Älypuhelinvalmistajana tunnetun Xiaomin ensimmäinen sähköauto paljastui tuotekuvissa

Kiinalainen, älypuhelimistaan tunnettu Xiaomi on tulossa mukaan sähköautojen markkinoille.

Xiaomi on aiemmin kertonut suunnittelevansa ensimmäisen sähköautonsa tuomista markkinoille vuodesta 2024 alkaen.

Nyt kuvat Xiaomin ensimmäisestä sähköautosta eri versioina ovat paljastuneet Kiinan teollisuus- ja informaatioteknologian ministeriön CMIIT:n tietokannasta.

Xiaomin ensimmäinen sähköauto kulkee nimellä SU7, Speed Ultra 7, ja on tulossa eri versioina. Perusversion tulossa ovat paremmin varustellut Pro- ja Max-versiot. Xiaomin sähköauton muotoilussa voi nähdä vaikutteita niin Teslasta kuin Porschestakin.

SU7:n osalta tiedot ovat kertoneet yhdestä moottorista ja 220 kilowatin tehosta. Käytössä on BYD:n FinDreamsin litiumrautafosfaattiakku. SU7 Prossa ja SU7 Maxissa moottoreita on kaksi kappaletta. Tehoiksi on kerrottu 220 ja 275 kilowattia. Käytössä on CATL:n valmistamat akut.

SU7-malleille kerrotaan olevan saatavilla myös valinnainen LiDAR-anturiyksikkö katolle tuulilasin yläreunaan.

Xiaomi SU7:n mitat ovat 4,997 x 1,963 x 1,455 metriä ja akseliväli 3,000 metriä. SU7:n paino on 1 980 kilogrammaa, SU7 Pron ja SU7 Maxin 2,205 kilogrammaa.

Xiaomi SU7 Max.
Xiaomi SU7 Max.

Xiaomi SU7 -autojen odotetaan sisältävän Xiaomin HyperOS-käyttöjärjestelmän tieto- ja viihdejärjestelmänsä pohjana.

Marraskuussa 2021 kerrottiin Xiaomin osallistuvan sähköautojen valmistamiseen tarkoitetun tehtaan  rakentamiseen Pekingin alueelle. Viranomaistietojen mukaan tehtaan kapasiteetti tulee olemaan 300 000 ajoneuvoa vuodessa. Xiaomin kumppanina valmistuksessa toimii BAIC.

Tehtaan lisäksi myös Xiaomi Auton pääkonttori sekä myynti- ja tutkimus- ja kehitystoiminnot toimivat Pekingin alueella.

Xiaomi SU7 -autojen massatuotannon odotetaan alkavan joulukuussa 2023.

Xiaomi vahvisti suunnitelmansa oman sähköauton kehittämisestä alun perin maaliskuun 2021 lopulla. Xiaomi loi uutta liiketoimintaa varten uuden kokonaan omistetun tytäryhtiön, johon se ensimmäisessä investoi 10 miljardia juania eli tuolloin 1,5 miljardia euroa, mutta kymmenen vuoden aikana Xiaomi kertoi odottavanssa investointien yltävän 10 miljardiin Yhdysvaltojen dollariin.

Autojen sähköistyminen ja samalla muuttuminen enemmän älytoimintoja sisältäviksi ovat avanneet automarkkinaa uusille tulokkaille. Kiinasta on jo aiemmin noussut useita uusia sähköautobrändejä, joista osa tähtää myös kansainvälisille markkinoille suuren kotimarkkinan ohella.

Xiaomin sähköauton kansainvälisistä myyntisuunnitelmista ei ole vielä tietoa. Kotimarkkinoillaan Kiinassa Xiaomi aikoo hyödyntää myös tuhansia myymälöitään tulevien sähköautojensa esittelyyn.

Autoalan ulkopuolisia yhtiöitä autoalalle houkuttelee liiketoiminnan suuri koko. Automarkkinat ovat arvoltaan tietenkin merkittävät, vaikka kappalemääräiset myyntimäärät ovatkin murto-osa esimerkiksi älypuhelinten myynnistä.

Xiaomilla on älypuhelinten lisäksi laaja muiden laitteiden valikoima, esimerkiksi erilaisia kodin älylaitteita, ja Xiaomi-autossa yksi erottautumistekijä voikin olla yhteistoiminta monien eri Xiaomi-laitteiden kanssa.

Euroopan markkinoilla Xiaomi-autoja tuskin vielä lähiaikoina nähdään. Erityisesti Suomessa Xiaomin markkinaosuus myös älypuhelimissa on rapistunut viime aikoina asiakkaiden ja jälleenmyyjien kiinnostuksen Xiaomin tuotteisiin laskettua yhtiön jatkaessa ja jopa kasvattaessa toimintaansa Venäjällä.