Koeajo: Škoda Superb Combi tarjoaa hulppeat sisätilat ja ajomukavuutta

Uusi Škoda Superb Combi tarjoaa lähes kaksinkertaisen akkukapasiteetin ja tuen pikalataukselle. Mallin aerodynamiikka on parantunut jopa 15 %.

Škoda Superb on varustettu muotoilulla, parannellulla aerodynamiikalla ja suurilla sisätiloilla. Risto Virtanen otti koeajoon sarjan ladattavan hybrid mallin, Škoda Suberp Combin.

-Sisätiloja voisi kuvailla laadukkaan tyylikkäiksi. Täällä on paljon käytetty pehmeitä materiaaleja ja kontrastitikkaus tuo tänne hienoa fiilistä. Yleisilmettä hallitsee 13-tuumainen näyttö. Maskista tuttua ritiläteemaa on tuotu myös tänne sisätiloihin, Risto kuvailee.

Škoda Suberp Combin akun koko on kasvanut lähes kaksinkertaiseksi edeltäjäänsä verrattuna ja on nyt 19,7 kWh. Auto tukee 50 kW pikalatauteho jolloin lataaminen 10 prosentista 80 prosenttiin onnistuu jopa 26 minuutissa. Kotilatausaseman 11 kW teholla 0—100 -lataus kestää 2,5 tuntia.

-Liikkeellelähtö tapahtuu pehmeästi ja luontevasti. Ohjausvaste on hyvin luonnollisen tuntuinen ja ohjaustuntuma on kaikinpuolin erittäin hyvin kunnossa. Vaihteisto autossa on 6-portainen DSG-kaksoiskytkinautomaatti ja vaihteiston toiminnasta ei voi sanoa pienintäkään huonoa sanaa.

-Škoda Suberpissa on mukautuva DCC-alusta ja mukavuusasetuksella kun on liikkeellä niin alusta on todella mukava. DCC suodattaa pinnan epätasaisuudet todella mukavasti. Tuntuu, kuin auton jousitus nielaisisi tiessä olevan hidastustöyssyn kokonaan.

-Mallista löytyy myös iso liuta nykypäivän turvallisuusvaroituksia; kaistallapitoavustin, adaptiiviset vakkarit, väsymysvaroitus, ynnä muut. Nämä toimivat kyllä todella täsmällisesti. Kun yritetään viedä rattia hieman keskiviivan yli, ratti lähtee heti kääntämään autoa takaisin omalle kaistalle. Yksi tärkeä asia näiden kaikkien avustajien kanssa täytyy muistaa, nämä ovat nimenomaan avustimia, näihin ei saa alkaa liikaa luottaa.

Uusi Škoda Superb Combi on entistä tilavampi

Škoda Superbin moottorivalikoima on todella laaja. Tarjolla on bensa- ja dieselkoneita eri teholuvuilla. Uutena on tarjolla kevythybridi sekä päivittynyt lataushybridimalli.

Mallien suunnittelussa on kiinnitetty paljon huomiota aerodynamiikkaan. Suberp onkin Škodan aerodynaamisin malli ja 15 % edeltäjäänsä dynaamisempi. 

-Vaikka kyseessä onkin isokokoinen auto pitkällä akselivälillä, tämä ei ole liian kankea. Ei käänny yhtä näppärästi kuin kaikkeista pienimmät kauppakassit, mutta pärjää kyllä hienosti. Äänimaailmaltaan Suberp on hiljaisen oloinen, rengasäänet eivät kantaudu liian voimakkaasti sisätiloihin.

Skoda Suberphan tunnetaan loistavista sisätiloistaan ja uudistuksen myötä ne ovat kasvaneet entisestään. Kokonaismitta on kasvanut 40 mm ja tavaratilaan on tullut lisää 30 litraa.

-Kaikin puolin ajotuntuma on kohdallaan. Jousitus on mukavan pehmeä ja se suodattaa epätasaisuudet todella tehokkaasti. Ohjaustuntuma on kohdallaan ja voimalinja toimii tehokkaasti yhteen 1,5 litran bensakoneen ja sähkömoottoriin yhteiskäyttö on täysin saumatonta, kuljettaja ei juurikaan huomaa milloin polttomoottori hyppää peliin mukaan.

Uuden Škoda Superb Combin ehdottomat vahvuudet ovat huippeissa sisätiloissa, ajomukavuudessa eikä ajo-ominaisuuksissa muutenkaan ole minkäännäköistä moitteen sijaan. Takapenkillä aikuiset matkustaa vaikka lapin reissun todella mukavasti.

LUE MYÖS

Koeajo: Skoda Kodiaq – tyylikkään linjakas maasturi

Škoda tarjoaa laajan käyttövoimavalikoiman

SEURAA TEKNAVIA SOSIAALISESSA MEDIASSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramista ja YouTubesta.