5-sarja on kuulunut BMW:n mallistoon 1970-luvulta lähtien. Nyt markkinoilla oleva seitsemäs sukupolvi on tullut päivitysikään.
Mallikoodilla G30 kulkeva 5-sarjalainen esiteltiin loppuvuodesta 2016. Malli ei tarjonnut mitään hätkähdyttävää, vaan 5-sarjalle soveliasta perusvarmaa suorittamista. Linja pysyy samana myös nyt perinteisessä mallin elinkaaren puolivälin päivityksessä.
BMW:n on hieman teroittanut 5-sarjan ulkonäköä. Ajovaloissa on aiempaa terävämpi ilme ja myös legendaarinen munuaismaski on saanut lisää kulmikkuutta. BMW:n viimeaikaisesta tyylistä poiketen maski on kasvanut eniten leveyssuunnassa korkeuden sijaan. Molemmilla tyyleillä lienee omat faninsa, mutta nyt nähtävä 5-sarjalainen ei varmasti herätä 7-sarjalaisen tavoin keskustelua ja meemitehtailua.
Sisätilojen muutokset noudattavat samaa hillittyä linjaa. Kojelaudalla niin sanotusti vapaasti seisova iDrive-järjestelmän näyttö on nyt vakiona 10,25-tuumainen. Lisävarusteisen BMW Live Cockpit Professional -järjestelmän yhteydessä keskikonsolin näyttö päivittyy 12,3-tuumaiseksi ja samalla mittariston tehtävän tulee täyttämään toinen samankokoinen näyttö.
Moottoreiden osalta BMW:n on keskittynyt ajan hengen mukaisesti sähköistämiseen. 520d-mallit saivat jo viime vuonna kylkeensä 48 voltin sähköjärjestelmän sekä tehokkaan käynnistingeneraattorin, ja nyt tämä kevythybridijärjestelmänä tunnettu paketti löytyy kaikista neli- ja kuusisylinterisistä moottoreista. Järjestelmä mahdollistaa moottorin sammuttamisen rullaustilanteissa ja jarrutuksissa se kerää energiaa talteen 48 voltin akulle. Kiihdytyksissä järjestelmä pystyy tukemaan polttomoottoria 8 kW (11 hv) teholla. Tällä järjestelmällä varustettuja malleja ovat nelisylinteriset 520i (135 kW/184 hv), 530i (185 kW/252 hv) 520d (140 kW/190 hv) sekä kuusisylinteriset 540i (245 kW/333 hv), 530d (210 kW/286 hv) ja 540d (250 kW/340 hv). Kaikki moottorit ovat tarjolla sekä sedaniin että nimeä Touring tottelevaan farmarikoriin. Pienin bensa on tarjolla vain takavetoisena, mutta muut nelisylinteriset ovat tarjolla sekä taka- että nelivetoisina. Kuusisylinterisinen bensakoneen saa sedanissa molempina, mutta 540i Touring on aina nelivetoinen. 530d on tarjolla molemmilla vetotavoilla ja 540d on aina molemmissa koreissa neliveto. Mallimerkintää M550i xDrive (390 kW/530 hv) totteleva V8-versio joutuu selviytymään vielä ilman sähköistymistä ja tämä moottori on tarjolla vain sedanin koriin.
Tarjolla on luonnollisesti edelleen lataushybridi, joka tottelee nimeä 530e (215 kW/292 hv). Edeltäjän tavoin tämä on tarjolla takavedon lisäksi nykyään myös nelivetoisena, mutta erityistä mielenkiintoa herättää tekniikan istuttaminen ensimmäistä kertaa myös farmarikoriin. Farmarihybridi tulee markkinoille sekä taka- että nelivetoisena loppuvuodesta 2020. Tämän uutuuden lisäksi lataushybridien tarjonta kasvaa X5:n keulalla nähdyllä kuusisylinterisen bensakoneen ja sähkömoottorin liitolla. Tämä uusi aina nelivetoinen lataushybridi tottelee mallimerkintää 545e (290 kW/394 hv) ja se on tarjolla toistaiseksi vain sedaniin.
Samassa yhteydessä valmistaja uudisti myös 5-sarjaa pidemmällä akselivälillä varustetun 6-sarjan GT:n. Muutokset ovat samaa sarjaa eli keula ja perä ovat saaneet uutta ilmettä, ja sisällä on tarjolla modernisoidut järjestelmät. Pellin alta löytyvät moottorit on varustettu kevythybriditeknologialla, mutta 6-sarjaan ei edelleenkään ole tarjolla ladattavia hybridiversioita.
Uudistuneet 5-sarjalaiset tulevat markkinoille heinäkuussa. 6-sarjan aikataulua ei ole vielä vahvistettu.
Kuvat: BMW
Lue myös:
Kotimaan koeajossa uusi BMW 5-sarja – melkein kuin facelift
Koeajossa täysin uusi BMW 5-sarja – pikku-Seiskan elkein
Ensituntuma: Uusi BMW5-sarja – vastinetta korkeilla odotuksille
Ikoninen juppifarmari vai täydellisyyttä hipova perheauto? Koeajossa uusi 5-sarjan Touring
Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.