Tammikuussa 2020 henkilöautoja ensirekisteröitiin 8,0 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Pakettiautojen ensirekisteröinnit laskivat vielä rajummin.
Tammikuussa Suomessa ensirekisteröitiin 10 798 henkilöautoa ja 1 274 pakettiautoa. Samassa järjestyksessä tiputusta edelliseen vuoteen verrattuna on 8,0 ja 14,7 prosenttia. Tammikuun lukujat korostavat viime vuoden hidas kehitys asiakastilauksissa, mutta myös poikkeuksellisen pirteä joulukuu.
Uusien autojen heikot ensirekisteröintiluvut ovat huono asia autokannan ikäkehitykselle. Viime vuonna Suomen henkilöautokannan keski-ikä nousi jo noin 12,2 vuoteen. Lisäksi romutusikä jatkoi kasvamistaan, ja viime vuonna se nousi 21,0 vuoteen. Autokannan keski-ikä saataisiin laskuun, kun ensirekisteröintien määrä saataisiin nousemaan noin 140 000 kappaleeseen. Samalla tämä vauhdittaisi vanhojen autojen päätymistä kierrätykseen. Autokannan uusiutumiselle olisi merkittävä taloudellinen vaikutus isona työllistäjänä toimivalle autoalalle, se auttaisi Suomea tiukoissa päästötavoitteissa liikenteen päästöjen vähentämisessä, minkä lisäksi uudemmat autot parantavat liikenneturvallisuutta.
Korkea keski-ikä vaivaa myös muuta autokantaa. Kuorma-autojen keski-ikä on 13,9 vuotta, pakettiautokannan 12,8 vuotta ja linja-autojen 11,7 vuotta. Voit tutustua autokannan keski-iän kehitykseen täältä.
Laskevasta kokonaismarkkinasta huolimatta markkinoilla nähtiin myös onnistumisia. Muutamat valmistajat kärsivät vielä viime vuoden aikana päästömittaustavan muutoksen aiheuttamista tuotannollisesti haasteista sekä merkittävistä malliston uudistamisista. Perinteisesti myös osa asiakkaista haluaa lykätä uuden auton rekisteröimistä uudelle vuodelle tuoreemman käyttöönottomerkinnän vuoksi. Tämän lisäksi osa valmistajista odotti vuoden vaihtumista, sillä tämä vuosi on ensimmäinen, jolloin valmistajien toimittamien autojen keskipäästöjä seurataan ja ylityksistä rangaistaan. Etenkin pienipäästöisten ladattavien autojen toimituksia saatettiin tästä syystä venyttää vuoden 2020 puolelle.
Toyota nappasi selkeän ykköspaikan niin merkkien kuin mallien osalta kasvattaen samalla sekä markkinaosuuttaan (15,8 %) että kokonaismyyntiään (+5,0 %). Toyotan lisäksi TOP10-listalla myyntiään onnistuivat kasvattamaan vain Kia (+1,0 %) ja BMW (+53,2 %). Mercedes-Benzejä rekisteröitiin kappaleen tarkkuudella sama määrä kuin viime vuonna.
Alta löydät tammikuun kymmenen eniten ensirekisteröityä automerkkiä ja -mallia rekisteröintimäärineen.
1. | Toyota | 1 683 |
2. | Skoda | 1 173 |
3. | Volkswagen | 1 078 |
4. | Volvo | 1 049 |
5. | Kia | 690 |
6. | Ford | 658 |
7. | Mercedes-Benz | 617 |
8. | BMW | 582 |
9. | Opel | 535 |
10. | Nissan | 469 |
1. | Toyota Corolla | 675 |
2. | Skoda Octavia | 512 |
3. | Toyota Yaris | 418 |
4. | Nissan Qashqai | 362 |
5. | Ford Focus | 349 |
6. | Volvo XC60 | 323 |
7. | Volvo V60 | 240 |
8. | Volkswagen T-Roc | 237 |
9. | Toyota RAV4 | 233 |
10. | Toyota C-HR | 219 |
Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus
Kuvat: Mikko Autio
Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.