Teknavin Anniina Pohjosen ja Arttu Stenbergin käsittelyssä myös huippuväkevä, suomalainen sähköprätkä taipuu miltei mihin vain. Anniina hoiti Verge-sähkömoottoripyörän koeajon maantiellä, kunnon runtua prätkälle antoi ammattikuljettaja Arttu Stenberg, joka vei 137-hevosvoimaista sähkömotskaria ympäri rataa sääliä tuntematta.
Kaksiosaisessa koeajossa nähdään tällä kertaa Verge Motorcyclesin sähkömoottoripyörä, jossa on firman itse kehittämä sähkömoottori ja akusto. Se on rakennettu eurooppalaisista huippuluokan komponenteista ja osista.
– Pyörän alhaisen painopisteen vuoksi ei tarvitse pelätä, että se nousisi pystyyn kovassakaan kiihdytyksessä, vaikka vääntöä löytyykin erittäin paljon, Anniina Pohjonen kertoo.
Verge TS:n range, kantama on kaupungissa 300 kilometriä ja maantiellä 200 kilometriä.
Pyörässä oleva 20,2 kwh akku latautuu mukana olevalla laturilla täyteen 4,5 tunnissa. Pikalaturilla on mahdollista ladata 100km lisää kantamaa pyörään vain 15 minuutissa.
– Moottorina pyörässä on käytetty sähkömoottoripyörä-alan ensimmäisenä täysin integroitua sähkömoottoria joka johtaa siihen että pyörästä ei löydy ketju- tai hihnavetoa, Anniina Pohjonen kertoo.
Pyörän ajoasento on hyvin soveltuva eripituisille kuljettajille ja isona plussana on se, että pyörällä voi ajaa likaamatta ja rikkomatta kenkiä vaihdevivun sekä rasvaisen ketjuvedon puuttuessa.
Verge TS -tekniset tiedot:
Teho: 102 kW / 137 hp
Vääntö: 1000 Nm
Huippunopeus: Rajoitettu 200 km/h
Kiihtyvyys: 0-100km/h: 3,5s
Lataus: Pikalataus 0-80% 35min
Toimintasäde: jopa 350km