VW bilettää tänä viikonloppuna Golf GTI:n 40-vuotisjuhlia Wörtherseen legendaarisessa fanitapaamisessa Itävallassa. Uusin juhlakalu on Clubsport S -erikoisversio.
310 hevosvoimaa ja 380 newtonmetriä eturenkaille. Sen verran pistää peliin kaikkien aikojen tehokkain Golf GTI. Auton erikoisuus? Se on kaksipaikkainen. Kaksipaikkaisuus lisää ehdottomasti auton race-henkisyyttä, ja poistamalla takapenkit sekä pari muutakin turhaa yksityiskohtaa, on auton tyhjäpaino saatu pudotettua 1 285 kiloon.
Ja kun hevosia on reen edessä siis 310, niin jokaisen 4,15 kilon liikauttamiseen on käytössä yksi hevosvoima. Tavallisen Clubsportin kiihtyvyysarvosta on tippunut näin pois kymmenys, eli virallinen lukema Michelinin 19-tuumaisilla 235/35-renkailla on 5,8 sekuntia. Cup-kumeilla tästä ajasta lähtenee vielä kymmenys tai kaksi.
Kaikki tämä edesauttoi sitä, että Clubsport S kiersi Nürburgringin ympäri 7 minuutissa ja 49,21 sekunnissa. Se on uusi sarjavalmisteisten ja etuvetoisten autojen ennätys Nürrellä. 7,50 minuutin alitus on kova saavutus, sillä se ei jää kuin muutaman sekunnin BMW M3 GTS:n muutama vuosi sitten ajetusta ajasta. Uusi M4 GTS tosin kellottanee tarvittaessa selvästi edeltäjäänsä paremman ajan.
Toki Clubsport S:ää on hiottu muutenkin lisää tavallisesta Clubsportista. Vakiovarustukseen kuuluu nyt esimerkiksi mukautuva iskunvaimennus. Myös pakosarjaa ja etupään jousitusta hienosäädetty. Ajoasetuksista voi vaikuttaa ajotilanteen mukaan tuttuun tapaan ohjaukseen, kaasun vasteeseen, vaihteiston nopeuteen ja auton äänimaailmaan. Uutena profiilina on nyt Invidual-asetuksiin lisätty valmis säätö Nordschleifelle. Eli ei muuta kuin Bennyn aikaa rikkomaan…
VW Golf GTI Clubsport Ässiä valmistetaan vain 400 kappaleen erikoiserä, ja noista peräti 50 menee yksistään Sveitsiin. Palaamme siis autoon myöhemmin ajokokemuksen merkeissä.
Ja vielä siitä Nürren ajasta… Rattimies oli saksalainen kisakuski Benny Leucher, joka ajaa tänä vuonna 330-heppaisella Golfilla viime vuonna alkaneessa uudessa koppiautojen TCR-sarjassa. Sarja on mielenkiintoinen, sillä se kilpailee suoraan WTCC-sarjaa vastaan. Sarjaa ajetaan useammassa maassa, Saksassa esimerkiksi ADAC:n GT Masters -sarjan yhteydessä.
Edit 6.5.: Tehopainosuhteen ilmaus korjattu