”Suorastaan hämmentävää, miten notkeaan menoon perhefarmari moottoriradalla taipuu”

Teknavin koeajossa Seat Leon Cupra ST. Farkkuperä ei vähennä Leon Cupran vetovoimaa – päinvastoin.

Nopeiden perhefarmareiden ystävillä on juhlavat ajat, tarjonta on runsaampaa kuin koskaan. Yksi mielenkiintoisemmista vaihtoehdoista on Seat, jonka vauhtiversio on farmarinakin todella hauska.
Olemme kehuneet jo 5-ovista Leon Cupraa, eikä superlatiiveja tarvitse säästellä farmarinkaan kohdalla. On suorastaan hämmentävää, miten notkeaan menoon perhefarmari moottoriradalla taipuu. Auto on myös hyvin tasapainoinen, eli sen tehosta on helppo nauttia. Harva näin tehokas etuvetoinen auto on näin vähän aliohjaava.
On myös mielenkiintoista, miten erilaiset luonteet VW-konsernin sisaruksille on saatu. Leon Cupra on selvästi maukkaampi ajettava kuin Skoda Octavia Combi RS, ja Seat hakkaa jopa yleensä ajettavuudessa loistavan Ford Focus ST:n.
Seat on tehnyt pitkästä aikaa johdonmukaisesti töitä tuotteidensa parantamiseksi, ja tulokset alkavat näkyä. Leonin asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä autoonsa, ja Cupra-asiakkaat ovat malliston sisällä kaikkein tyytyväisimpiä.

Cupran tunnistaa helposti lukuisista yksityiskohdista. Korisarja on tehty hyvällä maulla, ylilyönteihin ei ole sorruttu.​
Cupran tunnistaa helposti lukuisista yksityiskohdista. Korisarja on tehty hyvällä maulla, ylilyönteihin ei ole sorruttu.​

Tykkäsimme

hauskasta ja tasapainoisesta ajettavuudesta

suorituskyvystä

ulkonäöstä

Emme tykänneet

ohjaamo voisi olla sporttisempi

MIKÄ Seat Leon Cupran farmariversio. Kokonaispakettina paras vauhtifarkku, ja samalla yksi hauskimpia fiksuja autoja, mitä alle 40 000 eurolla saa.

KENELLE Nopeaa ja ennen kaikkea hauskaa perhefarkkua etsivälle. Auton päästöt ja hinta osunevat vielä monen raameihin yritysautona. Omalla rahalla auton ostavat arvostavat kaikkia kilpailijoita alhaisempaa lähtöhintaa, mutta jälleenmyyntiarvo arvelluttaa.

AJETTAVUUS Seatin ajettavuudesta vastaava tiimi on tehnyt erinomaista työtä. Heillä on käytössään samat palikat kuin konsernisisarilla, mutta lopputulos on sisarperheen maukkain. Ohjauksessa on sellaista suoraa hauskuutta, mikä on nykyautoissa katoava luonnonvara. Jousitus on riittävän mukava arkikäyttöönkin, vaikka farmarin perää on jouduttu jäykistämään 5-oviseen verrattuna. Ainoastaan terävät poikittaissaumat tärskäyttävät jousituksen läpi hieman ikävästi ohjaamoon.

SUORITUSKYKY 280-heppainen versio kiihtyy satasen vauhtiin tasan kuudessa sekunnissa. Se kertoo paljon. Tärkeämpää on kuitenkin se, miten teho välittyy tiehen, sillä 280 heppaa on etuakselille paljon. Leon ST Cupra kantaa tehonsa mallikkaasti. On suorastaan hämmentävää, miten ketterältä auto tuntuu – puskeminen on mekaanisen etutasauspyörästön lukon avulla erittäin hyvin kurissa. ST käyttäytyy myös loogisesti ajettuna hyvin tasapainoisesti ja on siten helposti hallittavissa.

TILAT ovat samat kuin perusversiossa. Ohjaamossa fiilistä nostavat hillityt Cupra-lisukkeet, joita saisi olla hieman enemmänkin. Sportti-istuimet ovat hyvät, kuppi-istuimia ei tarvitse välttämättä ottaa lisähintaan.

MALLISTO Cupraan saa joko 265- tai 280-hevosvoimaisena, ja molemmat versiot saa sekä manuaalina että DSG-automaattina. Persoonallisuutta korostaville tarjotaan tehtaan toimesta valmiiksi tuunattuja versioita.

Seat Leon ST Cupra 280 hv DSG
Hinta alk. 37 216 e (265 hv) tai 39 068 e (280 hv)
Suomeen keväällä 2015

Moottori 1 984 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 206 kW (280 hv) 5 700 r/min
Vääntö 350 Nm / 1 750  r/min
0-100 km/h 6,0 s
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 6,6 l/100 km
CO2-päästöt 154 g/km
Mitat Pituus 4 543 mm, leveys 1 816 mm, korkeus 1 431 mm, akseliväli 2 636 mm
Omamassa 1 365 kg
Tavaratila 587–1 470 l

Lisähintaan saa tyylikkäät kuppi-istuimet integroiduilla niskatuilla. VW-konsernin kaksilitrainen bensaturbo on mukavan kierrosherkkä, ja voima puhuu laajalla kierrosalueella. Ohjaamo on pikemminkin asiallinen kuin ylisporttinen. Urheilullisesta ja alareunastaan veistetystä ratista saa hyvän otteen. Cupran ulkonäköä voi pimpata valmiiksi tehdaslisukkeilla, joskaan auton räväkät linjat eivät sinänsä tuunausta tarvitse. Jos joku haluaa räväkämpää erottautumista, se onnistuu valmiiksi tehdasvarustein. Oranssit vanteet ovat pornot.