Koeajossa italialainen houkutus – tarjolla kauneutta ja ajonautintoa

Alfa Romeo on elänyt viime vuodet hiljaiseloa. Odotus palkitaan viimein, kun linjalta rullaa ulos täysin uusi ja kuvankaunis Giulia.

Tykkäsimme

Ajettavuudesta

Voimalinjasta

Ulkonäöstä

Emme tykänneet

Vakiopenkeistä

Dieselmoottorin äänekkyydestä

Ahtaasta kulkuaukosta takapenkille

Hinta alkaen 39 670 €
Koeajoauto 58 772 €

Sanotaan, että kauneus on katsojan silmässä. Pikaisen kaverigallupin perusteella Alfa on onnistunut uutuutensa muotoilussa, sillä kovin montaa kielteistä kommenttia auton linjoista ei tullut vastaan.

Kaunis kuorrutus ei kuitenkaan riitä kovassa kilpailussa. Alfa suuntaa tunnettujen saksalaisten premium-merkkien kimppuun, joten autosta pitää löytyä myös muuta potentiaalia. Kyseessä onkin kokonaan uusi tuote, eikä se pohjaudu millekään olemassa olevalle pohjalle.

Perusrakenne lupaa hyvää, sillä Giulian myötä Alfa tekee perheautoissaan paluun takavetoisuuteen. Myöhemmin mallisto täydentyy myös nelivetoversioilla, jotka ovat tässä koko- ja hintaluokassa viime aikoina nostaneet suosiotaan.

Punaiset jarrusatulat pilkistelevät vanteiden takaa

Tekniikan osalta Alfa on ajantasalla. Ahdetut bensiini- ja dieselmoottorit ovat päästöiltään pieniä kuitenkaan tehoista karsimatta. Automaatti noussee suosituimmaksi vaihteistovaihtoehdoksi, ja vaihteiston virkaa hoitaa useissa kilpailijoissa hyväksi havaittu ZF:n valmistama 8-portainen perinteinen automaatti.

Myös sisätilat ovat erittäin tyylikkäät. Nappeja ei ole kovin paljo esillä, mikä antaa sisätiloille modernin ilmeen. Kojelaudan näyttö ei ole kosketusnäyttö, vaan sitä käytetään saksalaisista premium-merkeistä tuttuun tyyliin keskikonsolista löytyvällä kiertokytkimellä. Käyttölogiikka on varsin helposti omaksuttavissa ja grafiikka on siistiä. Sama koskee myös mittaristosta löytyvää näyttöä. Kokonaisuudessaan sisätilat ovat huima hyppäys eteenpäin merkin aikaisempiin malleihin verrattuna ja viimeistely on pääosin hyvää, lukuun ottamatta muutamia halvan oloisia muoveja. Suurin miinus tulee todella heikon tuen tarjoavista penkeistä, mutta onneksi tähän on tulossa tarjolle parannusta jo pikaisesti.

Kokonaisuutena Alfa Romeo Giulia jättää itsestään hyvin positiivisen vaikutelman. Se tarjoaa keskikokoisten perheautojen luokkaan miellyttävän annoksen italialaista temperamenttia ilman suurempia haittapuolia.

Viirumaiset takavalot jatkavat ajovalojen tyyliä

MIKÄ Alfan keskiluokkaan sijoittuva uutuus, joka haasta premium-segmenttiä hallitsevat saksalaiset.

KENELLE Giulia on ennakkoluulottoman ja kauneutta arvostavan valinta.

AJETTAVUUS Alfa on kauniiden muotojensa lisäksi tunnettu hyvästä ajettavuudestaan. Muutamien sukupolvien ajan Giuliaa edeltäneet mallit ovat olleet etuvetoisia, mutta nautinnollisia ajettavia. Eikä Giulia tuota pettymystä. Se taittuu tiukkoihinkin mutkiin todella nöyrästi ilman minkäänlaista tietoa puskemisesta. Ohjaus on todella nopea, mikä vaatii hieman totuttelua, mutta hetken jälkeen autoa on helppo viedä senttien tarkkuudella. Kokonaisuudessaan auto vaikuttaa hyvin tasapainoiselta ajettavalta, joskin väistökokeessa perä lähti omalle kaistalle paluussa yllättävän laajaan luistoon. Ajonvakautus kuitenkin paikkaa tämän tilanteen varmoin ottein. Hyvä ja tarkka ajettavuus ei tässä tapauksessa myöskään tarkoita epämukavuutta, vaan Alfa selvittää epätasaisuudet esimerkillisesti.

SUORITUSKYKY 180-hevosvoimaa ei nykypäivänä ole hurjan paljoa, mutta se riittää liikuttamaan suhteellisen kevyttä Giuliaa todella vaivattomasti. Suuri kiitos tästä menee myös upeasti toimivalle 8-portaiselle automaattivaihteistolle. Padassa riittää sekä vääntöä että tehoa sen verran laajalla alueella, ettei normaalissa ajossa tule kaivanneeksi mitään lisää.

TILAT Alfan kuljettajan paikka näyttää varsin kutsuvalta. Heti ensimmäisellä istuutumisella kuitenkin tulee vastaan pettymys; vakiopenkki ei tarjoa reisituelle minkäänlaista säätöä, eikä pahemmin sivuttaistukeakaan. Visuaalisesti sisätiloissa on kuitenkin onnistuttu hienosti. Takana tilaa riittää kiitettävästi noin 180 senttiselle, ja mukaan mahtuu mukavasti neljä aikuista. Kulkuaukko takapenkille on kuitenkin valitettavan ahdas pyöräkotelon tullessa varsin eteen. Myös tavaratilaa on tarjolla kiitettävä määrä, mutta pieneksi jäävä lastausaukko heikentää tilan käytettävyyttä monien muiden sedan-mallisten autojen tapaan.

MALLISTO Giulia on tarjolla Suomessa kahdella dieselillä sekä kahdella bensakoneella. Koeajetun lisäksi on tarjolla myös manuaalivaihteisena saatava 150-hevosvoimainen diesel, joka mallinimestään huolimatta on 2,1-litrainen. Bensamalliston aloituksesta pitää huolen 2,0-litrainen ja 200-hevosvoimainen turbopata, ja malliston huipulta löytyy 2,9-litraisella ja 510 hevosvoimaa tarjoavalla tuplaturbomoottorilla varustettu Quadrifoglio-versio.

Alfa Romeo Giulia 2,2 Diesel
Polttomoottori
2 143 cm3, R4 turbo
Teho 132 kW (180 hv) / 3 750 r/min
Vääntö 450 Nm / 1 750 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Takaveto
0-100 km/h 7,1 s
Huippunopeus 230 km/h
EU-kulutus 4,2 l/100 km
CO2-päästöt 109 g/km
Mitat Pituus 4 643 mm, leveys 1 840 mm, korkeus 1 436 mm, akseliväli 2 820 mm
Omamassa 1 445 kg
Tavaratila 480 l

Kuvat: Mikko Autio