Ford laittoi suosikkimaasturin kokonaan uusiksi – kevyempi, tilavampi ja sähköisempi

Ford esitteli tänään täysin uuden Kugan. Olimme paikalla Hollannissa tutustumassa suosikkiluokan uutuuteen.

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Katumaasturien myynti ja markkinaosuudet jatkavat kasvamistaan. Fordin SUV-mallien myynti kasvoi viime vuonna 19 prosentilla, ja osaltaan tätä kasvua oli luomassa keskikokoluokkaan sijoittuva Kuga. Samainen malli oli myös merkin kolmanneksi suosituin auto Euroopassa Fiestan ja Focuksen jälkeen.

Uusi Kuga on perinteiseen tapaan edeltäjäänsä isompi. Pituutta on tullut lisää 89 milliä, leveyttä 44 milliä ja akseliväli on kasvanut 20 millillä. Sisällä on siis selkeästi enemmän tilaa sekä pituus- että leveyssuunnassa. Korkeudesta on nipistetty kaksi senttiä pois, mutta tästä huolimatta myös pääntilaa on aavistus enemmän kuin aiemmin.

Muotoilu noudattelee Fordin pienemmissä autoissa, Fiestassa ja Focuksessa, nähtyä tyyliä. Konepelti on aiempaa pidempi, mikä muuttaa auton mittasuhteita. Kylkilinja on hyvin pehmeästi muotoiltu, eikä siinä ole voimakkaita pokkauksia Focuksen tapaan. Takaikkuna on aiempaa viistompi, mikä antaa uudelle Kugalla linjakkaamman ilmeen. Perän muodoissa on muusta muotoilusta poiketen kulmikkuutta, mikä muistuttaa selvästi isompaa katumaasturi Edgeä. Kokonaisuus on etenkin korin värisillä pyöränkaarilla varustettuna huomattavasti henkilöautomaisemman näköinen.

Myös sisätiloissa on tuttuja elementtejä muista malleista, mutta myös uusia ratkaisuja. Kuljettajan edessä on 12,3-tuumaisella näytöllä toteutettu mittaristo, jollaista ei ole Fordeissa aiemmin nähty. Keskikonsolista puolestaan löytyy tuttuun tapaan 8-tuumainen kosketusnäyttö, jonka kautta hallinnoidaan Fordin Sync 3 -multimediajärjestelmää.

Sähköä monella tapaa

Uusi Kuga perustuu samalla C2-alustarakenteelle, joka esiteltiin noin vuosi sitten neljännen sukupolven Focuksessa. Uusi rakenne on paitsi aiempaa jäykempi myös merkittävästi kevyempi. Korin vääntöjäykkyys on kasvanut 10 prosentilla, ja samoja voimalinjaratkaisuja keskenään verrattaessa uutuus on parhaimmillan 90 kiloa kevyempi.

Focuksen esittelyn yhteydessä Ford kertoi jatkossa esittelevänsä kaikista malleista sähköistetyn version, ja nyt Kugan myötä on aika lunastaa tämä lupaus. Uusi Ford Kuga tulee markkinoille edelleen perinteisillä bensiini- ja dieselkäyttöisillä polttomoottoreilla, mutta tämän lisäksi mallistosta löytyy kevythyridi, täyshybridi sekä pistokkeesta ladattava hybridi.

Bensakoneiksi Kugan keulalle on tarjolla 1,5-litraisen EcoBoost-moottorin 88 ja 110 kW (120 ja 150 hv) versiot. Tämän Focuksessa nähdyn uutuuden erikoisuus on ensimmäistä kertaa kolmisylinterisessä moottorissa nähty sylinterinlepuutus. Dieselosastolla puolestaan ovat tarjolla 1,5-litrainen 88 kW (120 hv) ja 2,0-litrainen 140 kW (190) tarjoavat EcoBlue-dieselmoottorit.

Kevythybriditekniikkaa tulee ensimmäisenä 2,0-litraisen EcoBlue-dieselmoottorin yhteyteen. 110 kW (150 hv) dieselmoottorin yhteydessä perinteinen laturi on korvattu hihnakäyttöisellä integroidulla laturilla (BISG), joka toimii 48 voltin järjestelmän perustana. Laturi lataa esimerkiksi hidastustilanteissa 48 voltin akkua, ja perinteisestä laturista poiketen järjestelmä pystyy avustamaan polttomoottoria kiihdytystilanteissa. Pelkällä sähköllä ei kuitenkaan ole mahdollisuutta ajaa. Lisäksi uusi sähköjärjestelmä käyttää auton apulaitteita, minkä ansiosta polttomoottori on mahdollista sammuttaa entistä useammissa tilanteissa, esimerkiksi liikennevaloihin rullatessa. Tällä voimalinjalla varustettuna Kugan polttoaineenkulutukseksi ilmoitetaan 5,0 l/100 km ja CO2-päästöiksi 132 g/km.

Niin sanottu täyshybridi, tai itselataava hybridi, puolestaan mahdollistaa myös lyhyen ajamisen pelkällä sähköllä. Kuga Hybridin polttomoottorina toimii atkinson-sykliä käyttävä 2,5-litrainen bensiinimoottori, jonka parina toimii sähkömoottori. Akun kapasiteetti on 1,4 kWh, mutta kokonaistehoa tälle voimalinjalla valmistaja ei vielä ilmoita. Voima välitetään Fordin omaa suunnittelua olevan voimanjakoyksikön kautta joko etupyörille tai kaikille neljälle pyörälle. Asetelmassa polttomoottorin perässä on planeettavaihteisto, josta voima voidaan viedä suoraa pyörille. Vaihtoehtoisesti polttomoottori voi pyörittää generaattoria akun lataamiseksi. Etenemiseen tarkoitettu sähkömoottori puolestaan on omana yksikkönään, ja tämän tarjoama voima välitetään oman alennusvaihteen kautta eteenpäin. Valmistaja ilmoittaa hybridiversion kulutus- ja päästöluvuiksi 5,6 l/100 km ja 130 g/km.

Ja sitten se suurin uutuus eli Fordin ensimmäinen Euroopassa myytävä pistokkeesta ladattava automalli. Kuga Plug-in Hybrid on varustettu 2,5-litraisella polttomoottorilla, jonka parina toimii hybrimallia tehokkaampi sähkömoottori. Yhteistehoa pistokehybridin voimalinja tarjoaa 165 kW (225 hv) ja voima välitetään hybridiversion tapaan Fordin nimityksellä Power-split-voimansiirtorakenteen kautta. Hybridijärjestelmän akuston koko on 14,4 kWh, minkä turvin autolla pitäisi pystyä ajamaan pelkällä sähköllä hyvissä olosuhteissa yli 50 kilometriä. Kulutus- ja päästöarvoiksi kirjataan 1,2 l/100 km ja 29 g/km.

Modernien voimalinjojen lisäksi uusi Kuga on myös varusteltu nykyaikaisesti. Autosta löytyy kattaus kuljettajaa aktiivisesti avustavia järjestelmiä kuten aktiivinen kaistavahti ja aktiivinen vakionopeudensäädin. Kuolleen kulman varoitusjärjestelmä tuo turvallisuutta kaistanvaihtoihin, ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä voi pelastaa ikävältä peräänajolta.

Uuden Kugan varustelut alkuvaiheessa ovat muista Fordeista tuttuja. Perusmallina toimii kattava Titanium, ja tästä on kaksi vaihtoehtoa jatkaa auton varustelua. Ylelliseen makuun on tarjolla Vignale, kun taas sporttisuutta arvostavalla ST-Line.

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin uudet 17. tuotantokauden tv-jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.