Koeajossa ensimmäinen BMW X2 – yliyrittäjä?

BMW täydensi X-suoraansa puuttuvalla X2:lla. Muiden mallisarjan parillisten numeroiden tapaan X2 on valmistajansa mukaan coupémainen vaihtoehto.

Tykkäsimme

Ajettavuudesta

Voimalinjasta

Emme tykänneet

Alustan pintakovuudesta

Markkinointiosaston luomista paineista

Hinta alkaen 40 818 €
Koeajoauto 70 232 €

Yksi nopeimmin kasvavista autoluokista on kompaktit katumaasturit, ja tarjonta tässä luokassa kasvaa jatkuvasti. BMW:lle ei riittänyt tässä luokassa X1, vaan valmistaja esitteli markkinointitekstien mukaan coupémaisen X2:n, joka teknisesti perustuu sisarmalliinsa. X2 oli odotettu ja looginen lisä mallistoon, sillä se oli ainoa puuttuva numero ykkösen ja kutosen väliltä.

Muiden parillisten, X4:n ja X6:n, perusteella oli odotettavissa hieman sisarmalliaan linjakkaampi versio. Piirrosmallit lupailivat vielä aidosti persoonallista ja rohkeaa kompaktia katumaasturia, mutta lopputulos ei aivan yllä odotusten tasolle. Toki auto on hieman sisarmalliaan linjakkaampi jyrkemmin nousevan olkalinjan sekä viistomman takalasin ansiosta, mutta coupémaisuudesta ei kovin rehellisesti voi puhua. X2:n vertaaminen BMW:n legendaarisiin kaksiovisiin autoihin C-pilarista löytyvän logon vuoksi puolestaan tuntuu lähinnä historian väärinkäytöltä.

Jos autoa tarkastelee ilman ennakkoluuloja, tarjoaa se varsin perinteisen ja laadukkaan annoksen BMW:tä. Voimalinjat ovat tuttuja X1:stä, minkä lisäksi myös ohjaamon ilme ja sieltä löytyvät ratkaisut muistuttavat mallisisarta. Keskikokoluokan autoksi tilaa on tarjolla tyypilliseen tapaan, eli valtaosalle riittävästi arkitarpeisiin.

BMW on käyttänyt tehokkaasti sporttisen malliensa M-brändiä varustelun yhteydessä ja niin jatkuu myös X2:n kohdalla. Esimerkiksi ensikoeajossa oli tarjolla vain uuden M Sport X -varustelutason autoja, jolloin ulkonäkömuutosten lisäksi auton on 10 millimetriä vakiota matalampi ja myös hieman jämäkämpi. Tämä tuntui myös ratin takana normaalissa ajossa hieman turhana pintakovuutena, mutta vastapainona autoa oli todella ilo ajaa mutkaisemmalla tiellä. Jos kuitenkin haluaa vain M Sport -versioiden näyttävämmän ulkoasun, on autot mahdollista varustaa vakioalustalla ilman lisähintaa.

BMW X2:n kenties suurin ongelma on autoa kohtaan luodut odotukset. Valmistajan mielestä sen pitäisi olla yhtä aikaa se urheilullinen ja katumaasturihenkinen monikäyttöinen auto, mutta myös tyylikäs coupé. Nyt lopputulos on jäänyt liian lähelle X1:tä, joka on kuitenkin tilavampi ja edullisempi. Jos ja kun X2:lla halutaan puhutella nimenomaan nuorta ostajakuntaa, olisi auto voinut ollut hieman rohkeammin erilainen. Esimerkkeinä voisi käyttää vaikkapa isompia parillisia X-malleja, jotka tekevät selvemmän pesäeron sisarmalleihinsa.

MIKÄ BMW:n uusi pieni katumaasturi.

KENELLE X1:een kyllästyneelle.

AJETTAVUUS Ulkonäön lisäksi X2 erottuu sisarmallistaan myös ajettavuuden osalta. Kokonaisuutta on hiottu jämäkämmäksi ja tarkemmaksi, ja etenkin ohjauksen kanssa BMW on tehnyt hyvää työtä moniin muihin nykymalleihinsa verrattuna. Ainakin isoilla renkailla ja M Sport -alustalla ohjaus vakuutti mutkaisilla pikkuteillä tarkkuudellaan ja hyvällä tunnolla. Jämäkkä alusta pääsi kunnolla oikeuksiinsa vasta nopeuden noustessa, eikä auto juurikaan kallistellut missään ajotilanteissa. Etenkin mutkiin kääntyminen oli suorastaan innokasta, mikä toi ajamiseen iloa.

SUORITUSKYKY BMW:n perusvoimalinja edustaa automaailman parhaimmistoa. Vaikka kyseessä on poikittaismoottorinen versio ja eri vaihteistotoimittaja kuin isommissa mallisarjoissa, on kokonaisuuden toiminta hyvin samantyylistä. Normaalilla ajoasetuksella ajettaessa vaihteiden vaihdot huomaa lähinnä kierroslukumittarista. Rajummissa kiihdytyksissä moottorin ääni kantautuu sisälle, mutta sävy ei ole rasittunut tai häiritsevä. Auto on myös aina nelivetoinen, mutta maasto-ominaisuuksia emme päässeet testaamaan.

TILAT X2 on lukeutuu vajaan 4,4 metrin mittaisena kompaktien autojen luokkaan, eikä tiloissa ole suuria yllätyksiä. Kuljettajan paikalla ajamiseen liittyvät asiat ovat hyvin paikallaan, kuten merkin tuotteille on ollut tyypillistä. Ainoastaan iDrive-järjestelmän kiertokytkin sijaitsee hieman turhan kaukana alhaalla. Näyttö tukee myös kosketusta, mutta sitä varten se on hieman turhan kaukana ja aiheuttaa kurottelua. Noin 180 senttisen kuljettajan taakse mahtuu istumaan toinen saman mittainen. Takapenkillä häiritsevintä on kapea tila jalkaterille kapealla olevien etupenkin kiskojen vuoksi.

MALLISTO Hinnat alkavat kolmisylinterisestä 140-hevosvoimaisesta bensaturbosta, joka on myös aina etuvetoinen. 2,0-litrainen nelisylinterinen 192-hevosvoimainen bensaversio on tarjolla sekä etu- että nelivetona. Dieselmalleja on tarjolla kolmessa teholuokassa (150, 192, 231 hv), joista ensimmäinen on tarjolla etuvetona sekä nelivetona, kaksi tehokkaampaa ovat aina nelivetoisia. Pienimmät vaihtoehdot ovat tarjolla automaattivaihteiston ohella manuaalina, kun taas kaikki isommat ovat automaatteja. Bensaversioissa nähdään 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto ja dieseleiden parina toimii 8-portainen perinteinen momentinmuuntimella varustettu automaatti. Vakioilmeen lisäksi auto on tarjolla M Sport ja M Sport X -varustelulla. Myöhemmin X2:sta lienee luvassa myös tehokkaampi X2 M.

BMW X2 xDrive20d M Sport X
Polttomoottori
1 995 cm3, R4 turbo
Teho 140 kW (190 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 750-2 500 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 7,7 s
Huippunopeus 221 km/h
EU-kulutus 4,8 l/100 km
CO2-päästöt 126 g/km
Mitat Pituus 4 360 mm, leveys 1 824 mm, korkeus 1 526 mm, akseliväli 2 760 mm
Omamassa 1 675 kg
Perävaunumassa jarruin 2 000 kg
Tavaratila 470-1 355 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Ensituntuma: BMW X2 – raskaan taakan kantaja