Volvo laajentaa uuden sukupolven mallistoa nyt uudella farmarimallilla. V90:llä on isot saappaat täytettävää kartanoiden pihamaalla.
Tykkäsimme
Mukavuudesta
Tyylikkyydestä
Emme tykänneet
Multimediajärjestelmän käyttöliittymästä
Vaihteiston ajoittaisesta hitaudesta
Hinta alkaen 46 920 €
Koeajoauto 65 655 €
Volvo V70 on menestynyt farmarimarkkinoilla vuosikaudet. Viimeisin korimalli esiteltiin vuonna 2007 ja valmistus jatkui aina kuluvan vuoden alkuun asti, joten mallille kertyi ikää nykymaailmassa jo poikkeuksellisen paljon. Nyt on kuitenkin valtikansiirron aika ja rakas länsinaapurimme tarjoaa kartanoiden pihamaille uuden isännän.
V90:n esittely on osa suurempi muutosta, jota ruotsalaismerkki on käymässä läpi. Viime vuonna esitelty XC90-katumaasturi oli ensimmäinen täysin Volvon omaa tuotantoa oleva malli nykyisessä kiinalaisomistuksessa. Nyt esiteltävät V90- ja S90-mallit jakavat saman perustekniikan XC90-mallin kanssa ja perustuvat modulaariselle SPA-pohjalevylle. Seuraavaksi piipussa ovatkin jo pienemmät 40- ja 60-sarjat, joista on saatu esimakua konseptiautojen muodossa. Ensimainittu rakentuu pienemmälle modulaariselle rakenteelle, joka tunnetaan nimellä CMA.
V90 on ehdottomasti 90-sarjan tärkein malli. Farmarikori on pitkään ollut Volvon tavaramerkki, ja tämä tullee olemaan mallisarjan myydyin versio. Auto näyttää ensivilkaisusta lähtien hyvältä. Se on saanut muotoihinsa annoksen uudenlaista tyyliä viiston takalasin myötä, mutta kokonaisuudessa on edelleen Volvon yksinkertaista funktionaalisuutta. Perusmuodot ovat hyvin samankaltaiset kuin XC90-mallissa.
Sisätilat noudattavat niin ikään XC90-mallin linjaa. Tyyli on hyvin pelkistettyä ja ilmettä hallitsevat nahka ja puu. Keskikonsoli on riisuttu tehokkaasti napeista ja lähes kaikkea ohjataan keskikonsolin kosketusnäytön kautta. Volvon kielellä Sensus-nimellä tunnettu käyttöjärjestelmä muistuttaa tablet-tietokoneita, mutta tässä minimalistisuudessa piilee myös yksi auton ikävistä puolista. Monet erilaisiin ominaisuuksiin liittyvät toiminnot ovat useiden pyyhkäisyjen ja painallusten takana, joten ajon aikana auton ominaisuuksiin tutustuminen ei etenkään ensikertalaisesta kovin helposti luonnistu.
Pienistä häiritsevyyksistä huolimatta Volvo V90 on erittäin vakuuttava kokonaisuus. Se tarjoaa rohkeasti saksalaisista kilpailijoista erottuvaa tyyliä ja ennen kaikkea mukavuutta. Ja tämä kaikki on tarjolla erittäin kilpailukykyiseen hintaan. Volvo on ehdottomasti oikealla tiellä.
MIKÄ Seuraaja pitkään markkinoilla olleelle Volvo V70 -mallille.
KENELLE V70-mallilla on erittäin vahva kanta Suomessa. Auto on ollut suosittu niin perheautona, yrityskäytössä kuin myös taksitolpilla, ja uusi V90 tullaan varmasti näkemään myös monipuolisessa käytössä.
AJETTAVUUS Volvo on tehnyt uudesta V90 rohkeasti mukavan. Se ei yritäkään olla näennäisen urheilullinen ja onnistuu siinä hyvin. Ohjaus on varsin tunnoton, mikä kylläkin sopii kokonaisuuteen. Koeajoauto oli varustettu ilmajousituksella ja siinä yhteydessä myös iskunvaimennus on säädettävissä. Sport-asetuksella alusta ja ohjaus jämäköityvät, mikä antaa ajamiseen aavistuksen suoremman tuntuman. Massa tuntuu kaarteissa lievänä kallisteluna, mikä toisaalta tuo etenemiseen leppoisaa tunnelmaa.
SUORITUSKYKY Volvon uuden moottorisukupolven tuotteet on tavattu jo XC90:n yhteydessä. Kaikki dieselit ovat 2,0-litraisia ja nelisylinterisiä. Tehokkaimman D5-mallin erikoisuus on Power Puls -järjestelmä, joka nopeuttaa turbon reagointia liikkeellelähdöissä ja matalilla kierroksilla paineilman avulla. Järjestelmän vaikutusta on vaikea arvioiden ilman suoraa vertaillukohtaa, mutta kokonaisuutena 235-hevosvoimainen diesel liikuttaa autoa riittävään tahtiin. Sen parina toimiva Aisin valmistama 8-portainen automaatti toimii pääosin hyvin, mutta muutamissa tilanteissa viivyttely molempiin suuntiin vaihdoissa hieman herättää ihmetystä.
TILAT V90 on iso auto ja tarjoaa sen mukaisesti myös tilaa. Edessä on hyvät säätövarat ja mukavan väljät oltavat. Penkit ovat ennen kaikkea miellyttävät, mutta tarjoavat myös tarpeeksi tukea. Takana on hyvin tilaa joka suuntaan, mutta reisituki jää valitettavan heikoksi aikuisella. Tavaratilaa on kiitettävä määrä, mutta kompromissi muotoilun kanssa on nipistänyt oman osansa. Laajennus tapahtuu kätevästi tavaratilan puolelle sijoitetuista kytkimistä.
MALLISTO Alkuun tarjolla on kolme dieselmallia (150, 190 ja 235 hv) ja kaksi bensamallia (254 ja 320 hv). Volvon strategian mukaisesti kaikkiin uusiin autoihin tulee tarjolle myös hybridivaihtoehto, ja myös V90-malliin saadaan myöhemmin XC90:ssä nähty T8-pistokehybridimalli, joka tarjoaa yhteistehoa hieman yli 400 hevosvoimaa. Varustelu on hyvin kattavaa jo malliston aloittavan Momentumin tasolla ja kohtuullisella panostuksella (noin 4 500 €) tarjolle oleva Inscription tuo mukaan annoksen ylellisyyttä. Lisävarusteet on pääasiassa paketoitu järkeviksi kokonaisuuksiksi, kuten Intellisafe Pro -paketti, joka tuo mukanaan autoon tarjolla olevat turvallisuutta parantavat varusteet.
Volvo V90 D5 AWD
Moottori 1 969 cm3, R4 turbodiesel
Teho 173 kW (235 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 480 Nm / 1 750 – 2 250 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 7,2 s
Huippunopeus 240 km/h
EU-kulutus 4,9 l/100 km
CO2-päästöt 129 g/km
Mitat Pituus 4 936 mm, leveys 1 879 mm, korkeus 1 442 mm, akseliväli 2 941 mm
Omamassa 1 817 kg
Tavaratila 560-1 630 l
Kuvat: Mikko Autio
Video: Vesa Eskola ja Mikko Autio