Skoda esitteli täysin uuden neljännen sukupolven Octavian kotikentällä Prahassa ja me olimme luonnollisesti paikalla. Uutuus tarjoaa tuttuun tapaan paljon tilaa ja käytännöllisyyttä, mutta mukaan mahtuu myös uutta tekniikkaa.
Suomeen kesällä 2020
Skoda Octavialla on pitkä historia. Ensimmäinen Octavia esiteltiin vuonna 1959, joten malli juhlistaa tänä vuonna myös 60-vuotista historiaa. Ensimmäinen sukupolvi oli tuotannossa aina vuoteen 1971 saakka ja kaikkiaan reilun vuosikymmenen aikana auton eri versioita valmistettiin noin 360 000 kappaletta.
Octavia teki paluun Skodan mallistoon vuonna 1996. Se herätti huomiota modernilla ilmeellä sekä luokassaan hyvällä tilantarjonnalla. Näillä eväillä ensimmäisen sukupolven Octaviaa myytiin yli 1,4 miljoonaa kappaletta. Toinen sukupolvi tuli markkinoille vuonna 2004. Yhdeksän vuoden malli-iän aikana toinen sukupolvi on päätynyt noin 2,5 miljoonan asiakkaan mukaan. Nykyinen kolmas sukupolvi näki päivänvalon loppuvuodesta 2012, ja tämän jälkeen markkinoilla olevaa mallia on myyty jo 2,5 miljoonaa kappaletta. Octavia onkin Skodan myydyin automalli ja malliston selkäranka.
Lisää särmää, tilaa ja tekniikkaa
Skoda Octavian neljäs sukupolvi on itsevarma ilmestys. Auto on saanut entistäkin terävämmän ilmeen ja edestä katsottuna uutuudessa on suorastaan röyhkeää aggressiivisuutta. Kolmannen sukupolven faceliftissä kahteen osaan erotetut ajovalot ovat taas yhden umpion sisällä. LED-tekniikalla toteutetut yksiköt ovat huomattavasti matalammat ja viirumaisemmat. Sivuprofiilia hallitsee etulokasuojasta aina takavaloihin ulottuva selkeä ja terävä pokkaus, joka antaa autolle itsevarman olemuksen. Myös takavalot ovat aiempaa teräväilinjaisemmat ja niin ikään aina LED-tekniikalla toteutetut.
Ulkomitoiltaan Octavia on kasvanut varsin hillitysti. Viistoperäinen versio on 19 millimetriä edeltäjää pidempi ja farmarimallille on tullut lisämittaa 22 millimetriä. Tänä seurauksena molemmat ovat nyt saman mittaisia ja kokonaispituudeksi kirjataan 4,689 metriä. Leveyttä molemmat ovat saaneet lisää 15 milliä, mutta akseliväli on säilynyt samana. Tehostuneen tilankäytön ansiosta jo ennestään ruhtinaalliset takatilat ovat saaneet muutaman lisämillin polvitilaa ja tavaratilaa on korimallista riippuen joko 600, tai 640 litraa. Kaasu- ja hybridiversiossa tavaratilaa on aavistuksen verran vähemmän.
Voimanlähdevalikoima uudessa Octaviassa tulee olemaan laajempi kuin koskaan aikaisemmin. Bensa- ja dieselkoneet ovat käyneet läpi päivityksiä, minkä myötä automaattivaihteiset 1,0- ja 1,5-litraiset bensakoneet on varustettu 48 voltin sähköjärjestelmällä. Tämä mahdollistaa muun muassa moottorin sammuttamisen rullaustilanteissa, minkä lisäksi kaksisuuntaisesti toimiva laturi voi tarjota pientä lisävoimaa polttomoottorille. Nämä versiot tullaan jatkossa tunnistamaan merkinnästä eTEC. Dieselmoottorien päästöjä on puolestaan leikattu uudella kaksivaiheisella SCR-järjestelmällä. Edeltäjän tapaan tarjolla on myös 1,5-litraiseen bensakoneeseen pohjautuva kaasuversio, jonka toimintamatka kaasulla tulee olemaan 17,7 kilon tankkien ansiosta yli 500 kilometriä.
Täysin uusi lisäys Octavian mallistoon on pistokkeesta ladattava hybridi. Octavia iV nimellä kulkevan mallin voimalinja sisältää 1,4-litraisen bensakoneen ja sähkömoottorin, joiden yhdistelmä tarjoaa 6-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta tehoa 150 kW (204 hv) ja vääntöä 350 Nm. 13 kWh akustolla autolle luvataan sähköistä toimintamatkaa 55 kilometriä.
Odotetusti myös kuljettajan ympäristö on kokenut modernisoinnin. Kuljettajan eteen on tarjolla konsernin uusinta tekniikkaa edustava 10,25-tuumaisella näytöllä toteutettu mittaristo, ja keskikonsolista löytyy varustelusta riippuen 8,25- tai 10-tuumainen näyttö. Keskikonsolin muotoilua on päivitetty ja valikoidut painikkeet on nostettu selkeämmin esille näytön alalaidan tuntumaan. Uutena piirteenä ohjauspyörä on vakiona kaksipuolainen ja ohjauspyörän painikkeet ovat saaneet uutta tyyliä. Ensi-istumien perusteella näytön asettelu on ergonomisesti hyvä, ja sekä käytettävyys että muokattavuus ovat kiitettävällä tasolla.
Perusvarma vaihtoehto myös jatkossa
Skoda jatkaa neljännen sukupolven Octavian kanssa tunnetusti varmalla linjalla. Auton muotoilu tarjoaa merkille tyypillistä kulmikasta tyyliä, mutta ei irroittele liikaa. Digitalisoitumisen osalta uusi Octavia vaikuttaa olevan hyvin ajan hermolla, minkä lisäksi valmistaja on pitänyt käytettävyydestä huolta. Sisustan materiaalien laatuun sekä ympäristöystävällisyyteen valmistaja on kiinnittänyt aiempaa enemmän huomiota, mutta myös viimeistelyn laatu on tuttuun tapaan korkealla tasolla. Uusi neljännen sukupolven Octavia ei järisytä maailmaa, mutta tarjoaa edeltäjäänsäkin monipuolisemman paketin ja vastauksen useampiin tarpeisiin.
Innokkaimpien ostajien täytyy vielä odottaa hetki, sillä uusi Octavia saapuu Suomeen alkukesästä 2020. Uutuuden hinnat julkaistaan alkuvuoden aikana.
Kuvat: Mikko Autio
Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.