Koeajossa BMW X2 – coupémaasturi ei nöyristele järkisyille

BMW:n uusi kompakti, valmistajansa mukaan coupémaasturi, X2 on pienempi ja kalliimpi kuin X1. Se on myös vähemmän käytännöllinen eikä se edes yritä miellyttää kaikkia. Ja siksi se kiinnostaakin niin paljon.

Tykkäsimme

Muotoilusta

Ajettavuudesta

Voimalinjasta

Emme tykänneet

Hinnasta

Takatiloista

Hinta alkaen 40 819 €
Koeajoauto 59 883 €

X2:n konsepti esiteltiin ensimmäisen kerran jo lähes kaksi vuotta sitten Pariisin autonäyttelyssä. Tuotantomalli näyttää huomattavan samanlaiselta kuin suunnitteluvaiheessa, mikä tekee siitä myös huomattavan onnistuneen näköisen. Auton tekniikka perustuu X1:een, mutta se erottuu paitsi linjakkaammalla ulkonäöllään, myös ajettavuudeltaan.

Muun SUV-kokoonpanon tavoin myös X2 noudattaa samaa vähäeleistä ohjaamon ilmettä. Huomattava eroavaisuus muuhun X-mallistoon on epätyypillisen matala ajoasento, joka hyödyntää auton terävää käsittelyä, mutta heikentää sen sopivuutta jokaiselle.

BMW:n SUV-mallisto on ollut menestyksekäs jo vuosituhannen taitteesta lähtien. Kokoonpanoa on laajennettu sekä järjellä että tunteella, selkeillä ja käytännöllisillä vaihtoehdoilla sekä coupé-linjaisilla tunteisiin vetoavilla malleilla. X-malliston uusin ja pienin tulokas edustaa vahvasti tunnepuolta. Järkisyiden todistelun sijaan se todistaa röyhkeyden olevan edelleen seksikästä.

BMW X2:n koeajo nähdään myös Teknavin tv-kauden 4. jaksossa, jonka ensiesitys on maanantaina klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ BMW:n pieni coupé-maasturi.

KENELLE Pieneen SUV:hen luonnetta hakevalle.

AJETTAVUUS BMW:n ajettavuuden osalta on totuttu parhaimmistoon, joten odotukset koko malliston osalta ovat aina korkealla. Ajamisen ilo joutuu erityisen tarkkaan syyniin urheilullisemmissa coupé-malleissa. Jämäkkä M Sport -alusta tuntuu hieman pintakovalta kuoppien ylityksillä pienillä nopeuksilla, mutta nopeuden noustessa selitys jämäkkyydelle tulee perustelluksi vakautena ja tunnokkuutena. Nopean kaarreajon lisäksi ohjauksen tarkkuus soveltuu hyvin myös pitkiin moottoritiesiirtymiin, jolloin sen hallittavuus korostuu helppoutena ja mukavuutena. Etuvetoisuus tulee esille vasta vauhdikkaammin edetessä, jolloin auto alkaa hallitusti aliohjautua. Näissä tilanteissa myös ohjaukselta toivoisi parempaa tuntoa, sillä ohjauspyörään asti ei juuri tule tietoa pidon loppumisesta.

SUORITUSKYKY Moottorivaihtoehdot rajoittuvat kolme- ja nelisylinterisiin versioihin, mutta arkisen kuuloisia voimanlähteitä on silti hauska ajaa. Nopeasti ja huomaamattomasti suoritetut vaihteenvaihdot ja lineaarinen voimananto tekevät ajosta paitsi sujuvaa, myös yllätyksetöntä, jolloin myös auton hallinta on kuljettajakeskeisempää.

TILAT Muun SUV-kokoonpanon tavoin myös X2 noudattaa samaa vähäeleistä ohjaamon ilmettä. Teknisesti ladatun sisustuksen materiaalit ovat laadukkaita ja ergonomia huolellista. Tilojen jaottelussa korostuu kuljettajakeskeisyys. Vajaan 4,4 metrin mittaisen X2:n ohjaamo on pyritty säilyttämään tilavana, jolloin suuremmasta autoluokasta vaihtava välttyy epämukavalta ahtauden tunteelta. Myös tavaratila palvelee useimpien pariskuntien tarpeita. Auton epämukavimmaksi tilaksi osoittautuva takapenkki lienee tietoinen uhraus tässä luokassa, jos sen käytön uskotaan rajoittuvan harvempaan käyttöön tai pienempään tilantarpeeseen.

MALLISTO Hinnat alkavat kolmisylinterisestä 140-hevosvoimaisesta bensaturbosta, joka on aina etuvetoinen. 2,0-litrainen nelisylinterinen 192-hevosvoimainen bensaversio on tarjolla sekä etu- että nelivetona. Dieselmalleja on tarjolla kolmessa teholuokassa (150, 192, 231 hv), joista ensimmäinen on tarjolla etuvetona sekä nelivetona, kaksi tehokkaampaa ovat aina nelivetoisia. Pienimmät vaihtoehdot ovat tarjolla automaattivaihteiston lisäksi manuaalina, kun taas kaikki isommat ovat automaatteja. Bensaversioissa nähdään 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto ja dieseleiden parina toimii 8-portainen perinteinen momentinmuuntimella varustettu automaatti. Vakioilmeen lisäksi auto on tarjolla M Sport ja M Sport X -varustelulla. Myöhemmin X2:sta lienee luvassa myös tehokkaampi X2 M.

BMW X2 sDrive 20i A Business M Sport
Polttomoottori
1 998 cm3, R4 turbo
Teho 141 kW (192 hv) / 5 000 – 6 000 r/min
Vääntö 280 Nm / 1 350 – 4 600 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 7,7 s
Huippunopeus 227 km/h
EU-keskikulutus 5,9 l/100 km
CO2-päästöt 134 g/km
Mitat Pituus 4 360 mm, leveys 1 824 mm, korkeus 1 526 mm, akseliväli 2 760 mm
Omamassa 1 535 kg
Perävaunumassa jarruin 1 800 kg
Tavaratila 470-1 355 l

Kuvat: Mia Pelttari

Lue myös:
Koeajossa ensimmäinen BMW X2 – yliyrittäjä?
Ensituntuma: BMW X2 – raskaan taakan kantaja
Jotta valinta ei olisi liian helppoa – uusi BMW X2 sekoittaa kompaktien katumaasturien pakkaa
BMW:ltä tulossa todella namun näköinen maasturi

Teknavin uudet 15. tuotantokauden jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Jo esitetyt jaksot sekä lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.