Alkuvuoden autokauppa käynnistyi nihkeästi ja autokannan ikääntyminen jatkuu

Tammikuussa 2020 henkilöautoja ensirekisteröitiin 8,0 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Pakettiautojen ensirekisteröinnit laskivat vielä rajummin.

Tammikuussa Suomessa ensirekisteröitiin 10 798 henkilöautoa ja 1 274 pakettiautoa. Samassa järjestyksessä tiputusta edelliseen vuoteen verrattuna on 8,0 ja 14,7 prosenttia. Tammikuun lukujat korostavat viime vuoden hidas kehitys asiakastilauksissa, mutta myös poikkeuksellisen pirteä joulukuu.

Uusien autojen heikot ensirekisteröintiluvut ovat huono asia autokannan ikäkehitykselle. Viime vuonna Suomen henkilöautokannan keski-ikä nousi jo noin 12,2 vuoteen. Lisäksi romutusikä jatkoi kasvamistaan, ja viime vuonna se nousi 21,0 vuoteen. Autokannan keski-ikä saataisiin laskuun, kun ensirekisteröintien määrä saataisiin nousemaan noin 140 000 kappaleeseen. Samalla tämä vauhdittaisi vanhojen autojen päätymistä kierrätykseen. Autokannan uusiutumiselle olisi merkittävä taloudellinen vaikutus isona työllistäjänä toimivalle autoalalle, se auttaisi Suomea tiukoissa päästötavoitteissa liikenteen päästöjen vähentämisessä, minkä lisäksi uudemmat autot parantavat liikenneturvallisuutta.

Korkea keski-ikä vaivaa myös muuta autokantaa. Kuorma-autojen keski-ikä on 13,9 vuotta, pakettiautokannan 12,8 vuotta ja linja-autojen 11,7 vuotta. Voit tutustua autokannan keski-iän kehitykseen täältä.

Laskevasta kokonaismarkkinasta huolimatta markkinoilla nähtiin myös onnistumisia. Muutamat valmistajat kärsivät vielä viime vuoden aikana päästömittaustavan muutoksen aiheuttamista tuotannollisesti haasteista sekä merkittävistä malliston uudistamisista. Perinteisesti myös osa asiakkaista haluaa lykätä uuden auton rekisteröimistä uudelle vuodelle tuoreemman käyttöönottomerkinnän vuoksi. Tämän lisäksi osa valmistajista odotti vuoden vaihtumista, sillä tämä vuosi on ensimmäinen, jolloin valmistajien toimittamien autojen keskipäästöjä seurataan ja ylityksistä rangaistaan. Etenkin pienipäästöisten ladattavien autojen toimituksia saatettiin tästä syystä venyttää vuoden 2020 puolelle.

Toyota nappasi selkeän ykköspaikan niin merkkien kuin mallien osalta kasvattaen samalla sekä markkinaosuuttaan (15,8 %) että kokonaismyyntiään (+5,0 %). Toyotan lisäksi TOP10-listalla myyntiään onnistuivat kasvattamaan vain Kia (+1,0 %) ja BMW (+53,2 %). Mercedes-Benzejä rekisteröitiin kappaleen tarkkuudella sama määrä kuin viime vuonna.

Alta löydät tammikuun kymmenen eniten ensirekisteröityä automerkkiä ja -mallia rekisteröintimäärineen.

1. Toyota 1 683
2. Skoda 1 173
3. Volkswagen 1 078
4. Volvo 1 049
5. Kia 690
6. Ford 658
7. Mercedes-Benz 617
8. BMW 582
9. Opel 535
10. Nissan 469
1. Toyota Corolla 675
2. Skoda Octavia 512
3. Toyota Yaris 418
4. Nissan Qashqai 362
5. Ford Focus 349
6. Volvo XC60 323
7. Volvo V60 240
8. Volkswagen T-Roc 237
9. Toyota RAV4 233
10. Toyota C-HR 219

Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus
Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.