Koeajo: Maseratin Grecale ja GranTurismo Folgore-mallit

Italialaisautovalmistaja Maserati tuo markkinoille Grecale ja GranTurismo malleistaan täyssähköversiot, eli Folgore-mallit. Muotoilun lisäksi malleista löytyy myös tehoa.

Perinteinen italialainen autovalmistaja Maserati tulee mukaan sähköautokilpailuun kahdella uudella mallilla: SUV-tyyppisellä Grecale Folgorella ja sporttisemmalla GranTurismo Folgorella. Mallimerkinnän Folgore on italiaa ja tarkoittaa salamaa. Sillä Maserati viittaa sähköautoon. Sähköversiot otti koeajoon Teknavin Risto Virtanen. Sähköversioiden lisäksi, molempia on saatavilla myös V6-tuplaturbomoottorilla varustettuna mallina, jotka olivat aikaisemmin Teknavissa Markku Alénin testattavina

Maserati Grecale Folgore

Vaikka autot ovatkin korityypiltään hyvin erilaisia, molemmat edustavat samanlaista puhdaslinjaista italialaista muotoilukieltä.
-Sisätilojen suunnitteluun on selkeästi panostettu aikaa. Tämä on todella modernin tyylikkään näköinen ja täällä on laadukkaat materiaalivalinnat, Risto Virtanen kuvailee.

Etuosan keskeltä löytyy suurikokoinen, kaksiosainen näyttö, jonka yläosassa ovat navigaattori, radio ja muut perustoiminnot ja alaosalla hallitaan lämmitystä.

Autossa istutaan normaalia henkilöautoa korkeammalla, joka tarjoaa hyvän näkyvyyden joka suuntaan.  
-B-pilarit on aika massiiviset. Varsinkin tuolla etumatkustajan puolella massiivinen b-pilari ja peili jättää aika ison katveen taakseen.

Grecale Folgore on varustettu sähkömoottorilla etu- ja taka-akselissa, jolloin auto on luonnollisesti neliveto. Kokonaistehoa löytyy 550 hv ja vääntöä 80 Nm.

-Folgore-malleissa on ilmajousitus vakiona ja se tuo mukavuutta ajamiseen. Jousitus toimii hienosti. Ratista löytyy nappi, josta jousitusta saa kiristettyä. Sanoisin, että auton luonteelle sopii paremmin, ettei kytketä tuota kovempaa jousitusta käyttöön.

-Ajotilavaihtoehtoja löytyy neljä: Offroad, maksimaalinen ajosäde, GT ja Sport. Kun mennään Sport-ajotilaan, täältä alkaa keinotekoisia ääniä kantautua. Kaasupolkimen vaste on todella terävä ja jousitus menee todella tiukaksi. Kun mennään maksimaaliseen toimintasäteeseen, kaasupolkimen vaste on hyvin pehmeä, jousitus pehmenee ja painottuvat mukavuusominaisuudet.

-Ohjaustuntuma on luonnollisen tuntuinen. Tällaisella hitaammalla mutkatiellä tästä saa kuljettaja tarkkaa palautetta etupyörien osoittamasta suunnasta. Maantiellä ajettaessa, alusta on mukava, mutta toisaalta myös tarpeeksi vakaa. Kori ei kallistele yhtään liikaa. Jarrupolkimen tuntuma on luonnollinen. Tässä ei ole havaittavissa minkäänlaista pykälää, missä siirrytään energian talteenotosta mekaanisten jarrujen käyttöön.

-Maserati Grecale Folgore on kaikin puolin positiivinen yllätys. Autossa yhdistyy todella laadukkaan tuntuinen kokonaisuus, auto on hyvä ajaa ja suorituskyvystä ei ainakaan pitäisi jäädä kiinni, Risto Virtanen ynnää.

Maserati GranTurismo Folgore

GranTurismon sisätilojen yleisilme on lähes identtinen Grecalen kanssa. Tilaa hallitsevat samanlaiset muotoiluelementit. 
-Kun ollaan näinkin urheilullisella autolla liikenteessä, niin luonnollisesti istutaan alhaalla, lähes pakarat asfaltissa, Risto Virtanen kuvailee.

GranTurismo on varustettu kolmella sähkömoottorilla. Yksi on sijoitettu hoitamaan pelkästään etuakselia ja takana on kaksi moottoria, yksi kummallekin renkaalle. Auto käyttää 800 Voltin akkujärjestelmää ja se mahdollistaa akun lataamisen 270 kW teholla. Näillä tehoilla akku saadaan ladattua 10 %:sta 80 %:iin 19 minuutin aikana.

-Paperilla katsottuna suorituskyky on kyllä vakuuttavaa. Kiihtyvyys nollasta sataan luvataan 2,7 sekuntia huippunopeudeksi jopa 325 km/h, joka on poikkeuksellisen kova lukema sähköautolle. 

Kyseessä ei ole urheiluauto, vaan GT, eli Grand Touring auto. Auto on nelipaikkainen, urheiluautoa painavampi ja mallilla on mukavampi tehdä pidempiäkin matkoja. Painopisteen alhainen sijainti antaa autolle jämäkän tuntuman.

-Nyt kun mennään muutama naksu tiukempaan suuntaan, otetaan pari terävää kierrosta ja katsotaan miltä peli tuntuu. Ajovakauden hallinta antaa aika paljon auton luistaa. Pitkässä kaarteessa keula lähtee sortaa. lähdetään lykkäämään lisää kaasua, voimaa menee enemmän taka-akselille ja takapää alkaa pikkasen luistamaan. Hyvin tasapainoinen hallittava, ei tee yhtään äkkinäisiä liikkeitä. Mutka kun auki ja lähdetään avaamaan kaasua niin kiihtyvyys on täysin käsittämätöntä. Tuntuu että liiskaa sisäelimet selkärankaa vasten. 

Tehokkaan sähköauton hallinnassa jarrut kuormittuvat raskaasti. Painavan auton hidastamiseen tarvitaan suuri jarruteho. 
-Jarrutuntuma säilyy erittäin hyvänä ja luontevana. Tässä ei ole minkäänlaista kynnystä regeneroinnin ja mekaanisten jarrujen välillä, vaan tuntuma on erittäin luonnollinen.

-Auto reagoi terävästi ratin kääntöihin. Painopiste on alhaalla ja alusta on todella jämäkkä. Tämä on todella tukevan tuntuinen suuresta massasta huolimatta

-Minun silmissäni Maserati nousee uudelle tasolle malleillaan. Arkipäiväistä ajoa silmällä pitäen autot ovat mukavia, laatuvaikutelma kaikin puolin kohdallaan eikä suorituskvyssäkään ole moitteita. Erityisesti Maserati GranTurismo vaikutti radalla.

LUE MYÖS

Suomen Tesla-kuskit tavoittelivat maailmanennätystä

Sähköautot asettavat uusia vaatimuksia renkaille

SEURAA TEKNAVIA SOMESSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramistaYouTubestaTikTokista ja LinkedInista.