Koeajossa Hyundain haaste Golfille – tasaisen varma suorittaja

Korealaiset autonvalmistajat ovat nostaneet viime vuosina merkittävästi profiiliaan Euroopassa. Uusi i30 on paitsi suunniteltu ja kehitetty Euroopassa, se myös valmistetaan täällä.

Tykkäsimme

Alustan toiminnasta

Ajettavuudesta

Varustelusta

Emme tykänneet

Rengasmelusta

Pienistä takatiloista

Vaihteiston viivyttelystä

Hinta ei tiedossa
Suomeen maaliskuussa

Hyundailla on kovat piipussa. Valmistajan tähtäimessä on olla vuoteen 2020 mennessä suurin aasialainen autonvalmistaja Euroopan markkinoilla. Täysin uusi kolmannen sukupolven i30 on konkreettinen osoitus valmistajan panostuksesta Eurooppaan, sillä uutuuden kehitys on pitkälti tapahtunut täällä. Auto myös valmistetaan Hyundain tehtaalla Tsekeissä, ja tällä halutaan luonnollisesti vedota suoraan eurooppalaisiin autoilijoihin.

i30 sijoittuu Euroopan suosituimpaan kokoluokkaan, joten kilpailijoita mallille riittää. Perinteisesti tästä kokoluokasta on puhuttu niin sanottuna Golf-kokoluokkana, ja nyt Hyundai haluaa tosissaan haastaa tämän nimikkomallin.

Uutuuden muotoilussa on pysytelty varsin turvallisilla vesillä. i30 esittelee Hyundain uuden cascading grille -keulailmeen, joka tullaan myöhemmin näkemään myös muussa mallistossa. Sivuprofiilissa ei ole suurempaa leikittelyä, vaan kylkilinja pysyy tasaisena ja laskeva kattolinja keventää perän ilmettä. Tästä huolimatta takana pääntilaa on riittämiin. Muotoilullisesti persoonallisinta tyyliä on aaltoilevassa takaluukussa, ja auton leveyttä korostetaan puskurin ylälaitaan nostetuilla takasumuvaloilla.

Pinnan alla on tapahtunut uuden mallisukupolven mukaista kehitystä. Rakenteissa käytetään aiempaa enemmän kevyitä materiaaleja sekä suurlujuusteräksiä. Näiden ansiosta kori on edeltäjäänsä kevyempi, mutta myös huomattavasti jäykempi. Hyundai-konsernin koko tulee esille valmistajan kertoessa uutuuden tuotannosta, sillä Hyundai jalostaa itse kaiken i30:n korivalmistukseen käytettävän malmin.

Ulkopuolen rauhallinen ote jatkuu sisätiloissa. Laatuvaikutelma ja viimeistely ovat hienolla tasolla, eikä mikään häiritse. Sekä mittariston valikon että multimediajärjestelmän käyttöliittymät ovat suhteellisen helppoja sisäistää ja olennaisimmat toiminnot löytyvät yksinkertaisesti omista painikkeistaan. Moniin eurooppalaisiin valmistajiin verrattuna Hyundai on pitäytynyt hyvin konservatiivisella linjalla, vaikka muutos edeltäjään onkin suuri.

Ajokokemus on ensimetreiltä lähtien miellyttävä yllätys. Auto tarjoaa huomattavasti edeltäjäänsä tunnokkaamman kokemuksen ja ratin takana pystyy myös pitämään hauskaa. Harmittavimmaksi piirteeksi nousee jopa Espanjan teillä yllättävän kova rengasmelu. Hyundai ei ole tämän ongelman kanssa yksin, mutta etenkin pitemmillä matkoilla hiljaisuus toisi merkittävää mukavuuslisää matkustamiseen.

Kokonaisuutena kolmannen sukupolven Hyundai i30 ottaa ison harppauksen eteenpäin kaikilla osa-alueilla. Ja hyvä niin, sillä kyseessä on ehdottomasti Hyundain vuoden tärkein uutuus. Mallisto myös täydentyy koko vuoden mittaan, sillä maaliskuussa Genevessä lavalla nähdään uusi i30 Wagon, kesällä valmistaja esittelee täysin uutena korimallina vielä hieman pimennossa olevan fastbackin, ja loppuvuodesta luvassa on Hyundain ensimmäinen GTI-luokan haastaja, joka kulkee nimellä N.

