autojen parissa. Ennen muutosta pelkona oli, että kiristynyt verotus olisi ohjannut hankkimaan suuremmat autot käytettynä ulkomailta.
– Uuteen WLTP-päästömittaukseen siirtyminen on aiheuttanut harmaita hiuksia niin kuluttajille, autokaupalle kuin verottajallekin koko Euroopassa. Suomessakaan ei vältytty harmilta, mutta nyt saavutettu lopputulos on erinomainen – se takaa, että hallituksen tavoitteet autokannan nopeammasta uudistumisesta ja autoilun verotuksen painopisteen siirrosta hankinnasta käyttöön toteutuvat, summaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.
Seuraavan kerran autovero alenee vuoden vaihteessa hallitusohjelman mukaisesti. Autoveroa on alennettu vuosien 2016-2018 alussa alle 140 g/km hiilidioksidia päästävien autojen kohdalta. Enimmäillään vuosittainen alennus on ollut muutamien satojen eurojen luokkaa.
Kuva: Mikko Autio
Lue myös:
Marraskuun ensirekisteröinnit jäivät viime vuodesta – nyt autokauppaan odotetaan piristystä autoveron alenemisesta
Luonnos hallituksen esitykseksi (Valtioneuvoston verkkosivu)
Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.