Vertailu: Taistelu BMW:n perheherruudesta – katumaasturi, tila-auto vai farmari?

BMW:llä on tarjota asiakkailleen nykyisin automalli lähes joka lähtöön. Nyt vain pitäisi selvittää, mikä erilaisista korimalleista on paras.

VERTAILUAUTOT

BMW X1 sDrive18i
Hinta alk. 45 050 €
150 hv / 200 Nm / 0-100 km/h 10,3 s
Testikulutus 7,5 l / 100 km
Citymaasturit ovat suosionsa huipulla, ja tässä pitää muistaa, miten nuori tämä autoluokka on – X1 on ollut tuotanto-ohjelmassa vasta vuodesta 2009. Isommat Äksät ovat toki hieman vanhempia korimalleina.

BMW 218i Active Tourer
Hinta alk. 33 699 €
136 hv / 220 Nm / 0-100 km/h 9,0 s
Testikulutus 7,5 l / 100 km
Tila-autot ovat autoluokkana aavistuksen vanhempi kuin citymaasturit, mutta BMW:n mallistossa aluevaltaus tapahtui vasta viime vuonna. Hinta ohjannee monella valintapäätöstä Active Tourerin suuntaan.

BMW 316i Touring
Hinta alk. 39 200 €
136 hv / 220 Nm / 0-100 km/h 9,1 s
Testikulutus 8,8 l/100 km
Korimallina perinteinen, 3-sarjan farkku on ollut valmistuksessa vuodesta 1987. Farmarin suosio on rakentunut sen pragmaattiseen käytettävyyteen, eikä ajettavuudessa ole tarvinnut tehdä isoa kompromissia sedaniin verrattuna.

SISÄTILAT

​

BMW 2 Active Tourer

Active Tourerin ohjaamo tuntuu heti BMW:ltä. Istuma-asento on hyvä ja ergonomia erinomainen. Kun kyseessä on tila-auto, ei liene ihme, että se tarjoaa kokonaisuutena parhaat tilat. Näin siitä huolimatta, että se on 4,34 metriä pitkänä triosta selvästi lyhyin; 3-farmari on 28 senttiä pidempi. Tilan tuntua suurentavat isot ikkunat. Suurin ero kilpakumppaneihin syntyy takatiloissa sekä muunneltavuudessa: pluspisteitä tulee erityisesti tavaratilan välipohjasta.

​

BMW 3 Touring
3-sarjan farmarin ohjaamo on keskittynyt vahvasti kuljettajan ympärille ja ajoasento on selvästi sporttisempi kuin muissa. Iso tavaratila on perinteisen farmarin vahvuus, eikä 3-sarja ole poikkeus. Ero Active Toureriin ei ole kuitenkaan iso (495 vs. 468 litraa). Laajennettuna osat kuitenkin vaihtuvat (1 500 vs 1 510 l). Plussaa tulee erikseen avattavasta takalasista, joka helpottaa kauppakassien lastaamista ahtaissa paikoissa.

​

BMW X1
X1:ssä ajoasento on maasturimaisen korkea. Active Tourer on itse asiassa sentin korkeampi kuin X1, mutta X1:tä tuntee ajavansa korkeamman maavaran ansiosta hieman ylempää ja autoon on myös astuttava ylemmäs. Laatuvaikutelma on astetta huonompi kuin Active Tourerissa ja 3-Touringissa. X1:n tavaratila ei pärjää tilavertailussa kilpasiskoja vastaan sen paremmin normaaliasennossa (420 l) kuin laajennettunakaan (1 350 l).

AJOKOKEET JA KULUTUSLENKKI

​

BMW 2 Active Tourer
Maantiellä oiva matkakumppani, sen lisävarusteena saatava mukautuva jousitus tasoittaa menoa, ja auto on lisäksi hiljainen. 3-sylinterinen moottori käy niin nätisti, että sitä voisi luulla nelikoksi. 136 hevosvoimaa riittävät hyvin 1 400 kiloa painavan auton liikutteluun, ja vahva vääntö tekee ajamisesta vaivatonta. Testikulutukseksi mittasimme 7,5 litraa sadalla kilometrillä, joka on selvästi ilmoitettua enemmän. Etuvetoiseksi autoksi tuntuu myös yllätttävän bemarimaiselta. Totta kai se jää 3-farmarista käsittelyradalla, mutta ajokäytös on moitteetonta ja loogista.

BMW 3 Touring
Myös vertailussa mukana olleessa 3-farmarissa oli lisähintaan saatava mukautuva jousitus. Moottorina oli 1,6-litrainen ahdettu nelonen, josta saadaan sama teho ja vääntö kuin Active Tourerin desiä pienemmästä kolmipyttykoneesta. Testikulutus oli niin ikään sama 7,5 litraa kuin Active Tourerissa. Käsittelyradalla farmari oli omaa luokkaansa. Takaveto on yhtä kuin ajohauskuus, ja auto taipuu nätisti ja nöyrästi mutkayhdistelmiin. Moottoritiellä puolestaan selvästi vakain kulkija. Jos ajettavuus on tärkein kriteeri, tässä on voittaja. Ohjaustuntumakin on paras.

BMW X1
Perusjousituksella varustettu X1 häviää jousitusmukavuudessa selvästi kilpasiskoilleen, ja myös melutaso auton sisällä nousee muita korkeammalle. Moottori on vapaasti hengittävä 2-litrainen, ja vaikka siinä on 14 lisähevosvoimaa enemmän muihin verrattuna, X1 jää suorituskyvyssä viimeiseksi. X1 on myös selvästi janoisin, osasyynä tähän on sammutusautomatiikan puute. Käsittelyradalla tuntuu maasturiksi ketterältä ja jopa urheilulliselta, joskin kori elää tiukemmissa mutkissa. Tämä tuntuu etenkin pujiottelukokeessa, jossa X1 jää selvästi viimeiseksi.

TEKNIIKKA JA MITTAUSTULOKSET

​

TUOMIO

1. BMW 218i Active Tourer, pisteet 2 563
Tila-auto ja perinteinen farmari käyvät todella tiukan taiston, ja tulosta voi pitää oikeastaan tasapelinä. Kahden pisteen ero on minimaalinen. Autojen välinen hintaero ei sen sijaan ole aivan yhtä pieni.

2. BMW 316i Touring, pisteet 2 561
Tila-auto ja farmari keräävät pisteitä tasatahtiin. Suurimmat erot syntyvät ergonomiassa, takatiloissa ja muunneltavuudessa Active Tourerin eduksi, kun taas ajettavuudessa 3-sarjan Touring on selvästi edellä.

3. BMW X1, pisteet 2 445
Citymaasturi jää voittajakaksikosta jo selvästi. Eroa syntyy tasaisesti kaikilla osa-alueilla, eikä X1 pysty osoittamaan paremmuuttaan millään osa-alueella. Korimallin suosio perustuu siis pitkälti pelkkiin tunteisiin.

​