MIKÄ Kolmannen sukupolven i30.

KENELLE Hyundain oman markkinoinnin mukaan uusi i30 on auto kaikille, mikä on varsin osuvasti sanottu. Auto sopii hyvin arkeen, mutta suuria elämyksiä se ei kuitenkaan tarjoa.

AJETTAVUUS Perinteisesti tämän luokan aasialaiset ovat olleet varsin tunnottomia ja tylsiä, mutta onneksi i30 poikkeaa positiivisesti tästä trendistä. Uutuus tarjoaa paljon edeltäjäänsä miellyttävämmän ohjaustuntuman, minkä lisäksi auton käytös kaarteissa on miellyttävän loogista. Alustan toimintaa leimaa mukavuus, eikä turhaa pintakovuutta ole havaittavissa edes 17-tuumaisilla renkailla. Alustasuunnittelussa on onnistuttu myös sen suhteen, ettei hieman vauhdikkaammissakaan kaarteissa ollut havaittavissa aliohjautumista. Perän itse asiassa saa jopa pienellä kaasunnostolla irtoamaan, mikä lupailee hyvää syksyllä markkinoille tulevan tehoversio N:n osalta.

SUORITUSKYKY 1,4-litrainen bensaturbo hoitaa tehtävänsä kiitettävällä ponnekkuudella. Moottorin parhaat ominaisuudet löytyvät keskikierroksilta parhaalta vääntöalueelta, kun taas yläkierroksilta ei löydy suurempia menohaluja. Moottorin parina koeajoautossa toiminut kaksoiskytkinautomaatti antaa välillä liikkeellelähdöissä odottaa itseään, mikä on varsin yleistä tälle vaihteistotyypille pienehköjen moottorien yhteydessä. Automaatti tuo kuitenkin ison mukavuuslisän kaupunkiajamiseen ja vaihteiston kanssa kyllä oppii elämään.

TILAT Edessä istahdetaan miellyttävän pehmeille ja sohvamaisille penkeillä. Tästä huolimatta sivuttaistukeakin on normaaliin ajoon riittävästi tarjolla. Säätövarat riittävän keskimittaiselle, mutta pidempijalkainen saattaa jäädä kaipaamaan säätövaraa istuinosaan. Takatilat puolestaan antavat etumatkaa kilpailijoille. Jo noin 180 senttisellä polvet ottavat kiinni etupenkin kovaan taustamuoviin, eikä myöskään penkkien alle jää juuri varvastilaa. Tavaratila taasen on luokkansa ylempää kastia.

MALLISTO Aloitusmallin pellin alta löytyy 1,4-litrainen vapaasti hengittävä bensakone (100 hv). Tämän lisäksi tarjolla on 1,0- ja 1,4-litraiset turbokoneet (120 ja 140 hv). Dieselpuolella on tarjolla kolme tehoversiota 1,6-litraisesta CRDi-moottorista (95, 110 ja 136 hv). Tehokkainta dieseliä lukuunottamatta kaikkien moottorien yhteydessä on vakiona 6-portainen manuaalivaihteisto. Tehokkain diesel puolestaan on aina varustettu 7-portaisella kaksoiskytkinvaihteistolla ja sama vaihteisto on saatavilla myös tehokkaimman bensakoneen yhteyteen. Varustetasoina ovat Classic, Comfort sekä Style. Näistä ensimmäinen pitää sisällään nykypäivään tarpeellisuudet sekä varsin kattavan listan turvallisuutta parantavia varusteita. Classic on tarjolla vain kahden pienimmän moottorin yhteyteen. Isommat moottorit ovat saatavissa kahdella jälkimmäisellä varustetasolla, joista Comfortin voisi todeta olevan riittävä ja Stylen tarjoavan aavistuksen ylellisyyttä.

Hyundai i30 1.4 T-GDI 7DCT
Polttomoottori
1 353 cm3, R4 turbo
Teho 103 kW (140 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 242 Nm / 1 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,2 s
Huippunopeus 205 km/h
EU-kulutus 5,5 l/100 km
CO2-päästöt 125 g/km
Mitat Pituus 4 340 mm, leveys 1 795 mm, korkeus 1 455 mm, akseliväli 2 650 mm
Omamassa 1 315 kg
Perävaunumassa jarruin 1 400 kg
Tavaratila 395-1 301 l

Kuvat: Teknavi