Sähköautoja tulee markkinoille tiuhaan tahtiin ja nyt myös perinteinen urheiluautovalmistaja Porsche on julkaissut oman pelurinsa tähän kilpaan.
Sähkö on kuuma puheenaihe kaikissa autoluokissa. Etenkin premium-merkeiltä nähdyt sähköautot ovat olleet pääasiassa perinteisiin automalleihin jollain asteella perustuvia katumaastureita, mutta Porsche ottaa asiaan huomattavasti matalamman lähestymisen puhtaammalta pöydältä. Stuttgartilaisten ensimmäinen täyssähköauto kulkee nimellä Taycan. Muotoilullisesti Taycan on sulavalinjainen ja 911-tyylisesti laskeva kattolinja antaa autolle Panameraa kevyemmän ilmeen.
Nyt esiteltävä Taycan hyödyntää vahvasti muokattua Volkswagen-konsernin isojen autojen pohjalevyä ja sama rakenne tullaan näkemään myöhemmin myös Audi e-tron GT:ssä. Täysin Porschen ja Audi AG:n yhdessä sähköautoille suunnittelema PPE-pohjalevy (Premium Platform Electric) nähdään vasta myöhemmin. Taycanista löytyy kaksi sähkömoottoria, yksi molemmilta akseleilta, ja akku on sijoitettu lattian alle akseleiden väliin. Taycan on luonnollisesti nelivetoinen ja varustettu aina ilmajousituksella.
Tarjolle tulee alkuvaiheessa kaksi mallia; Turbo ja Turbo S. Näistä jälkimmäisen taktiset luvut ovat 560 kW (761 hv), 1 050 Nm, 2,8 sekuntia ja 260 km/h. 0-200 km/h taittuu ajassa 9,8 sekuntia ja mikä olennaista, Porsche lupaa auton kykenevän kiihdytyksiin toistuvasti, ja huippunopeuteen pitkäaikaisesti. Tähän tarvittava energia saadaan 93,4 kWh:n akustosta, joka hyödyntää ensimmäisenä sarjatuotantoautona 800 voltin sähköjärjestelmää. Perinteisesti sähköautoissa käytetään 400 voltin järjestelmää. Korkeampi jännite mahdollistaa korkeamma tehon samalla virralla. Korkeamman jännitteen ansiosta myös auton lataaminen on nopeampaa, ja 100 kilometrin ajoon tarvittava energia saadaan parhaimmillaan ladattua viidessä minuutissa 270 kW:n teholla. Toistaiseksi tällaisia latureita tosin ei kovin monesta paikasta löydy. Toimintamatkaksi yhdellä latauksella valmistaja ilmoittaa 450 kilometriä.
Porsche Taycanin hinnat alkavat Taycan Turbon 163 450 eurosta. Turbo S kustantaa 198 856 euroa.
Palaamme Taycanin pariin kattavamman jutun muodossa.
Kuvat: Mikko Autio
Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.
Teknavin 18. tuotantokauden avausjakson ensiesitys nähdään maanantaina 16.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat su 22.9. klo 14.30 ja ma 23.9. klo 14.00 MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.